POLISEN FÅR TA TRIMDELAR FRÅN EU-MOPED

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

POLISEN FÅR TA TRIMDELAR FRÅN EU-MOPED

Inlägg av Järnet60 »

Jag måste tyvärr gå ut med en dementi angående beslag av trimdelar från EU-mopeder.

När jag jobbade i Stockholm/Norrort arbetade vi efter den rutinen att vi i normalfallet inte tog delar från EU-mopeder. Det var bara när ägaren förnekade att någon ändring gjorts när mopeden köpts ny hos en mopedhandlare. D v s att mopeden redan var trimmad när den köptes. Vi i Norrort har som sagt underlåtit att ta i beslag av praktiska skäl medan vi kunnat ta beslag varje gång vid misstanke om manipulation.
Men rutinerna är olika i olika distrikt runt om i Sverige.

Enligt lagen kan trimdelar tas i beslag och förverkas (=slås sönder och kastas) oavsett om man har körkort för motorcykel eller inte. Det är det använda "brottsverktyget" (trimdelarna) som kan förverkas oavsett om man har körkort A eller inte.
Jag har själv svårt att förstå varför delarna kan tas i beslag när man har A-körkort och kör en trimmad EU-moped eller trimmad 30-moped. Men det är ju inte jag som stiftar lagarna (och det kanske är tur 8) ).

Jag ber om ursäkt för den olägenhet det har inneburit för er som har stoppats och rapporterats och har trott att trimdelarna skulle lämnas tillbaka.

/Järnet
Låst