Casal´s Upp & ner -vända Compact

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

Casal´s Upp & ner -vända Compact

Inlägg av HHR »

Jaha, nu vad det dags att lägga upp ett av mina projekt här.:wub:

Det började med jag såg denna:

Bild

Jag blev jätte kåt på den men tyckte inte att jag hade att anledning att bygga en sådan mopedram.
Mitt andra projekt som har varit aktivt under ett bra tag kommer att bromsa in rejält nu eftersom motorfästena böjde sig för jag hade inte utrymme för tillräckligt med motorfästen och bakhjulslagersätet blev sönderdraget av effekten. Det ledde till att jag blev sugen på något nytt och rejält som håller för min motor som jag pillade ihop i vintras.

Så det blev en sådan här ram jag har tänkt att kopiera. Men jag ska räkna med att inte få den lika fin som den ovan. Men ett skönt åk med mycket kräm och okej utseende får jag nöja mig med.

Det började med att jag var på veteranmarknad och där hittade jag en Compactram helt ärlig med ramnummer och typbrickor och hela köret för 200 kr, rätt fint det. Sedan hittade jag en gaffel också till Yamaha fs1 med massa skit på som hjul blinkers, tuta, tändningslås med nyckel osv.:P Sen var det bara bakhjul kvar och jag hittade ett till fs1 också för 150 kr. Men sedan kom jag på att jag saknade tanklock och kran så det blev nya för 45 kr+90 kr så det blev en fin billig grund till det hela.









Mål:
  • En riktigt välgående veteranare med okej utseende.
  • Vinna några riktiga veterantävlingar.
  • Vara med på borås och Göteborg meet.
Hela hojen kommer att omfatta dessa komponenter:

Motor:

  • Block: Casal | 4 Växlar | Case-matnings konverterad | Portat block
  • Cylinder: Polini Evolution till EBS | 47,6mm | Portad av: Ronken, ProveTuning och ННЯ | A199/H188,5/PS136/SS133/B121,5 | Polerat utblås
  • Avgassystem: ННЯ |11300rpm | Avstämt efter cylindern | Format efter minimoton
  • Förgasare: Stage 6 PWK 24mm | Polerad insugstratt | Avstämd storlek vid 11300rpm
  • Reedventil: Polini Evolution | till AM6 | Portad
  • Insug: ННЯ | Matchportat | 10-15% med större innerdiameter (kommer)
  • Luftfilter: Stage 6 Dual Layer | Röd
  • Tändning: PVL Innerrotor
  • Tändkabel: Röd NGK Racing Silikon
  • Tändstift: Iridium | BR10EIX
  • Vevparti: Original med Samarin-stake (kommer)
  • Ramlager: FAG C3 | 3st samtidigt!
  • Drevning: 14/45 (39 bak kommer)
  • Koppling: Original | 10 kopplingsfjädrar med brickor under och 4 lameller | blästrade mellanskivor
  • Växellådsolja: Dextron III
  • Bränsle: E85 med Castrol R40-olja
  • Bestyckning: Huvudmunstycke: 150, låg fartsmunstycke: 60, original powerjet och nålen högst upp
  • Squish: 0,5-0,55mm
NUVARANDE HASTIGHETSREKORD:


Säkerhet:
  • Reich vattenpump
  • Koso varvräknare
  • Temperaturmätare
  • Voltmätare
  • Snabbgashandtag | "Eksjömodell"
  • Vattenkyld | Aerox kylare
  • Blyacc | 2,9AH
  • Avskruvbar dragbar - (Kommer)
  • Alla lager, packboxar, packingar och O-ringar i hela motorn är nya
Styling:
  • Lila metallic ram
  • Högglanspolerad motor (kommer)
  • Svartlackerat rör med röd ljuddämpare
  • Högglanspolerad instrumentpanel
  • Blanksvarta nav och ekrar med välpolerade fälgbanor
  • Svart framgaffel
  • Biltemas kedja:naughty:
Övrigt:
  • Crescent Compactram på fel håll, dock moddad
  • Fs1-gaffel
  • Fs1-hjul
  • Lågt, rakt samt kort styre (MadAss-styre kommer)
  • 8mm pinnbultar
  • Millimeterinställd Cateye velo 5 cykelmätare.
Motorn:

Bild

Här kan du följa motorbygget!

http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=48876

Ram:

Bild

Gaffel och framhjul:

Bild

Bakhjul:

