Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

polaren har xtream 08 å han har den cdi:n du länka iaf
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Mongoolid
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 mars 2009, 19:43
Ort: Rudskoga

Inlägg av Mongoolid »

kallepalle skrev:polaren har xtream 08 å han har den cdi:n du länka iaf
Okej, ja, då borde det ju gå. Eftersom om att du hjälp mig mycket idag så får välla du min röst i black rider tävlingen. Tackar :D
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Hej!

Jo det är så att mina blinkers inte blinkar men lyser när jag kopplar dom till batteriet så jag trodde det var blinkersrelät som var sönder så jag gick till Derbi's ÅF med vad jag trodde var det gamla blinkersrelät och frågade om de sålde originalrelän. Så jag visade upp det jag hade med mig och han sa att detta inte var nåt blinkersrelä, han sa också att han trodde att blinkersrelät satt tillsammans inne i voltregulatorn :o
Stämmer detta?

Här är några bilder på vad jag trodde var blinkersrelät:

Och om detta nu inte är blinkersrelät, vafan är det då? xD

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Tacksam för snabba svar! :D


Har också en fråga till angående tändstift.
Jag köpte nytt tändstift idag och då är det ju vitt eftersom det är oanvänt men ungefär hur länge tar det tills den får den färgen som var på det gamla tändstiftet?
Jag körde en stund med det nya och skruvade sen bort den från cylindern och såg då att den inte hade ändrat färg, alltså fortfarande var vit :o
Så , nån som vet? :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

kallepalle skrev:varför dellorto ? du har ducati

finns 2 st olika på twostroke.se
Från och med 07 finns det vissa med dellortos, inte alla dock ;) Kolla upp det innan
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

chifen skrev:
kallepalle skrev:varför dellorto ? du har ducati

finns 2 st olika på twostroke.se
Från och med 07 finns det vissa med dellortos, inte alla dock ;) Kolla upp det innan
åfan :roll:

Men passar vanliga trimm cdi:er eller är de nå annat som gäller då?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
spf2
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 17 september 2008, 15:16

Inlägg av spf2 »

har urpluggat och bytt upp mig 10 storlekar , har 73 nu ,, ifall jag slänger på ett rör måste jag byta igen isf vilkeT?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

spf2 skrev:har urpluggat och bytt upp mig 10 storlekar , har 73 nu ,, ifall jag slänger på ett rör måste jag byta igen isf vilkeT?
de ä gränsfall, med ENBART trimmrör så kan ca 75 räcka men ja skulle börja med ett ca 80... 85 om du har sportfilter och/ eller ostrypt cdi ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

Tjena jag undrar hur man tar bort olje pumpen på Derbi drd 02? är det svårt?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Granet skrev:Tjena jag undrar hur man tar bort olje pumpen på Derbi drd 02? är det svårt?
Har inte gjort de själv men de ska inte vara så svårt, de är bara att skruva bort den somsagt.....

Sen får du tillverka en plåt som täcker de hål som blir där oljepumpen ska sitta
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

bensinskalle skrev:
Granet skrev:Tjena jag undrar hur man tar bort olje pumpen på Derbi drd 02? är det svårt?
Har inte gjort de själv men de ska inte vara så svårt, de är bara att skruva bort den somsagt.....

Sen får du tillverka en plåt som täcker de hål som blir där oljepumpen ska sitta

Okej det låter bra men jag har en till fråga..passar kåper från en extreme 06-07 till en drd 02? (främst kylar vingarna)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Granet skrev:
bensinskalle skrev:
Granet skrev:Tjena jag undrar hur man tar bort olje pumpen på Derbi drd 02? är det svårt?
Har inte gjort de själv men de ska inte vara så svårt, de är bara att skruva bort den somsagt.....

Sen får du tillverka en plåt som täcker de hål som blir där oljepumpen ska sitta

Okej det låter bra men jag har en till fråga..passar kåper från en extreme 06-07 till en drd 02? (främst kylar vingarna)
Ja de ska dom göra ;) De är exakt samma ram som x-treme, och x-treme har samma ram som x-race och x-race har likadana kåpor som drd:n :P
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Juggen
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2009, 17:22

Inlägg av Juggen »

Tjena, har en Derbi DRD -03 som strular lite.

