Välj rätt koppling

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Välj rätt koppling

Inlägg av Jonas »

Välj rätt koppling

Det finns många olika kopplingar att välja och det är inte alltid lätt att välja rätt. här kan du läsa om några olika kopplingar.

När man ska välja koppling till sin scooter så finns det rätt många att välja på och man kan tro det inte skiljer nåt men de är faktiskt en del förändringar på dom olika märkena.

Bild

När man kör asvtrypt eller om man satt på ett effektrör tycker inte jag att det är värt att byta koppling då bör man hellre satsa på att byta kopplingsfjädrar bara. man brukar kunna köpa ett 3-pack för under 200kr så det kan vara värt att göra. Kopplingsfjädrarna gör så att mopeden kan varva upp mer innan kopplingen greppar och detta resulterar i att man får bättre acceleration.

När man väl kommit upp så man kör 70cc kan det vara dags att byta koppling och då finns det ett par jag rekommenderar.

Bild

Malossi Flyclutch tycker jag är en riktigt bra koppling och den har en mycket bra hållbarhet, denna koppling funkar perfekt till 70cc sport och midrace och kostar inte speciellt mycket för att vara en koppling.

Polini speedclutch är en av mina favoriter. detta är en mycket bra koppling som fungerar kanon både till sport och midrace och är lite dyrare än fly clutchen men det kan man leva med.

Metrakit och stage6 tillverkar också trimkopplingar dessa har jag aldrig personligen kört på men har hört mycket gott från kompisar, dessa kopplingar duger helt klart till sport och ska inte vara några problem till midrace heller.

Billigare alternativ är rms kopplingar som också är riktigt bra för ett lågt pris. jag skulle jelt klart kunna tänka mig en rms koppling på min moped. Motoforce tillverkar också kopplingar och dessa fungerar grymt även till hyper. Dock skulle jag köra hyper skulle jag välja ett av dom säkra alternativen som jag känner igen och det är Malossi delta clutch och polini 2g koppling men det finns även andra bra mna kan köra på som metrakit prorace kopplingen t.ex.

Lycka nu till med ditt val av koppling.

// Robin "ProTeam"