Titta vad som är slitet på scootern

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Titta vad som är slitet på scootern

Inlägg av Jonas »

Titta vad som är slitet

I denna guiden kan du läsa om hur du ser vad som är slitet på din scooter, på så vis vet du vad du ska byta ut och när.

Som allt med motorer så slits delar eftersom och det blir dags att byta ut grejjer. I en scootermotor finns de en hel del som slits eftersom och man kanske inte alltid vet vad och hur man vet vad som är slitet så det kan vara bra att lära sig.

Bild

Variatorn kan du se att den är sliten om den får spår i sig på den sidan där remmen är, du bör även känna att mopeden beter sig konstigt om variatorn är trasig och att den får problem att varva upp som den ska, variatorn brukar dock klara sig bra och ska inte vara någon fara. Variatorvikterna slits snabbare om man kör trimmat och dessa ser man är slitna genom att dom är fyrkantiga och mopeden inte vill acca lika bra som förut och är allmänt seg då kan det vara hög tid att byta ut variatorvikterna.

Remmen ser man är sliten genom att den börjar karva sig på sidorna och då är det dags att byta, man vill inte köra tills den går av då den ofta kan gå sönder i flera små delar och skita ner allt innanför variatorkåpan samt att man vill inte bli fast någonstans långt hemifrån så byt remmen när den börjar bli sliten på sidorna.

Kopplingen märker man är sliten när balkarna börjar ha slitits ner man märker det även på att den inte greppar bra och går allmänt sunkigt. Kör man orginal koppling på en 70cc moppe kan den slitas ganska snabbt faktiskt och detta märks somsagt utan problem genom att ta sig en titt på kopplingen. Kopplingsfjädrarna märker man är slitna om mopeden inte vill varva upp lika mkt som förut innan den börjar dra samt att fjädrarna töjs ut dock kan det vara svårt o se om dom töjts ut men man bör känna det.

Bild

Är kolvringarna slitna så går mopeden mycket sämre in innan och man bör känna av detta relativt enkelt då är det hög tid att byta kolvringar och ev. kolv också. kompet blir även sämre och man får ta sig en titt på cylindern för den kan även vara utsliten man ser om det sitter fastbränt aluminium i cylinderloppet eller om det är repor i loppet.

Detta är dom största slitagedelarna på en scooter och det beror på att dessa är med i utväxlingen och får ta stryk mer. Hoppas ni blev klokare.

Robin "ProTeam"