Bild

Kran:

Bild

Nytt kromat tanklock, 2 lager skyddsplast:P:

Bild

Jag har äntligen hittat vitonringar som passar toppen!
Så nu är det slut med spräckta topplockspakningar.:):

Bild

Jag började med att kapa bort massa onödigt skit och tankanslutningarna. Men när jag höll den upp & ner så märkte jag att gaffeln skulle peka lika mycket bakåt som den ska göra framåt så det började jag med att lösa genom att kapa av den:

Bild

Så någonting, lite längre än original blir det nog, men originalet fick ju inte plats med motorn så lite extra med plats kan ju inte skada:

Bild

Sen upptäckte jag att det var felvinkel över f d pakethållaren så där ändrade jag lite också och svetsade ihop den igen. Men tanklocket ska jag flytta fram så det blir snyggare, men man utnyttjar inte tanken fullt ut då, men det löser sig:

Bild

Nu så satte jag den böjden som jag kapade loss högst upp längst ner istället och förlängde lite överdrivet med 2 st rektangulära rör ner där ramen tog slut mellan svingen och motorn. Sen byggde jag en sving av återanvänt material:

Skabbiga lackrester, men det är inte det som man ska titta på.:P

Bild

Några fogar på svingen som ska synas när det är klart, fast med lite fin lack över:):

Bild

Kedjespännare som ska spacklas och målas som allt annat:

Bild

Svarvade en distans till bakhjulet:

Bild

Sen var det bara att smäcka påt', fast jag satte trumman 180 grader fel vid provmontering för foto, men bromstaget som hänger i bakrunden passar allt:

Bild

Helhetsbild, synd att hjulen och gaffeln är så fula i formerna bara. Men aja...
Ska sänka ner svingen lite, sen blir det nog bra.

Bild

Det var allt jag fick gjort på 1,5 dag. På onsdag tror jag att jag ska börja pilla igen. Hoppas att jag kan prova köra närmare helgen.:)

Update - 4 maj 2008

Ja nu är den klar så att man kan provköra den, men den var lite vinglig i och med att jag saknade den nedre lagerbanan, eller rättare sakt hade fel lagerbana. Provkörde på den utlovade fredagen.

Men lite bilder under arbetets gång:

Jag började med att fixa rejält 4 kantsjärn som distanser för svingen och svetsade fast dom:

Bild

Svingen på utan stöttor eller vad man ska kalla det som ska ersätta dämpare:

Bild

Sedan byggde jag lådan under sadeln och gjorde klart bakpartiet:

Bild

Bakre motorfästen i 9 mm gods på plats:

Bild

Sen orkade jag inte ta med bilder, men mycket pillande sedan blev den klar för provkörning. Hade inga buntband så sladdarna bara hänger:

Bild

Bild

Bild

Sdan efter jag hade provat i någon minut så tappade jag luftskruven så jag fick "lite" taskig respons. Men det blev rätt bra med en fast tejpad skruv med gängtejp på i hålet, lite snålt men körbart blev det. Sen körde jag igen och det var okontrollerat res på 1:an, gött res på 2:an och precist res om man släpper gasen och drar på igen på 3:ans växel. Men drevningen räckte inte till mer än 83km/h så jag måste dreva ner bak.

Jag hade ett kamerafäste på svingen men kameran stängde bara av sig så det blev inte en enda film. Men en liten hanfilm över panelen blev det iaf, lägger upp den imorgon.

Men när vi skulle filma på nytt så dog den när den egentligen skulle gå på tomgång. Men då var den död när jag kickade. Även när jag rullade. Det enda jag märkte var att det var lite risigt komp för att vara den vågade 0,3mm squishen. Så jag rullade hem och fick se detta. Troligen vevlagret som har släppt låss en vev rulle. Men pressen på 5 ton räckte inte för att få ut vevbulten så jag får se om det var något där som orsakde skadorna:

Bild

Bild

Bild

Bild

Men det är bara att slipa lite så det inte blir mer nicasilsläpp så ska det allt köra på cylindern. Toppen får jag svarva och putsa, kolven måste jag fixa en ny för att kolvringen är fastklämd och vevstaken och lagrena till den måste bytas.

Säg till om du har någon ny kolv med 47,6mm i diameter och har låsningen rakt bakåt!


Update - 4 maj 2008

Lagt till några bilder och en film:

http://www.youtube.com/watch?v=VTG7EAEZM24

Ska beställa en Manstonkolv nästa vecka.

