Har som sagt problem med min Neos.
Har nyligen bytt till en Dellorto 17, mm föge. Den är sten död
fram tills den få lite start gas, då startar den i ca en halv sekund,
sen dör den igen. Finns det någon som har en idé vad detta kan bero på?
Tacksam för svar.
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Började med de som satt i fögen vilket var 90.
Då blev tändstiften helt blött. Bytte sedan till 80.
Mindra kladdigt. Det ska väl ändå inte var mindre än 80?
Där har du felet den får för mkt bensin så den dör av överdosen, men när du håller på så, så mååste du väänta lite emellan start testen eftersom tändstiftet blir för vått så då kommer du inte kunna starta på ett tag, kör du med sportluftfilter eller något liknande?
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
som jag sa kör du med sportluftfilter eller något liknande?
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
sportluftfilter så skulle jag kunna tro att du behöver strl 80-90 och utna så runt 60-80. Detta kommer du märka =)
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
gör så men när den startar och funkar så kanske det fortfarande inte är rätt strl, det du ska göra när du tycker den går bra och startar bra är att köra under en viss period kanske en vecka, och sen ska du ta en titt på tändstiftet, är det kol svart och sånt, så har du för stort, annars om det ser rent ut och sånt så är det perfa
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Moppen startar nu, tack KoNG:D
Dock har det uppstått ett nytt poblem, när jag väl startar moppen så varvar den upp av sig själv. Samt när jag gasar och sen släpper sågår den fortfarande på gas, alltså tar väldigt långtid för dne att gå ner till tom gången igen. :s
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Det borde du tjäna, om du har eller mindre tomgång. när du har skruvat, kände du ingen skillnad?
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Nej, kontigt nog förändras nästan inget vad och hur jag än skruvar. xD
Läste på en guide; "om varvet "hänger sig" innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning " stämmer detta?
Japp, men är du säker på att du skruvar på rätt skruv? ^^
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Den som sitter närmast mot luftfiltret är blandnings/luft skruven.
Tomgångsskruven sitter snett under trotteln, du lyfter trotteln o nålen med den om du skruvar in den=högre tomgång skruvar du ut den så sänker du tomgången.
Titta på trotteln när du skruvar så ser du att den rör sig.
Men börja med att ställa blandnings/luft först sen tomgången.
//cheesen
Hap då var vi här igen. Moppen startar och så.
Dock dör den vid lite mer gas. För mycket luft.
Gjorde litet hemma bygge, genom att tejpa för
luftfiltret, mycket bättre. Men känns fortfarande väldigt svag på
full gas. Ordnar sig detta genom större munnstycke? Enligt tändstiftet
är nämligen 80 perfekt. :]
Du ska köra full gas ett tag å slå av tändningen medans du fortfarande har full gas.
Rulla in till vägkanten och kolla tändstiftet.
Det ska vara chockladfärgat om du har det optimalt inställt, men se upp om du gör det en varm sommardag när du sen kör en regning o fuktig dag så har du en helt annan syremängd i luften då kommer den att gå magert med haveri havera som ett brev på posten.
Ställ in det lite för fett så att du har marginaler med vädret.
Du kommer att märka att den går lite bättre i regnväder om du har ställt in den rätt.
//cheesen
Att den får lite lite lite för mycket soppa=fet blandning.
Hittade den här sidan igår med kort på olika tändstift som gått med olikablandningar.
Det är nog jävligt svårt att avgöra vilket bild som stämmer med sitt eget stift.
Med en för fet blandnig tappar du lite effekt men du är på den säkra sidan istället, det ger inga motorskador.
Med en för mager blandning (för lite soppa-för mycket syre) det leder till motorskador typ värmenyp, hål i kolven......
Om en 4-taktare går för magert så bränner du ventilerna o den börjar blåröka=ventilerna tättar inte längre o du tappar komp o oljan läcker ut i cylindern som ger den blåa röken.
aronholm skrev:Moppen startar nu, tack KoNG:D
Dock har det uppstått ett nytt poblem, när jag väl startar moppen så varvar den upp av sig själv. Samt när jag gasar och sen släpper sågår den fortfarande på gas, alltså tar väldigt långtid för dne att gå ner till tom gången igen. :s
är förgasaren ny? isf så e inte trotteln insliten en, den måste slite ner sig lite så den passar perfa i loppet. ha den avstängd och stå å gasa i ett par dar så ska du se att de fixar sig, så vare för mig iaf.