jag är faktiskt väldigt tveksam till det för om den hade varit skuren hade den inte låtit så när man kickar och den hade inte gått att kicka över huvud taget:O?Most Wanted skrev:Den har skurit tror jag. Öppna och kolla i cylindern
Ja men de ä i princip samma sak.....retur skrev:jag är faktiskt väldigt tveksam till det för om den hade varit skuren hade den inte låtit så när man kickar och den hade inte gått att kicka över huvud taget:O?Most Wanted skrev:Den har skurit tror jag. Öppna och kolla i cylindern
några kompisar säger att den typ blivit värmenypt eller något liknande?
okej =/ , men är det en ny cylinder jag måste skaffa i så fall? "/bensinskalle skrev:Ja men de ä i princip samma sak.....retur skrev:jag är faktiskt väldigt tveksam till det för om den hade varit skuren hade den inte låtit så när man kickar och den hade inte gått att kicka över huvud taget:O?Most Wanted skrev:Den har skurit tror jag. Öppna och kolla i cylindern
några kompisar säger att den typ blivit värmenypt eller något liknande?
Den HAR nypt, de finns knappast nån annan logisk förklaring till ditt scenario...
Om motorn blir tillräckligt varm så sväller kolven och den fastnar i cylindern - pang - och då sitter den fast där... Kicken fastnar osv...
Om skadan inte är så omfattande så lossnar kolven när den svalnar och då går de att kicka igen, men då är kompet på en annan planet då kolvringarna och cylindern brukar vara förstörda ^^ ... De ä alltså ett klassiskt värmenyp
Om man däremot kört med för lite eller ingen olja, så blir friktionen så hög så att de blir kras i cylindern... Då skär den ihop p.g.a. friktionen som sagt... Men kolven sväller inte då och man kan oftast kicka direkt efter om de bara ä skador i cylindern... Men utan komp förstås då ^^
hmm hur ska man kunna förklara detta på ett logiskt sätt??retur skrev:nu har ja kollat så att den får gnista och de får den! , men då kan den väl inte ha skurit?
Har den skurit om det låter likadant som moppen som inte har skurit? Skojar du eller, haha!!:lol: Men iaf, det du behöver göra är att ta bort cylindern och byta iaf kolven och i värsta fall även cylindern. Och som sakt tändning och det funkar även om den är skuren.hyosungsf50 skrev:hmm hur ska man kunna förklara detta på ett logiskt sätt??retur skrev:nu har ja kollat så att den får gnista och de får den! , men då kan den väl inte ha skurit?
jooo jävligt enkelt faktiskt det är såhär om cylindern har skurit så funkar ändå tändingen och det är ju liksom rena logiken eller hur??
ja iaf som bensinskalle skrev så när den värme nyper då så sväller kolven eftersom alla som är riktigt insatta i motor och sånt borde veta att när man värmer upp metall så sväller det och när man kyler metall så krymper det så nu vet du det också.
iaf låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter kom ihåg ljudet från hur det låter sedan så går du och kickar på din egen moppe om det låter ungefär likadant då har den skurit!
läs igenom hela din jäkla höns hjärna!YzTerge skrev:Har den skurit om det låter likadant som moppen som inte har skurit? Skojar du eller, haha!!:lol: Men iaf, det du behöver göra är att ta bort cylindern och byta iaf kolven och i värsta fall även cylindern. Och som sakt tändning och det funkar även om den är skuren.hyosungsf50 skrev:hmm hur ska man kunna förklara detta på ett logiskt sätt??retur skrev:nu har ja kollat så att den får gnista och de får den! , men då kan den väl inte ha skurit?
jooo jävligt enkelt faktiskt det är såhär om cylindern har skurit så funkar ändå tändingen och det är ju liksom rena logiken eller hur??
ja iaf som bensinskalle skrev så när den värme nyper då så sväller kolven eftersom alla som är riktigt insatta i motor och sånt borde veta att när man värmer upp metall så sväller det och när man kyler metall så krymper det så nu vet du det också.
iaf låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter kom ihåg ljudet från hur det låter sedan så går du och kickar på din egen moppe om det låter ungefär likadant då har den skurit!
Men det låter väll inte likadant endå för h*vete! Det bästa är att ta dän toppen.hyosungsf50 skrev:läs igenom hela din jäkla höns hjärna!YzTerge skrev:Har den skurit om det låter likadant som moppen som inte har skurit? Skojar du eller, haha!!:lol: Men iaf, det du behöver göra är att ta bort cylindern och byta iaf kolven och i värsta fall även cylindern. Och som sakt tändning och det funkar även om den är skuren.hyosungsf50 skrev: hmm hur ska man kunna förklara detta på ett logiskt sätt??
jooo jävligt enkelt faktiskt det är såhär om cylindern har skurit så funkar ändå tändingen och det är ju liksom rena logiken eller hur??
ja iaf som bensinskalle skrev så när den värme nyper då så sväller kolven eftersom alla som är riktigt insatta i motor och sånt borde veta att när man värmer upp metall så sväller det och när man kyler metall så krymper det så nu vet du det också.
iaf låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter kom ihåg ljudet från hur det låter sedan så går du och kickar på din egen moppe om det låter ungefär likadant då har den skurit!
"låna någons moppe ta ut tändstiftet på den moppen och kicka en gång och lyssna på hur det låter"
är repan väldigt liten så kan man hona cylindern och bara sätta i en ny kolv elr så om repan är lite större så borrar du upp cylindern och sätter i en över dimensions kolv som passar i med hur mycket du borrat upp den.retur skrev:inte bara kolven då?Most Wanted skrev:tyvärr så måste du det
för liksom jag ser ju att det är ett litet märke i cylindern men det är ett bra mkt större i kolven
__fax110 skrev:är repan väldigt liten så kan man hona cylindern och bara sätta i en ny kolv elr så om repan är lite större så borrar du upp cylindern och sätter i en över dimensions kolv som passar i med hur mycket du borrat upp den.retur skrev:inte bara kolven då?Most Wanted skrev:tyvärr så måste du det
för liksom jag ser ju att det är ett litet märke i cylindern men det är ett bra mkt större i kolven