Update - 13 maj 2008

Har klyvt mitt vevparti nu och försökt hitta var skiten kom ifrån, det ända som jag inte hittade var 3 metallbitar som gick mellan lagerrullarnas hållares sidor.

Jag har hittat en Samarinvevstake på vrm som passar, den lär hålla!
Ska beställa om en vecka då jag får mer pengar.:)

Gamla skräpet:

Bild

Update - 22 maj 2008

Har inte fått mina pengar som jag skulle ha till veven än men det kommer efter helgen.
Har beställt en termostat och en originalpackningsats till cylindern, kunde inte låta bli bara för att det är den ända jag har sett och någon gång kommer väl den yttre packningen ändå gå sönder.
Jag fick en lagerbana som jag har saknat förra veckan. Har kört med ett okomplett styrlager nämligen så en DooD-olycka har kunnat inträffa när som helst, men inte längre ska det vara någon risk för det tror jag.
Har även uppdaterat lite i tråden.

Lagerbanan:

Bild

Update - 25 maj 2008

Har fixat pengar så nu ska jag beställa lite skit nästa vecka.
Har velat med färger och det slutade med samma igen: :P

Bild

Update - 26 maj 2008

Ännu en meningslös update:

Har beställt NGK tändkabel, repsats som innehåller bl a luftskruv, kolv och bensinslang.

Har hämtade mitt MadAss-styre hos min kompis i söndags. Han har haft det på sin cykel så det är la inte i nyskick längre, men det är ju bara att lacka om.:)
Blir nog bättre än det förra som inte gav det väntade utseendet och det var inte skönt att ha det så heller.

Bild

Update - 5 juni 2008

För typ 1,5 vecka sedan fick jag detta skräpet:

Bild

Det ligger även en lapp brevid mig, paketet från roffe på vrm.se har kommit.:)
Men kolven och allt annat skräp från twostroke kommer nog på måndag för den kom i lager idag.

Kanske kastar ihop motorn nu under helgen. Men slutar skolan på tisdag så det blir nog testrun på onsdag eller nått när jag har fått den inställd.

Update - 10 juni 2008

Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig i helgen.

Styrlagerbanan var 0,8mm för liten, det var 14mm kolvbultslager och fel kona på vevtappen så inte mycket blev gjort.

Hämtade detta i lördags:

Bild

Hämtade ut en halvmysigt paket idag, hastighetsmätarsensorn är inte till denna dock:

Bild

Blir väll lite porrigare med denna:

Bild

Lite smått och gott, fast jag behöver ju bara luftskruven så resten får ligga på hög:

Bild

Update - 18 juni 2008

Nu har jag fått hem vevtappen och kolvbultslagret från roffe, så nu ska jag upp och bygga klart hojen. :naughty:

Hämta bra ljus till foto är överskattat:

Bild

Update - 25 juni 2008

Mycket har hänt nu på en vecka i garaget. Läs och följ bilderna vettja:

Skaffade ett drev för jag tyckte att topphastigheten var lite väl mesig och den varvade ur 4:an väldigt lätt:

Bild

Lagade cylinderskadorna genom att slipa ner med kulstift och slipa till det sista med fint sandpapper, tror det ska hålla:

Bild

Bild

Knökade i veven och satte ihop blocket:

Bild

Slipade av kolven för insuget så det blev rätt igen, sedan så sa fedrik att man skulle runda av fram kraftigt för att smörja något bättre, minns inte vad det var, men snällare form på kolven gillar jag mest iaf:

Bild

Jag slipade till lagerbanan så den passade och slängde på styret, det blev mycket bättre:

Bild

Bild

Sedan såg jag till att toppen inte var jämför ded den övriga topen för att minimera risken för läckage:

Bild

När jag slängde på cylindern så kom inte kolven alls lika högt upp. Kolvarna var exakt lika höga från kolvbulten till toppen så det var inte det. jag hade tänkt lite fel med vevlängden bara. Så jag svarvade av toppen av cylindern med 2mm:

Bild

Det blev perfekt höjd med portarna längs golvet och det har det inte varit förut. Men sedan när jag provkörde så gick topplockspackningen sönder och jag bytte den och det blev samma sak igen. Jag trodde att det hade inte blivit rakt ändå så jag svarvade ner hela i ett stycke utan att plocka ner den emellanåt:

Bild

Sedan efter några ytterligare spräckta packningar så fick jag syn på portarna och tänkte att durationen måste ha förändrats så jag satte dit gradskivan och fick fram att avgasporten var 207 grader, primärspol var 146,5 , men resten minns jag inte. Så det var ju därför den gick inte lika bra eftersom avgasröret är 11 grader fel och jobbar på ett onödigt lågt varv.

