Upplägg:
- Liten inledning
Händer just nu
Listor
Må
Resultat
Info
Köpte en sleten gammal sr50 av freerider här på forumet den 1/9 -08. Fick den billigt pga att han är min bitch(betalade förövrigt i natura. Men iaf, har tänkt att bygga mig en liten spirnter av den här skrothögen och åka på de flesta seriösa träffarna nästa vår/sommar/höst. Kommer köra utan kåpor för att spara vikt, kommer även lätta ramen så mkt jag kan och göra dvs modifireingar på ram, gaffel osvosv. Sen kommer det ju självklart en del godis i motorn
___________________________________
Händer härnäst:
Börja ställa in motorn från speedfighten
___________________________________
Setup -09:
Stage6 R/T pvl
Avstämt rör (kommer mest troligt bli flera olika)
Malossi MHR Delta clutch @ svarta fjädrar
Malossi MHR Kevlar rem
Lite drev setuper, flera olika kmr testas.
Polini/malossi overrange remskiva, båda kmr ev testas
Superspeed/overrange variator, båda kmr testas
V-Force3 by Moto Tassinari
Polini evo kopplingsklocka
Homemade insug
Flera olika luftfilter
+portning osv på allt.
m.m.
Utseende/säkerhet:
Kod: Markera allt
Just nu:
Biltema fatbar
Biltema styrstam
Biltema handtag
Kommer:
Modifierad ram, gaffel, fälgar osv
Stage6 powertest mätare
Stage6 EGT mätare
Koso varv/temp mätare
Eget elsystem, kmr mest troligt dras innuti iramen.
Reich 12v 15l/s vattenpump
Genomskinliga kylarslangar
Modifierad framkåpa gjuten i kolfiber/glasfiber
m.m
Mål:
Fina tider på 150m/201m
Fina siffror i bänken
___________________________________
Resultat:
150m:
201m:
0-100km/h:
0-60km/h:
Bänk:
Tider osv på träffar:
___________________________________
Info:
Vikt ram:
ca 1,7kg lättad hitills Fälgar+Gaffel:
Totalt: Hjulbas: Höjd: 95cm
___________________________________
2008-11-15
Ägnade nån timme idag åt att köra in cylindern samt ställa in lite, går riktigt fint redan. Behöver dock lite större lågfart, mindre huvud och kanske annat låge/annan nål, och sen lite andra vikter kanske. Ska fixa lite mer med inställningarna imrrn, kommer ev film när ja kör då också..
Ramen och allt går riktigt stabilt, även i lite högre farter
Plockade loss cylindern efter att ja filmade för att de så att allt stod rätt till viktet det gjorde, inga synliga slitage på nåt
Lite bilder:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1eMwdhWtQhA[/youtube]
Liten film på responsen, är väll hyfsad.. Kommer bli bättre när ja hittar rätt lågfart och rätt nål..
//Kilhage
http://kilhage.webs.com
2008-11-09
Lägger nu upp mitt sr50 projekt på här på twostroke för att visa även er vad jag håller på med! Har kommit en bit in på projektet men har otroligt mkt arbete kvar! Hänger inte här så mycket, men ska försöka komma ihog att uppdatera så ofta jag kan!
Besök gärna min hemsida också!
http://kilhage.webs.com/
Plockade ihop resten av motorn idag, och monterade allt på sr50in:)
Setupen på motorn som sitter på just nu är följande:
* Minarelli SD, DD konverterat av Lernia & Steg 2 Tuned by kilhage
* Hebo Manston Replica Steg 3 Tuned by kilhage
* Stage6 v-force Steg 1 Tuned by Kilhage
* Stage6 Dubbellayer svart
* Stage6 WingCooler R/T
* SKF C3 ramlager & skf packboxar
* Malossi MHR Overrange Remskiva
* Malossi MHR Overrange Variator (3,65g i nu)
* Malossi MHR Overrange Fläkthjul Svarvad
* Malossi MHR Shortneck Steg 1 Tuned by Kilhage
* Malossi MHR 13/44 primär drev + Org 13/42 = 10,93
* Malossi MHR Delta clutch @ black springs modifierad
* Polini Evolution Vev @ svarvade distaner till variatorn i alu
* Keihin Pwk 30mm
* Italkit tändning
* NGK BR10EIX
* Yasuni carrera 20
Motorn igår kväll:) Det som saknades var att hona klart cylindern, montera cylindern och ställa in förtändningen:D
Precis startad osv, startade på 3dje kicken och va sjukt pigg. Ska bli jävligt intressant att se vad som finns att hämta ur den här cylindern! Putsade lite mer på spolarna i veckan och rättade till avgasporten..
