Derbiproblem - mycket rök!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

i avgasporten å bli till rök mot röret?
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

kallepalle skrev:i avgasporten å bli till rök mot röret?
Låter lite långsökt :roll:
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

DerbiSM skrev:
kallepalle skrev:i avgasporten å bli till rök mot röret?
Låter lite långsökt :roll:
haha precis
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

ReijuMrx skrev:prova tömma och fylla igen..

men slangarna blir varma säger du --> fryser alltså inte !

kanske täppt igen någonstans, lossa dom och titta igenom hur de ser ut.
ska tömma och fylla på jaa. men om man öppnar oljepumpskåpan där man skruvar på en skruv eller liknande så att all kylarvätska rinner ut, rinner all vätska ur behållaren och det som redan är i själva kylaren då? :roll:
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Derbi_senda93 skrev:
ReijuMrx skrev:prova tömma och fylla igen..

men slangarna blir varma säger du --> fryser alltså inte !

kanske täppt igen någonstans, lossa dom och titta igenom hur de ser ut.
ska tömma och fylla på jaa. men om man öppnar oljepumpskåpan där man skruvar på en skruv eller liknande så att all kylarvätska rinner ut, rinner all vätska ur behållaren och det som redan är i själva kylaren då? :roll:
borde väl göra ? :?
aldrig provat detta själv..
Nyxorzz
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

ReijuMrx skrev:
Derbi_senda93 skrev:
ReijuMrx skrev:prova tömma och fylla igen..

men slangarna blir varma säger du --> fryser alltså inte !

kanske täppt igen någonstans, lossa dom och titta igenom hur de ser ut.
ska tömma och fylla på jaa. men om man öppnar oljepumpskåpan där man skruvar på en skruv eller liknande så att all kylarvätska rinner ut, rinner all vätska ur behållaren och det som redan är i själva kylaren då? :roll:
borde väl göra ? :?
aldrig provat detta själv..
okej skit samma, ska iaf göra det :wink: ska jag ha 50/50 vatten och glykol då? eller 60/40? :P
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Derbi_senda93 skrev: okej skit samma, ska iaf göra det :wink: ska jag ha 50/50 vatten och glykol då? eller 60/40? :P
70%-30% :)

är det mer än glykol än 50-50 blir det motsatt effekt och fryser lätt :wink:
Nyxorzz
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

50-50 funkar fint
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

kallepalle skrev:50-50 funkar fint
du bör inte ha 50-50 , bara önödigt!

kör 70-30 eller 60-40

har du mer än 50% glykol blir det motsatt effekt och fryser ungefär lika lätt som vatten.
Nyxorzz
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

alltså ska jag ha 30% glykol och 70% vatten ? :D
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Derbi_senda93 skrev:alltså ska jag ha 30% glykol och 70% vatten ? :D
precis :wink:
Nyxorzz
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

ska också tömma min och fylla på ! vilken skruv är det man ska skruva lös så att all kyllarvatten tömms ? vill tömma den HELLT och sedan fylla på nytt,
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

gött :wink: tack så mycket för alla svaren, allihopa :D<3 återkommer om det inte funkade..
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:ska också tömma min och fylla på ! vilken skruv är det man ska skruva lös så att all kyllarvatten tömms ? vill tömma den HELLT och sedan fylla på nytt,
skruva loss oljepumpskåpan, sen ser du de två kylarslangarna som går in i en silvrig sak och den skruven mittemellan där ska du skruva ut. men va beredd på att det kommer rinna ganska mycket och fort så va beredd med en hink eller liknande :D (dåligt förklarat jag vet men :P)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Derbi_senda93 skrev:gött :wink: tack så mycket för alla svaren, allihopa :D<3 återkommer om det inte funkade..
inga problem.. :wink:

aa lycka till nu, hoppas det löser sig ! :D
Nyxorzz
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