När jag står i ettan med kopplingen i och inte gasar lägger den av, men den lägger inte av i neutral. Sedan om jag gasar i ettan med kopplingen i så börjar den rulla sakta. Sen kan jag inte häller lägga in neutral växel från ettan.
Och ibland när jag ligger i 6:an och ska växla ner så händer inget, den bara rör på sig, men inget händer.

Jag har kollat med mina kompisar som också har sendor, men de har ingen aning.
Så min fråga är vad för jäkla fel kan det vara?


Och om ni undrar så har jag kollat växeloljan enligt manualen.
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

bensinskalle skrev:
Granet skrev:
bensinskalle skrev: Har inte gjort de själv men de ska inte vara så svårt, de är bara att skruva bort den somsagt.....

Sen får du tillverka en plåt som täcker de hål som blir där oljepumpen ska sitta

Okej det låter bra men jag har en till fråga..passar kåper från en extreme 06-07 till en drd 02? (främst kylar vingarna)
Ja de ska dom göra ;) De är exakt samma ram som x-treme, och x-treme har samma ram som x-race och x-race har likadana kåpor som drd:n :P

Tack (:
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Juggen skrev:Tjena, har en Derbi DRD -03 som strular lite.

När jag står i ettan med kopplingen i och inte gasar lägger den av, men den lägger inte av i neutral. Sedan om jag gasar i ettan med kopplingen i så börjar den rulla sakta. Sen kan jag inte häller lägga in neutral växel från ettan.
Och ibland när jag ligger i 6:an och ska växla ner så händer inget, den bara rör på sig, men inget händer.

Jag har kollat med mina kompisar som också har sendor, men de har ingen aning.
Så min fråga är vad för jäkla fel kan det vara?


Och om ni undrar så har jag kollat växeloljan enligt manualen.
Eftersom du säger att om du gasar med ettan i när du håller inne kopplingen så låter det som om kopplingen inte tar förrän långt in. Då menar jag att den inte tar förrän man dragit in kopplingshandtaget halvvägs mot styret typ.
Var så på min ett tag, men det var bara att ändra lite på vajern så tog den nästan längst ut :)

Men sen vet jag inte om det är så, kanske har nåt med lamellerna att göra?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Juggen skrev:Tjena, har en Derbi DRD -03 som strular lite.

När jag står i ettan med kopplingen i och inte gasar lägger den av, men den lägger inte av i neutral. Sedan om jag gasar i ettan med kopplingen i så börjar den rulla sakta. Sen kan jag inte häller lägga in neutral växel från ettan.
Och ibland när jag ligger i 6:an och ska växla ner så händer inget, den bara rör på sig, men inget händer.

Jag har kollat med mina kompisar som också har sendor, men de har ingen aning.
Så min fråga är vad för jäkla fel kan det vara?


Och om ni undrar så har jag kollat växeloljan enligt manualen.
förmodligen så är din kopplingsvajer för slapp, och då kopplar inte kopplingen ur ordentligt och då drar den när du lägger i växeln och motorn belastas och den dör ;)

Så testa att spänna åt vajern o se vad som händer... Man ska ha ett litet spel när kopplingsgreppet är i yttersta läget, har du inget glapp så är vajern för spänd och kopplingen kanske slirar istället ;). Har du jätteglapp så kopplar den inte isär ordentligt somsagt...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
derbimannen
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 mars 2009, 15:00
Ort: mariehamn

Inlägg av derbimannen »

HEJ
Jag ska börja trimma snart och då kan de ju vara bra med lite extra olja så jag undrar om jag kan ha kvar oljepumpen och tanken så att den ger ca 2% men sätta lite olja i bensin tanken också? ca 1%
bombmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 646
Blev medlem: 29 september 2008, 20:37

Inlägg av bombmannen »

blanda i tanken blir bäst så ! :D
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

funkar att lägga i lite extra själv men tkr du ska blanda själv i tanken... säkrare
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

Tjena jag har en fråga hur höjer man en Derbi Drd 02?..om det går över huvet taget. ;P
Användarens profilbild
Kasto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 428
Blev medlem: 8 mars 2008, 11:35
Ort: Årjäng

Inlägg av Kasto »

Derbi_senda93 skrev:Hej!

