Supermotard eller crossdäck?

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Supermotard eller crossdäck?

Inlägg av Jonas »

Supermotard eller crossdäck?

Funderar du på om du ska använda Supermotarddäck eller ska du köra på crossdäck? Här kan du läsa lite om fördelar och nackdelar med dom båda.

För många är det svårt
och välja om man ska ha en Supermotard moppe eller en crossmoppe. Skillnaderna är större än man kanske tror.

Bild

SM däck lämpar sig väldigt bra på gatan och har grymt bra fäste vid kurvor och i allmänhet på väg men fungerar som ni kanske förstår inte alls bra när man kör i skogen eller om man kör offroad på t.ex grusvägar, åkrar m.m.

Som slutsats så kan man säga att kör du mycket i stan och landsväg så är SM däck ett väldigt bra val och SM däck brukar ofta se väldigt snyggt ut också.

När det gäller crossdäck så fungerar dom bra på vanliga vägar dom med dock så kan det sluta olyckligt om man tar kurvor med väldig lutning. Crossdäcken brukar tappa greppet och det slutar med att man ramlar vilket inte är så roligt.

Bild

Fördelen med crossdäck är om man ska köra i skogen och offroad mycket då dom har väldigt bra grepp. Ofta ser moppen mycket mer brutal och råare med crossdäck än dom gör med SM däcken. Dock ska det vara crossdäck med stora mönster isåfall annars ser det mest löjligt ut som gamla DT´s och MT´s t.ex.

Lycka nu till när du ska välja mellan cross och sm.

Robin A.K.A "Proteam"
Användarens profilbild
Debianbil
Pimp á la krääm
Inlägg: 721
Blev medlem: 21 februari 2008, 20:41
Ort: Norrköping

Inlägg av Debianbil »

hmm tycker man ska ha sm ser kanske inte så ''råå''' ut men skit bra gräpp på asfalt och är mkt tyst men om man ska ha cross så kanske man bah kan ha dom 1 år sen är dom utslitna och ser lite halv ruttna ut ..
<---- :)
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 675
Blev medlem: 16 november 2008, 18:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

bra guide, men sm däck borde väl gå hur som heslt på grusväg och trakttor väg på sommarn när de e tort o varmt :?
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE


kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
Användarens profilbild
Whonz
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 januari 2008, 19:21
Ort: Tungelsta

Inlägg av Whonz »

Känns som den är inriktad på att säga cross däck är bättre...
Enligt mig som kör cross så cross däck är helt värdelöst på vägen och ja kan inte säga man ska ut i enduro spåret med moppen, då har man misstolkat det lite tycker jag.
Så har jag en dt med sm däck och ja måste säga dom är underbara på vägen och ja bor på grus väg och kan säga de är bra fäste och sm däck fungerar offroad till en gräns och JAG skulle aldrig gå över den gränsen med min moppe i alla fall även med cross däck för dom är inte gjorde för det.
(jag kör delvis på enduro spår med mina sm däck och de fungerar men de är ju inte så jag skulle testa åka ner i lerpölar.
Så cross däck är ju bra till vad dom gör medan däcken är nya... sen då?
Medan sm däck håller ju längre.

Så vad ja vill påstå är att sm däck är vinnande till moppe och mer ekonomiskt.
Åker man fast åker man inte tillräckligt fort!
wertyuiopq
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 3 februari 2008, 12:53

Inlägg av wertyuiopq »

crossdäck är lätt mycket roligare och ''original'' däcken har bra grepp både på asfalt och grus :D men riktiga crossdäck är skit:P
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

även om man tänkt att köra på vintern är det nästan ett måste med crossdäck. betydligt lättare iaf ;)
Tillhör mille!
Sendarn
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 7 april 2008, 16:02
Ort: Trollhättan

Inlägg av Sendarn »

Helt sjukt hur fort man kan ta kurvor med sm
Senda Sm -05 :) - Slider!
Användarens profilbild
Whonz
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 januari 2008, 19:21
Ort: Tungelsta

Inlägg av Whonz »

Sendarn skrev:Helt sjukt hur fort man kan ta kurvor med sm
Håller med och det är ju svänga som gör åkningen rolig :)? :D
Åker man fast åker man inte tillräckligt fort!
Skriv svar