Finns fortf en del att slipa på så att dom blir 100%, men har aldrig orkat göra de där sista på min egna saker då de inte spelar nån roll direkt:P
Väldigt svårt att ta rättvisa kort på blästrade spolportar har ja märkt eftersom att dom är så matta jämfört när man slipat i dom:hmm:
Svårt som fan att få en bra bild på avgasporten asså xD
Portmapp, durationerna ligger på 185/125/122, tror detta kommer funka bra tsm med c20it, kmr dock testa lite olika durationer på avgasporten:)
Kmr börja ställa in lite i veckan när ja inte orkar med jävla skolarbete:mad:
/kilhage
2008-11-05
Liten skriftlig: Har plockat isär hela motorn, gjort rent variator, remskiva, koppling, tändning, skruvat isär förgasare, insug och reeds och lagt ner i bensinbad. Och sen monterat ihop allt utan rotorn & cylindern:) Ska bara hona lite till sen ska ja montera cylindern och ställa in förtändningen, blir mest troligt imrrn eller fredag. Testrun i helgen om vädret blir fint?:hmm: :ninja: Måste säga att det är väldigt kul med så mycket komentarer också! Fortsätt så så kommer jag göra update lite oftare också;)
mvh Kilhage
2008-11-04
Blästrade kanalerna+utsidan idag på manston-r cylindern som sagt samtidigt som jag blästrade zirres mk handmade som för övrigt är helt sjuk:huh:
checka hemsidan också!Klicka här!
Men iaf, palla skriva, så ja ger er lite bilder:)
Söt cylinder?
Ska testa en liten teori på avgasporten, får mkt större portarea ur den här porten, får se hur det funkar sen bara:) Obs, sjukt svårt att göra en sån här port och de ä första gången ja testar på de så de blev inte riktigt 100% xD Sen ser det som vanligt mkt bättre ut irl än på kort:P Ytan är blästrad också som ni kanske ser:) precis efter jag tog bort maskeringen så kom jag på att jag glömt matchporta utblåset efter avgasrörs flänsen, så ja pallade inte maskera skiten igen efter att ja portat klart, drf ser de ut som de gör längst ut:P
org, no different
Rätt svårt att göra dom finare än sådär utan att bredda sekundärspol ca 2mm och de pallade jag inte den här gången, gör det nog senare däremot..
spoooooolportar, justerade så att alla stänger exakt samtidigt och lite sänkt portgolv
org. Skillnad? najjj
org, gjutskägg:wub:
Bröt av det finaste stiftet jag finslipar portarna med så dom blev inte riktigt perfekta, sen ser dom svinsnea ut, men de ä bara lite ojämnt pga fel stift typ:P
org
smooth?
Försökte fånga upp ytan på fodret, ser mkt bättre ut irl:mad:
venne hur bra skadorna syns men har fått bort nästan allt, den breda repan till vänster känns inte med nageln och den högra repan känns pyttelite bara, den funkade jätte bra innan jag köpte den så en fet honing + ny kolv lär inte direkt sitta fel:) Ska hona lite till sen sätta ihop motorn och starta upp grejjerna:) Får se när de blir dock då ja har en del i skolan osv atm..
mvh
2008-11-04
Har inte orkat skruva nåt på mina hojjar på ett bra jävla tag nu då ja koncentrerat mig på en del jobb, skola osv ist:) Men har nästan portat klart Manston-R cylindern och honat loppet på den iaf, ska bästra utsidan + portarna imrrn. Fick bli en steg 2 portning(kolla min hemsida för att se vilka modifieringar som ingår) då jag vill se vad den kan leverera med std durationer innan jag höjjer. Plockade även bort motorn från speedfighten och motorn på sr50in igår, ska testa manston-r cylindern på den motorn fast på sr50 ramen har ja tänkt:) Bilder på portningen lägger jag upp sen när jag blästrat portarna vilket mest troligt blir imrrn:mellow:
Portad cylinder + ny kolv:wub:
Motorn bör vara startad innan veckan är slut, får se om ja orkar göra update innan dess när cylindern är klar:hmm: mvh
2008-10-13
Har gjort lite i helgen:)
Modifierat gaffelkronan så man kan sänka den.
Lättat ramen 1,7kg
Gjort en subframe av lite saker jag hade hemma
Bilder:
Notera höjjningarna:wub:
95cm hög atm, kommer bli lägre;)
dododododododododo BATMAN!