Jo det är så att mina blinkers inte blinkar men lyser när jag kopplar dom till batteriet så jag trodde det var blinkersrelät som var sönder så jag gick till Derbi's ÅF med vad jag trodde var det gamla blinkersrelät och frågade om de sålde originalrelän. Så jag visade upp det jag hade med mig och han sa att detta inte var nåt blinkersrelä, han sa också att han trodde att blinkersrelät satt tillsammans inne i voltregulatorn :o
Stämmer detta?

Här är några bilder på vad jag trodde var blinkersrelät:

Och om detta nu inte är blinkersrelät, vafan är det då? xD

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Tacksam för snabba svar! :D


Har också en fråga till angående tändstift.
Jag köpte nytt tändstift idag och då är det ju vitt eftersom det är oanvänt men ungefär hur länge tar det tills den får den färgen som var på det gamla tändstiftet?
Jag körde en stund med det nya och skruvade sen bort den från cylindern och såg då att den inte hade ändrat färg, alltså fortfarande var vit :o
Så , nån som vet? :)



Det är Ett Usb som du måste fått med dej när du köpte moppen ;) Hahah
Helluu Little Monkey .
Användarens profilbild
ProoStunter
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 3 februari 2009, 16:01

Inlägg av ProoStunter »

vad har Derbi Senda sm 01 för förgasare org?
eeh...hej :D
bombmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 646
Blev medlem: 29 september 2008, 20:37

Inlägg av bombmannen »

12-14 skulle jag tro , men 12 är jag mest säker på :P
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

ProoStunter skrev:vad har Derbi Senda sm 01 för förgasare org?
14mm ;)
bombmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 646
Blev medlem: 29 september 2008, 20:37

Inlägg av bombmannen »

Har Derbi Senda Exreme 12 förgasare :S ?

För dom ser lika stor ur som på min puckel Senda :P
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

bombmannen skrev:Har Derbi Senda Exreme 12 förgasare :S ?

För dom ser lika stor ur som på min puckel Senda :P
nej dom har 14mm :)
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

Hur höjer man en Derbi Senda Drd 02?????....om det går?
/Granet la in det två gånger för jag inte fick något svar;P
black_kissi
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 1 september 2008, 08:48
Ort: nykarleby
Kontakt:

Inlägg av black_kissi »

kolv dimensioner för Derbi Senda extreme 2006? Tacksam för svar.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Granet skrev:Hur höjer man en Derbi Senda Drd 02?????....om det går?
/Granet la in det två gånger för jag inte fick något svar;P
svetsa om ramen eller göra en ny länk till länkagesystemet ;)

För ja har iaf för mej att de ä länkage på drd 02 ;)
black_kissi skrev:kolv dimensioner för extreme 2006? Tacksam för svar.
Shit ja kunde borrningen förut men har glömt... Men gå in på typ duells.se (tror ja sidan heter) och kolla, dom brukar skriva dimensioner på produkterna...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jock3
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 april 2009, 11:14

Inlägg av jock3 »

Då har jag en fråga här om Derbi sendan då :)

Tror ni min original vev pallar denna setupen? (Klyvde motorn för ca 200-300mil sen)

Airsal 73cc (portat till midrace, det är vad förra ägaren sa)
Hebo escape buffanda
21mm stage6 pwk
12/53 drevning

Tror ni veven pallar? :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

jock3 skrev:Då har jag en fråga här om Derbi sendan då :)

Tror ni min original vev pallar denna setupen? (Klyvde motorn för ca 200-300mil sen)

Airsal 73cc (portat till midrace, det är vad förra ägaren sa)
Hebo escape buffanda
21mm stage6 pwk
12/53 drevning

Tror ni veven pallar? :)
Ja de ska den göra ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

hej, har en gilera smt 08 med 17,5mm förgasare(original)
har även mk thrower och ostrypt cdi.
jag undrar kan man köra den här cylindern på den förgasarn och original veven?

http://twostroke.se/product.asp?product=16844

och funkar den till vardags bruk?
xorxiz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 april 2009, 15:15
Ort: sibbhult

