Få fart på elen

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Få fart på elen

Inlägg av Jonas »

Få fart på elen

Har du skruvat isär moppen och kan inte få ihopp elen eller att du inte får gnista tack vare felkoppling. Här är en guide hur du kan fixa detta.

Bild

Börja med att plocka rent moppen så all el lätt går att ta bort.Ta det lungt med delarna. Någon har satt dit dom med flit så ryck inte bort något bara för de sitter hårt fast kolla istället varför den sitter så hårt fast.Ett tips är att du tar kort på allt så du kommer ihåg hur allt ska sitta, de kommer underlätta jätte mycket.

När du väl fått bort hela elstammen är de dags att kolla vart felet sitter.På internet finns sprängskisser över hela el scheman till nästan alla sorters mopeder , så leta upp en sådan innan du börjar pilla med elen .Om du har en sprängskiss står de massa bokstäver på kablarna så man snabbt kan avgöra vart den kommer ifrån och vart den ska.Men om du inte har en sån är de bara att tänka till.

På lite överslag brukar elstammen bestå av blinkers,lampor,CDI box,blinkers relä,signalhorn(Tuta),Likriktare,Tändspole och massor av omkopplare. Finns mycket mer än så där men de är väl de vanligaste grejorna som kräver el på moppen. Detta är ju upp ca:40 Sladdar så hur slipper man att trassla ihopp alla,jo börja i ett 'hörn' följ en kabel tills den tar stopp kolla vart den går och skriv på en bit tejp vad den går till som du sätter på sladden.Med detta sätt behöver det inte ta så himmla lång tid utan brukar flyta på ganska bra.

Bild

Räkna med några timmar om du (som jag) klipper upp all skyddsplast och går på djupet med el problemen. Lägg sladdarna som går åt samma håll tillsamans och sätta tejp bitar runt dom så du inte i slutet råkar dragit någon sladd fel för de blir bara onödigt med jobb.

När du fixxat allt som de ska vara är de dags att sätta ihopp allt igen.Jag tejpade silvertejp runt min som inte är så snygg men desto mer hållbar. Sen är de bara göra allt fast i omvänd ordning och förhoppningsvis har du ett fungerande el system.

Lycka till /Mille