Har testat motorn nu också med de som sitter på, misständer som fan på högre varv, ska testa med nytt tändstift men verkar som att inte tändningen pallar varven Samma problem ja hade på speedfighten när ja körde med org tändningen haha! Aja, får se hur de blir, blir väll att börja köpa lite trim såfort speedfighten ä lackad(H)
/Kilhage
2008-10-07
Fick hem lite saker idag:)
På bilden: Motoforce Bensinkran Ny kolv till speedfighten 3-4,5g vikter 22% ,50% & 90% tryckfjäder Kickdrev Stage6 remskiva, köpte den av pazze för ett tag sen Malossi torque control 3,25g 3,75g & 4,25g vikter 19x15,5mm, dr 15/4
Kan nu göra följande kombinationer med dreven jag har hemma:
org primär 13/52 + org sekundär 13/42 = 12,92307692
org primär 13/52 + dr sekundär 15/41 = 10,9333333 Malossi primär 13/44 + org sekundär 13/42 = 10,92307692
Malossi primär 13/44 + dr sekundär 15/41 = 9,25128051
Kommer köpa mer drev som ja ska testa lite med;)
Haha, hade lite tråkigt förut så ja letade fram lite kolvar och gjorde mig ett kolvtorn:) Manston x4, s6r 12mm, dr70, org minarelli, org piaggio Ska drar nog på portade org cylindern till helgen och testar lite, får se om ja palla filma:)
mvh
2008-10-04
Väntar fortf på min beställning med saker så ja kan börja ställa in den ordentligt med org cylindern..
Men köpte iaf en manston replica tidigare i veckan. loppet ä skabb, men ja ska försöka hona bort de mesta, blästra utsidan och porta den rätt rejält, sen skaffa nytt förbränningsrum och kolv. Får se om jag behåller den eller säljer den senare:) Kommer mest troligt köra denna på min andra motor tillsvidare, kommer även flytta över den andra motorn när ja svetsat om min subframe som ja köpte av the_mio för ett tag sen..
Satt och skissade igår lite hur mkt man kan porta innan man går igenom godset och va spolvinklarna ligger på, kan säga att ja ä på gränsen på revon
Finns lite att hämta.
Som sagt..
Så här ser reporna i loppet ut, den breda är väldigt ytlig och går att få bort, den smalare blir däremot svårare, aja går att köra med den iaf. Kolven och förbränningsrummet ja fick med har ja inga bilder på men de ä typ bara skräp ändå. Mvh
2008-09-23
Har nästan portat klart org cylindern nu. blev riktigt najjs. fattas lite finputs på alla kanaler + lite på symetrin på avgasporten.
Kommer vänta med att sätta på den tills ja får hem inställningssakerna.. Ingen idé att innan de typ..
/Kilhage
2008-09-21
Tja, har hänt lite nu. Har plockat över alla saker till ramen utan ram nr + satt ihop motorn med mitt c20, några portade org reeds, stage6 koppling och en wingbell. Har testat lite men måste ha mer vikter+tryckfjädrar för att få den att gå bra. Så nu är motorn isär igen för lite portning osv:) Skaffa även nytt styre+styrstam igår + batteri:) Så här är "planerna" för tillfället: Ska se hur bra en org cylinder kan gå med dom sakerna jag har hemma... Kommer testa med delar som sitter i speedfight motorn osv, porta cylindern, kanske blocket om ja orkar m.m. Sen har ja beställt lite vikter + tryckfjädrar som behövs för att justera mer + lite annat nödvändigt:)
Lite pics hur den står nu osv:
c20 ala rost:
(ditech + )Speeeedfight + sir50, dom ä exakt lika höga fram(speedfighten är sänkt typ i bott;)
Bonus bild:
Projektstart 2008-09-03:
Planer osv tar ja inte upp än, men har lite idéer som ja tror kan bli riktigt najjs! Måste bara få tillgång till svets:hmm: Ni får ursäkta dom kassa bilderna, hade fel kamera + att den va inställd på makro
Smaka?:wub:
Lite delar jag fick med:)
Letade fram lite mer sr50 saker + en speedfight gaffel som passar:) Obs. kommer använda ramen till höger som SF gaffeln sitter på då den inte har ngt ram nr. Alla delar ni ser (utom ena ramen, motorn, gaffeln, styret och fälgarna) Är tillsalu, så söker de ngt är det bara att kontakta mig:)
Måste ju bara lägga upp bilder på min ofattbart fina cylinder som kommer portas och testas lite (kanske tvättas lite också)
Fin i loppet är den iaf:)
Kommer nog stå rätt still här då jag vill göra klart speedfighten innan jag börjar med denna seriöst, men gör lite små uppdateringar i tråden med tiden, kanske lägger upp mer bilder också, så håll utkik! Sist men inte minst får ni en liten bonus bild på den legendariska topplockspackningen jag fick med.
MR HH tvingar mig skriva att den följde med i köpet, dyngrak är killen fan
Sådär, nu är det dags för er att komentera, så gör det
NUH!
/Kilhage [youtube][/youtube]
https://www.glooby.se
https://www.glooby.com