provar det först, funkar det inte ska jag ta av cylindern och kolla och rengöra när den ändå är av :D
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:ska också tömma min och fylla på ! vilken skruv är det man ska skruva lös så att all kyllarvatten tömms ? vill tömma den HELLT och sedan fylla på nytt,
skruva loss oljepumpskåpan, sen ser du de två kylarslangarna som går in i en silvrig sak och den skruven mittemellan där ska du skruva ut. men va beredd på att det kommer rinna ganska mycket och fort så va beredd med en hink eller liknande :D (dåligt förklarat jag vet men :P)
vart rinner de från, den skruven jag skruvar bort ??? sitter den mellan två slangar ? kan du skicka bild ? :P
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:
Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:ska också tömma min och fylla på ! vilken skruv är det man ska skruva lös så att all kyllarvatten tömms ? vill tömma den HELLT och sedan fylla på nytt,
skruva loss oljepumpskåpan, sen ser du de två kylarslangarna som går in i en silvrig sak och den skruven mittemellan där ska du skruva ut. men va beredd på att det kommer rinna ganska mycket och fort så va beredd med en hink eller liknande :D (dåligt förklarat jag vet men :P)
vart rinner de från, den skruven jag skruvar bort ??? sitter den mellan två slangar ? kan du skicka bild ? :P
det rinner från skruven du skruvar bort jaa. kan du inte gå ut och ta loss oljepumpskåpan och ta kort och lägga in för mitt internet cpar =/
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:
Derbi_senda93 skrev: skruva loss oljepumpskåpan, sen ser du de två kylarslangarna som går in i en silvrig sak och den skruven mittemellan där ska du skruva ut. men va beredd på att det kommer rinna ganska mycket och fort så va beredd med en hink eller liknande :D (dåligt förklarat jag vet men :P)
vart rinner de från, den skruven jag skruvar bort ??? sitter den mellan två slangar ? kan du skicka bild ? :P
det rinner från skruven du skruvar bort jaa. kan du inte gå ut och ta loss oljepumpskåpan och ta kort och lägga in för mitt internet cpar =/
okej kan kanske fixa de imorrn :wink:
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 september 2008, 21:23
Ort: stenkullen

Inlägg av xtream 03 »

AA sota ur röret kan vara det eller så får den för mycket olja kan, kan vara så att katalyston har rostat los i röret, att kylfläckten inte går är inte konstigt det har den aldrig gjort på min heller var glad att kylarvätskan inte sjunkt min läcker som fan!! fläckten går inte bara för att den är strypt men i spanien där dom inte är strypta varavar den mkt mer och kan bli mkt varmare då kan den behövas trimma så kanske den går igång nån gång när du varvat ett tag!!
KÖR SOM FAN BARA!!
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 september 2008, 21:23
Ort: stenkullen

Inlägg av xtream 03 »

DerbiSM skrev:
Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev: vart rinner de från, den skruven jag skruvar bort ??? sitter den mellan två slangar ? kan du skicka bild ? :P
det rinner från skruven du skruvar bort jaa. kan du inte gå ut och ta loss oljepumpskåpan och ta kort och lägga in för mitt internet cpar =/
okej kan kanske fixa de imorrn :wink:
behöver inte ens ta bort oljekåpan det är skruven imällan där de två kylarslangarna går in på ena sidan av motorn!!
KÖR SOM FAN BARA!!
turbolasse
Elmoped
Inlägg: 142
Blev medlem: 30 december 2007, 20:22

Inlägg av turbolasse »

xtream 03 skrev:AA sota ur röret kan vara det eller så får den för mycket olja kan, kan vara så att katalyston har rostat los i röret, att kylfläckten inte går är inte konstigt det har den aldrig gjort på min heller var glad att kylarvätskan inte sjunkt min läcker som fan!! fläckten går inte bara för att den är strypt men i spanien där dom inte är strypta varavar den mkt mer och kan bli mkt varmare då kan den behövas trimma så kanske den går igång nån gång när du varvat ett tag!!
sota för fan inte!!! förstör ju ett orginalrör.
Inte för att skryta, men det är jag som är Mulle-Meck
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 september 2008, 21:23
Ort: stenkullen

Inlägg av xtream 03 »

ReijuMrx skrev:
Derbi_senda93 skrev:alltså ska jag ha 30% glykol och 70% vatten ? :D
precis :wink:
bäst efeckt 50 50
KÖR SOM FAN BARA!!
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 september 2008, 21:23
Ort: stenkullen

Inlägg av xtream 03 »

turbolasse skrev:
xtream 03 skrev:AA sota ur röret kan vara det eller så får den för mycket olja kan, kan vara så att katalyston har rostat los i röret, att kylfläckten inte går är inte konstigt det har den aldrig gjort på min heller var glad att kylarvätskan inte sjunkt min läcker som fan!! fläckten går inte bara för att den är strypt men i spanien där dom inte är strypta varavar den mkt mer och kan bli mkt varmare då kan den behövas trimma så kanske den går igång nån gång när du varvat ett tag!!
sota för fan inte!!! förstör ju ett orginalrör.
vf hur?? :shock:
KÖR SOM FAN BARA!!
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 30 mars 2008, 21:46
Ort: De du ;)

