Hur man bygger en wheeliebar

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Hur man bygger en wheeliebar

Inlägg av Jonas »

Hur man bygger en wheeliebar!

Eftersom mopedstuntning växer i Sverige och efterfrågan av tolvplattor är stor så kommer vi på twostrokerider lansera en tolvplatte-guide.

Bild

Till vissa mopeder har tillverkarna TNT och Doppler tillverkat tolvplattor som finns att köpa. Detta finns till Yamaha Slider samt Yamaha BWS. Wheeliebaren till Slidern är väldigt attraktiv. Dessutom är den reglerbar så man kan välja vilken längd man vill ha.

Bild

Med hjälp av en tolvplatta så utökar man tricklistan rejält. Ett par tricks som kan göra är Seatstander 12, Captain America, Cliffhanger, No handed HC 12, Wc 12, Apehanger, Helmetscrap. En tolvplatta kan man också använda som fotstöd när man kör Wheelie Correction.

Detta behöver du för att bygga din egna tolvplatta:
• Svets.
• Ett bra material att bygga med.
• Eventuella skruvar och muttrar.
• Ett tålamod som heter duga ifall det är din första.

Steg 1:
Börja med att plocka av dina kåpor och leta efter fästen. På mopedmodellerna Ludix och Slider så finns det 2 rör som sticker ut på varsin sida. Där brukar folk fästa sin tolvplattor. På Aeroxar så kan man såga av bakkåporna. Det finns förstås flera olika modeller. Detta är bara några få exempel.

Bild

Steg 2:
Nu ska du bestämma hur du ska gå tillväga. Ska du svetsa dit den eller ska den sitta med bultar?
Be din kompis ta i bakbromsen och dra upp den så den står ”klockan tolv”. Nu mäter du med en tummstock eller liknande från fästet till marken. Så lång ska din wheeliebar vara. Skrapet är också olika, men många brukar ha runt 20-30 cm bred. Om du vill ha avtagbart skrap järn så ska du först sätta på det ena skrapjärnet som om du bygger en vanlig wheeliebar fast du sätter på dubbla skrapjärn, du borrar hål i dom och antingen gängar hålen eller drar genomgående bultar med muttrar på andra sidan men dom brukar vara ivägen om man ska åka ”wc” åkning.

Bild

Steg 3:
När du tror att allt sitter där det ska vara så ”loppar” du fast bitarna med svetsen, och för att det ska underlätta så brukar man kunna sätta fast ett rep från framhjulet till taket eller något som håller den uppe ifall att den skulle tippa, men man ska helst vara minst två personer så att den ena kan hålla mopeden rakt och den andra svetsar. När man har ”loppat” fast den så får man kontrollmäta med en tumstock igen så att allt stämmer.

Bild

Man får svetsa på diagonala sidor för att när man svetsar så brukar värmen göra så att metallen böjer sig. Om man ska använda rostfritt stål så rekommenderas ni där hemma att använda en ”TIG-svets” vilket innebär att svetsningarna blir snyggare och blir bättre till rostfritt, den går även att använda till aluminium. Och till svart stål men där används oftast MIG-svetsen.

/Oliver Qvicker