AM6 - trim

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
oskar_2000
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 november 2007, 13:05
Ort: Göteborg

AM6 - trim

Inlägg av oskar_2000 »

Hej,
Har en drac med midrace :) :

MetraKit SP cylindern
24mm förgasare
doppler vev
Sportfilter
Urpluggat orginalrör
Orginal reeds


Vilket munstycke ska jag börja att testa med?

Och vad gör man med oljepumpen :P , ( måste ju blanda oljan i tanken ), hur kopplar man altså bort den?
Drac ;D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

sätt på största munstycket du har och gå neråt tills de blir bra ;) , bättre att den får för mkt bensin än för lite, då den kan skära =( ....

kan ju läsa min guide, har nåra tips där.....
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 31 maj 2007, 17:18
Ort: karlskrona

Inlägg av Fredde92 »

precis som "bensinskalle" säger så börja med ett väldigt stort muntsycke och arbeta dig neråt tills den går rent.

en liten fråga bara?
SP cylinder och orginalrör? varför? :?

MVH Fredrik
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Skaffa trim rör :twisted:
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

skaffa ett riktigt rör innan du oroar dig för soppa pumpen :P vilken du bara tar bort helt enkelt.. precis som med oljetanken också blandar du direkt när du tankar
xps_joachim
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 31 maj 2007, 21:23

Inlägg av xps_joachim »

Gör som de andra har sagt och börja med det största, jag hade heldre skaffat ett sp rör än en sp cylinder om du bara ska köra på orginalröret endå :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

håller me alla andra, fixa ett odentligt trimmrör, för de ger grymt me effekt. urpluggat original är kasst, de ger inte mycke på en trimmcylinder

Men ja skulle kanske gissa på typ ... 120-125 kanske+?? om du vill ha en siffra....
har en polare, han har 75 cc airsal, han har 19 mm förgasare, och 105 munstycke, de ä precis i minsta laget....

Sen är de ju olika på alla moppar xD
Användarens profilbild
oskar_2000
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 november 2007, 13:05
Ort: Göteborg

Inlägg av oskar_2000 »

Ska skaffa ett metrakit SP rör, om några månader. När vintern tar slut o man fått nya pengar xD :p.
E de viktigt o justera lågfarts munstycket också, (finns väll även ett högfarts eller e ja helt bort :p)?
Drac ;D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

huvudmunstycke : avgör huvud-bensinfödet.
Nålen: avgör låg och melanvarv
Lågfartmunstycke: avgör tomgång tillsammans med nålen

Allså justera bensin vid låga varv är kanske inte så nödvändigt...
Har man ett lillmunstycke så kan man ju byta upp lite men de ä ju inte nödvändigt.... Sätter man på större huvudmunstycke så blir de lite mer bensinflöde även på lågvarv....

Men vill man så kan man höja nålen, för de ger ju på lågvarv, och maxeffekten hos förgasaren kommer tidigare också, men höjer man för mkt så kan motorn få för mkt när man släpper gasen och man rullar, då motorn får lite " baksug" och då ger för mkt bensin effekten av att den täpper till i insuget så att motorn dör när du ska gasa igen....., altså sker detta så sänk nålen lite, eller sätt på boostbottle, som just har till uppgift att förhindra detta.............
Låst