Inlägg av Extreme16 »

xtream 03 skrev:
ReijuMrx skrev:
Derbi_senda93 skrev:alltså ska jag ha 30% glykol och 70% vatten ? :D
precis :wink:
bäst efeckt 50 50
bäst effekt 50/50? Effekten ökar knappast med glykol. Och det räcker med 30/70 för att de inte ska frysa. 50/50 är ju bara onödigt. Ju mer rent vatten ju bättre. På sommaren kör jag rent vatten.
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Extreme16 skrev:
xtream 03 skrev:
ReijuMrx skrev: precis :wink:
bäst efeckt 50 50
bäst effekt 50/50? Effekten ökar knappast med glykol. Och det räcker med 30/70 för att de inte ska frysa. 50/50 är ju bara onödigt. Ju mer rent vatten ju bättre. På sommaren kör jag rent vatten.
precis, änltligen någon som förstår :wink:

med för mycket glykol blir effekten motsatsen
Nyxorzz
Användarens profilbild
Grain
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 december 2008, 20:48
Ort: jönköping

Inlägg av Grain »

ska fläkten verkligen funka fattar inte vad den e till för?
söker sponsorer!
kolla in/följ mitt projekt på min sida och i forumet. http://www.twostrokerider.se/forum/prof ... le&u=12843
moppe styling i vår!! kom med förslag!!
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Grain skrev:ska fläkten verkligen funka fattar inte vad den e till för?
kyla ner motorn :?
de förstör inte orginal röret att sota ur de, nån där uppe som sa de.

glykol lägger man endast för att det inte ska bli is på vintern ! :wink:
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 30 mars 2008, 21:46
Ort: De du ;)

Inlägg av Extreme16 »

ReijuMrx skrev:
Extreme16 skrev:
xtream 03 skrev:bäst efeckt 50 50
bäst effekt 50/50? Effekten ökar knappast med glykol. Och det räcker med 30/70 för att de inte ska frysa. 50/50 är ju bara onödigt. Ju mer rent vatten ju bättre. På sommaren kör jag rent vatten.
precis, änltligen någon som förstår :wink:

med för mycket glykol blir effekten motsatsen
glykol powah ftw! ;)
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Sotade ur röret idag så gott jag kunde även om jag inte vet om det kom bort nån sot menmen :P

Edit: Ville bara säga också att idag på väg hem började den cpa som vanligt såsom jag skrev allra längst upp genom att den började ryka och luktade skit men sen när jag körde en liten bit märkte jag att det började ryka mindre och mindre så jag gasade på rätt mycket och såg att det inte kom nån rök alls! :P och jag kan säga att röret va varmt! :wink:

sen så när jag kom hem gick jag bara in och lämnade väskan och sen va det ut och köra och kolla om det kom mer rök men nepp :P gick att dra på max hela tiden utan det minsta lilla rökmoln. fattar inte vad som är felet på denna moped asså :D så det ryker antagligen en massa i början och sen när den börjar bli varmare så ryker det ännu mer men sen rykte det ingenting när den blev rövvarm :roll: xD sen kunde man köra hur länge som helst på maxhastigheten utan att det rykte :D

jag tömde också kylarvätskan ur behållaren och fyllde sen på med bara rent vatten och körde lite och då såg jag att nivån sjönk långsamt, och nivån har inte ändrats innan :P så nu är det 100% vatten i där för den står i garaget så det fryser ändå inte.. tror att det kan vara som nån sa att det kommer in kylarvätska in i cylinderloppet och sen åker det ut genom avgasröret och förbränd kylarvätska luktar inte gott :wink: så jag får se sen om den fortsätter såhär nu när jag hällde i rent vatten istället annars får jag kolla på cylindern :D
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Va de efter du sotat ur röret det slutade att komma så mkt rök ? :P
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:Va de efter du sotat ur röret det slutade att komma så mkt rök ? :P
nej sotningen gjorde ingen skillnad xD men asså jag sket i att det rykte så mycket så jag bara gasade på och sen efter nån minut slutade det ryka och då va röret skitvarmt och då kom det ingen rök alls :P nu vet jag iaf att jag ska skita i röken även om det kommer skitmycket och skita i att det är pinsamt att köra när det ryker så mycket ^^
Senast redigerad av derbi_senda93 den 12 december 2008, 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

hehe, okeey.
nemem, går den bra så skulle inte jag brytt mig om att det kommer mycket rök, så länge det inte skadar.. fast det vet man ju inte om det gör :roll:
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:hehe, okeey.
nemem, går den bra så skulle inte jag brytt mig om att det kommer mycket rök, så länge det inte skadar.. fast det vet man ju inte om det gör :roll:
nää precis :P
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 30 mars 2008, 21:46
Ort: De du ;)

Inlägg av Extreme16 »

då kan vi ju dra slutsatsen att det var vatten som rök :)
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Låst