Kortfattat om Dieselmotorn!

I det här reportaget kommer du kunna få läsa kortfattat hur en dieselmotor fungerar och vad dess principer är. 

3456_398

Historian bakom dieselmotorn, var en man vid namn Rudolf Diesel, en tysk konstruktör, som på 1890 talet konstruerade en helt ny unik motor med högre effekt och god kraft, Denna maskin blev därefter kallad Dieselmotorn. Diesel motorn sammanpressar enbart luft i motorn. När luften sammanpressas stiger temperaturen i cylindern och det bränslet som sprutar in omedelbart antänds av luftens värme. Alltså under kompressionstakten ökar luftens temperatur i motorn till en grad då bränslet antänder under högt tryck. Dieselmotorn har 4 arbetsförlopp:

1. Inloppstakten = Cylindern fylls med ren luft utan inblandning av bränsle.
2. Kompressionstakten = Sammanpressningen sker.
3. Arbetstakten = Ger en kraftig arbetsimpuls genom det höga trycket.
4. Utloppstakten = De förbrända gaserna lämnar cylindern.

Nu idag så har allt inom motor utvecklas väldigt mycket som t.ex. Diesel motorn den är mycket moderna idag och mycket bättre och starkare. Man kan säga att idag så tilläger man saker på motorerna, som turbo, kompressorer och sånt som gör den bättre, I vissa fall så trimmar man dom.

Dieselmotorer förekommer mest idag i lastbilar, bilar, bussar osv. Konstruktionen på motorerna kan variera från till vilket fordon motorn ska sitta i, men grundprincipen är ändå densamma hos alla dom olika dieselmotorerna. Dieselmotorn finns i fyrtakt och tvåtakt, men tvåtakt används oftast åt mer stora motorer som fartygsmotorer och sånt som har mer stationära motorer. I motorfordon brukar man skilja på dieselmotorernas grundtyper med hänsyn till förbränningsrummet form och insprutarnas placering. Dom indelar man i:

- Dieselmotorer med direktinsprutning.
- Dieselmotorer med förkammare.
- Dieselmotorer med virvelkammare.

 578u57_297_01 4567_297_02

Dieselmotorer med direktinsprutning är det vanligaste i dagens moderna lastbilar och bussar m.m. Direktinsprutning betyder att insprutaren är placerad med sin spridarspets inne i själva förbränningsrummet. Konstruktionen med direktinsprut är att göra förbränningsrummet så litet som möjligt. Detta har en påverkan på de flesta kylda cylindrar. Men det varierar. Målet är att få så högt tryck som möjligt med den tekniken.

Dieselmotorer med förkammare förekommer mest nuförtiden
i dieseldrivna bilar. Konstruktionen mellan förkammare och virvelkammare är nästan densamma. I båda fallen börjar bränsleinsprutningen och förbränningen i en speciell kammare, varifrån den sprider sig genom en eller flera kanaler till det vi vanligen kallar för förbränningsrummet.

Dieselmotorer med virvelkammare sitter också nuförtiden på personbilar samt traktorer. Virvelkammarens volym brukar vara större än förkammarens volym. Denna är i stort sett likadan som förkammaren, virvelkammaren är då lite starkare med sina så kallade virvelrörelser. En sak som är viktigt bland dom här är ett glödstift. Utan glödstiftet skulle det varit helt omöjligt att starta motorn när dom är kalla.

// KoNG

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (12)

Skriven av KoNG 2008-01-20 21:47

jag valde att nämna fyrtakts principen, och jag skrev att det också fanns i tvåtakt

Skriven av chifen 2008-01-20 18:56


1. Inloppstakten = Cylindern fylls med ren luft utan inblandning av bränsle.
2. Kompressionstakten = Sammanpressningen sker.
3. Arbetstakten = Ger en kraftig arbetsimpuls genom det höga trycket.
4. Utloppstakten = De förbrända gaserna lämnar cylindern.
= 4-takt...

Skriven av Dracen 2008-01-20 17:10

chifen: \"Dieselmotorn finns i fyrtakt och tvåtakt\" läs riktigt nästa gång, bra skrivet kong!

Skriven av Arctura 2008-01-20 16:52

Bra skrivet=)

Skriven av chifen 2008-01-20 15:39

dieselmotor finns i 2takt oxå... inte bara 4-takt

Skriven av KoNG 2008-01-20 14:48

Dom gamla motorerna har nästan i stort alltid varit starkast =)

Skriven av Holman 2008-01-20 13:07

Nja, framåt och framåt med disel motorerna. Jo, i utsläppssidan har det gått fram. Men effektmässigt så nja, en gammal Mercedes från 90talet, drar en V70R på strippen :)

Mvh

Skriven av ProTeam 2008-01-20 12:56

bra skrivet ! dock kanske du skulle haft bilder på eu-moped bilar lr liknade istället för traktorer och bilar

Skriven av ricke_0707 2008-01-20 10:51

bra guide. eriksson2k: de som har en eu bil kan de vara bra att veta hur ens motor fungerar.

Skriven av bensinskalle 2008-01-20 10:17

jävligt fin guide kong!!! mkt lärorikt ..... de finns ju många här på sidan som inte ka skilja mellan diesel och bensinmotorer -.- , så för såna kan de vara lärorikt så man slipper alla korkade fråger

Gå till sida 1, 2  Nästa