Så byter du kopplingsfjädrar
Här kommer den efterlängtade guiden om hur man byter kopplingsfjädrar! Bytet sker på en Derbi EBS motor. Att byta kopplingsfjädrar är egentligen ingen stor sak, det är väldigt enkelt och går på ca 15minuter om man inte stöter på några oväntade problem.
För det första så ska du tömma motorn på olja, detta för att innanför transmisonskåpan finns det olja.
Nu när oljan är dränerad kan vi börja!
Här ser du transmisonskåpan och den sitter fastskruvad som vilken kåpa som helst, skruva bort skruvarna som håller fast den.
Nu är kåpan borta. Det var här bakom det ligger olja så om du är orolig för att det är kletig är det bara så som det ska vara. Ta det även lugnt med packningen så den inte går sönder, går den sönder får du köpa en ny.
Nästa steg är att du ska skruva loss kopplingsfjädrarna, detta är dom 5 skruvarna i mitten av kopplingsklockan du ska skruva loss.
Använd en bra mejsel och se till så att den greppar ordentligt, de burkar sitta åt väldigt hårt.
Här har du alla 5 fjädrar när du skruvat bort dom.
Trä av dom gamla fjädrarna från skruven och i med dom nya!
Jag använde mig av MHR fjädrar, grymt bra fjädrar – bland de bästa på marknaden!
Så här ser det ut när skruvarna och fjädrarna är borta.
Dags att sätta i dom nya!
Sådär ja! Nu är dom nya i. På med kopplingskåpan och häll i växellådsolja (650ml) sen är det bara ut och köra!
Lycka till!
/Henry