Bild

Bild

Sakt och gjort, 207 graders duration och 13700rpm, 28mm förgasare är avstämd vid det varvet, så det får jag skaffa snart:

Bild

Rullad och svetsad i återanvänd 0,8 mm plåt som jag har gjort alla mina rör i:

Bild

När jag skulle göra böjarna bick det helt åt skogen. Jag gjorde för skarpa böjar och de blev så skarpa att jag fick göra en böj åt andra håller för att den skulle gå under motorn. Så headern blev svinful. Syns bättre på en annan bild längre ner. Sedan vid de sista böjarna blev det också en totalt misslyckad. Inte alls nöjd med rörets böjar....

Bild

En gnagare?

Bild

På stingern?

Bild

Det blev en ljuddämpare!:wub:

Bild

Typ någon blandning av Kundo Hacker, TK GP och Hebo GP.:P
Lite färg på det sedan blir det nog fint:

Bild

Kylarbehållaren hade jag ett tag framför kylet och då gick kylet sönder. R.I.P.
Fixade ett värmeelement istället ska kleta på lite färg på det:

Bild

Köpte 3 mm vitonringar och svarvade ett nytt spår, men toppen lossnade när jag svarva så det blev tre rejäla jag i den, men förväntningarna var ändå stora:

Bild

Helhetsbilder:

Ska ta bort minimotokåpan när jag får en bättre ersättare. Jag bytte när hela elsystemet konglade och började om på nytt i minimotopanelen för att slippa den analoga hastighetsmätaren. Men elfelet var kvar. Felet var att batteriet hade gått sönder. Så jag slängde dit ett större undet skumgummi så det ska nog hålla. Ser ut som jag vet inte vad. Men det får gå tills vidare.

Lite synd att ljuddämparen blev för högt vinklad bara, batteriet ska bort och minimotokåpan också:

Bild

Bild

Bild

Röret har jag kört 400meter och det gick mycket friskare än det förra på fel avgasduration. Innan jag fick durationbyte så gick den mycket bättre än på denna filmen:

Klaga inte på mina meckarkläder! :P
Jag vet att dom ser extremt lodis ut...:)

http://www.youtube.com/watch?v=SfWBHFROLSA

Det nya röret gick som sakt jättebra, men topplockspackningen gick sönder efter 400 meter. Men jag han känna att det var bra med kräm i det. Nu har jag beställt en pata negra topp och hoppas på att det ska fungera.:)

Får jag den kör jag i vårgårda!


Kommentera gärna!
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

Den här är så jäkla grym :D
Bild
DanneWalle
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 433
Blev medlem: 11 september 2007, 19:23
Ort: Stockholm

Inlägg av DanneWalle »

mållös :O
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

HET!
Bild
Användarens profilbild
RiejuSpike03
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 21 maj 2008, 19:33
Ort: Falköping

Inlägg av RiejuSpike03 »

fyfan va grymm du är :D ska oxå modda min compakt med xP
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Inlägg av johann »

haha, fan vad fräääään
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

fifan va grym, så jäkla nice stuk på den ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
relex^
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2008, 15:45

Inlägg av relex^ »

coolate jag har sett på länge :wink:
Användarens profilbild
victoor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 22 oktober 2008, 15:15
Ort: tyresö

Inlägg av victoor »

den niceaste compacten jag sätt ;D
den är ass ball :P
Användarens profilbild
perre92
GHOSTRIDER
Inlägg: 1414
Blev medlem: 22 november 2007, 21:04
Ort: Bollnäs

Inlägg av perre92 »

Riktigt ball!!
tomt
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Något utöver det vanliga :D

lycka till !
Nyxorzz
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

fyfan va grym :P
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Fy i helvete vad sjukt nice! :O
Ska lätt följas!
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Fy fan va grymt :D:D
Tillhör mille!
Användarens profilbild
moppe galen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 645
Blev medlem: 9 januari 2008, 16:51

Inlägg av moppe galen »

Riktigt jävla grym asså :D
Skriv svar