Inlägg av xorxiz »

har en Derbi Senda r xtreme 02 och har fått vatten från kylaren i motrotoljan. jag vet inte om de e en packning som är sönder men de kommer ingen vit rök från avgasröret så jag vet inte någon som vet vad det är? jag har hört me från andra som säger att det e vattenpumpen
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

xorxiz skrev:har en Derbi Senda r xtreme 02 och har fått vatten från kylaren i motrotoljan. jag vet inte om de e en packning som är sönder men de kommer ingen vit rök från avgasröret så jag vet inte någon som vet vad det är? jag har hört me från andra som säger att det e vattenpumpen
Antar att du menar växellådsoljan ;) "Motoroljan" är den man blandar med soppan/ häller i en separat oljetank ;)

Ja har de kommit kylarvatten i oljan så är de en packning eller packbox som har gått i eller vid vattenpumpen =/
erik_94 skrev:hej, har en gilera smt 08 med 17,5mm förgasare(original)
har även mk thrower och ostrypt cdi.
jag undrar kan man köra den här på den förgasarn och original veven?

http://twostroke.se/product.asp?product=16844

och funkar den till vardags bruk?
De ä gränsfall. Ja skulle säga att förgasaren inte räcker till. Ja skulle säga 21 mm minst för att cylindern ska andas rätt. Minns ja rätt så ska den där cylindern i princip vara i midraceklass och de ä tveksamt att vevpartiet kommer gilla de... Avgassystemet du har är även de långt ifrån optimalt men de går iaf att köra på ;)

Ja skulle sätta på max en 70 cc me dom grejerna du har nu, som en mk handmade lr en airsal...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
xorxiz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 april 2009, 15:15
Ort: sibbhult

Inlägg av xorxiz »

bensinskalle skrev:
xorxiz skrev:har en Derbi Senda r xtreme 02 och har fått vatten från kylaren i motrotoljan. jag vet inte om de e en packning som är sönder men de kommer ingen vit rök från avgasröret så jag vet inte någon som vet vad det är? jag har hört me från andra som säger att det e vattenpumpen
Antar att du menar växellådsoljan ;) "Motoroljan" är den man blandar med soppan/ häller i en separat oljetank ;)

Ja har de kommit kylarvatten i oljan så är de en packning eller packbox som har gått i eller vid vattenpumpen =/

kollade vattenpumpen och den snurra så jag tror den funkar men packningen var kanterna på packnignen sönder (ytterkanterna som är blåa) undrar om de gör nått om bara kanterna är sönder?
och hur kollar man om packboxen-arna? är sönder?
erik_94 skrev:hej, har en gilera smt 08 med 17,5mm förgasare(original)
har även mk thrower och ostrypt cdi.
jag undrar kan man köra den här på den förgasarn och original veven?

http://twostroke.se/product.asp?product=16844

och funkar den till vardags bruk?
De ä gränsfall. Ja skulle säga att förgasaren inte räcker till. Ja skulle säga 21 mm minst för att cylindern ska andas rätt. Minns ja rätt så ska den där cylindern i princip vara i midraceklass och de ä tveksamt att vevpartiet kommer gilla de... Avgassystemet du har är även de långt ifrån optimalt men de går iaf att köra på ;)

Ja skulle sätta på max en 70 cc me dom grejerna du har nu, som en mk handmade lr en airsal...
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

erik_94 skrev:hej, har en gilera smt 08 med 17,5mm förgasare(original)
har även mk thrower och ostrypt cdi.
jag undrar kan man köra den här på den förgasarn och original veven?

http://twostroke.se/product.asp?product=16844

och funkar den till vardags bruk?
De ä gränsfall. Ja skulle säga att förgasaren inte räcker till. Ja skulle säga 21 mm minst för att cylindern ska andas rätt. Minns ja rätt så ska den där cylindern i princip vara i midraceklass och de ä tveksamt att vevpartiet kommer gilla de... Avgassystemet du har är även de långt ifrån optimalt men de går iaf att köra på ;)

Ja skulle sätta på max en 70 cc me dom grejerna du har nu, som en mk handmade lr en airsal...[/quote]

ok, men jag ittar nte handmade till 06:orna och framåt :?
vet du något om stylepro`s 70cc.
och funkar airsal t6 bra till vardag, tänkte när det är rea på den på cyckelkraft :)
Skriv svar