Det blev lite snack om en tidigare guide som lades in pga. info som är nästan som tagen direkt från ett faktapapper och inte ger någon helhet i hur avgassystemet är, därför tyckte jag att det skulle vara bra med en genomgående guide för avgassystem till 3 olika motorer.
Vi börjar med Metrakit Thrower:
Ett härligt avgassystem med drag från botten vilket inte är allt för vanligt för 2-taktare med något hög effekt. Perfekt för stuntaren och du som inte är van att köra hårt trimmat och som nyss kommit in i mopedvärlden, det du missar lite grann med detta system är ketchup effekten som inte är speciellt märkvärdig på detta system men det är ju en smaksak. En liten knuff kommer ändå vid ca 6.5-7000 varv och med rätt inställd förgasare drar den upp hela vägen till 12000 rpm innan du behöver växla samtidigt som du har ett fint bottendrag från stillastående.
Sammanfattning: ett bra stuntrör eller bra för moppenybörjaren, bottendrag och snyggt är det dessutom. En nackdel är att det rostar lätt men med lite rostbehandling ska det inte vara några problem.
Metrakit SP:
Ett underliggande midrace rör som varvar på som en tok men är ändå ett av de tystaste systemen i klassen vilket enligt mig är mycket bra. Drar från ca 8-8.500 rpm upp till 13000 rpm med en passande cylinder, ungefär till 12-12.500 med originalcylle. Avstämt för 70cc men fungerar även mycket fint med originalcylinder och har en racing look som påminner mycket om underliggande prorace röret med sin kevlar ljuddämpare. Röret är mer för den erfarne mopedåkaren som kan mer med inställningar och är mer van vid fart.
Sammanfattning: ett högvarvigt midrace rör som fungerar bra från allt till originalcylinder till midrace 70cc, sportig look, härlig effekt och låter inte allt för mycket. Nackdelen med detta rör är som med alla andra underliggande att det utsätts lätt för stenskott, rostar lättare och polisen ser det från 10mils avstånd.
Metrakit ProRace underliggande och ”Thrower competition”:
![]() | ![]() |
Prorace röret är en riktig ”klassiker” inom hyperracing mopeder och varvar mer än de flesta rören på marknaden. Klar ett rör för den med från midrace till hypercylle som vill köra ifrån det mesta! Fungerar även godkänt med originalcyllen men är optimerat för bra mycket värre saker och du vinner på att köpa ett midrace/sport rör om du ska köra med originalcylinder. Med detta rör ska du kunna köra och hantera inställningar på din moped för du kommer få ett rejält tillskott av effekt samt en fet effektkurva mer rejäl ketchup effekt. Att röret nu också finns som överliggande är ett stort plus då jag anser det mycket bättre då det inte syns lika lätt av polisen när man t ex sitter och käkar och jag personligen tycker det är snyggare.
Sammanfattning: ett avancerat racingrör med en effektkurva från 9-14 000rpm, med rätt inställningar kan du få effekten lite tidigare eller att dö av lite senare. Ett rör för den erfarne mopedisten som gillar att ställa in och finjustera sedan åka ifrån det mesta som kommer ivägen. Nackdelar är väl att om du har en prorace kittad moped är att du troligtvis vurpar om du inte är van vid dess effekt!
Polini for race 3:
Ett riktigt härligt avgassystem som jag personligen blev imponerad av när jag körde första gångerna, drar på riktigt fint från 7-8000rpm ända upp till 12500rpm och det är ett riktigt fint rör, många luras av ljuddämparen och tror att man kör thrower tills man gasar på. Inte lika vasst som prorace men det ligger i midrace kategorin och slåss med sp röret och är faktiskt en aning vassare än sp. Fungerar fint till originalcyllen och upp till midrace cyllarna, du kan även köra hypercylle med detta rör men vill du få ut max effekt bör du köpa ett hyper rör.
Sammanfattning: ett utmärkt rör från original till midrace mopeder, drar på fint från ca 7500rpm och uppåt med en häftig ketchupeffekt. Klarar även rost bra och har en snygg design, ett rör för den mer insatte och kunnige. Nackdelar är väl att den låter ganska mycket och smattrar men det beror på lite dämpull samt att plåten på kröken är väldigt tunn vilket ger låg vikt.
Turbokit high Quality:
En snyggt kromad krök och större, bättre ljuddämpare än ”vanliga” krom/lacada som är kända för att låda väldigt mycket, high quality är inget undantag då detta också låter en hel del men inte lika mycket som sina ”småbröder” High quality har I-princip samma effektkurva som sina föregångare men är lite effektivare och du får ut lite mer effekt ur detta rör. Turbokit är optimerade för hög toppfart och höga varv och är kända för att låta genom land och rike. Effektkurvan ligger på ca 7.5-8000 upp till 12500 rpm och då river hastighetsmätarnålen iväg riktigt fint.
Sammanfattning: ett högvarvigt rör som passar sig för original/sport cylle och har ett ganska så högt ljud vilket är smaksak. Detta avgassystem klarar rost bättre än de andra turbokit rören och går även lite bättre. Nackdelar är avsaknaden totalt av effekt i botten samt att det låter lite väl mycket.
Yasuni R3:
Detta är ett riktigt vasst avgassystem som konkurrerar med prorace och liknande system. Prisklassen är en bit billigare än prorace systemet och är på så vis ett mer prisvärt rör. Ett riktigt racinginspirerat avgassystem som används inom racing med mopeder och är dessutom lyckat i sin klass. Effektkurvan är riktigt vass och drar från ca 8.5-9000rpm ända upp till 15.000rpm vilket gör detta till en vinnare om du är ute efter fart, botten effekten är inget att hurra över men detta system är inte gjort för krypkörning. Mycket inställningar och flitig körstil när du har detta avgassystem till din hypermoped! Fungerar även till originalcylle men såsom prorace är detta lite för vasst så det blir negativt för originalcylle.
Sammanfattning: riktigt vasst hypersystem som klår mycket i dess väg med en häftig effektkurva. Gjort för vana förare och är populärt inom racing. Nackdel är att det inte passar så bra till originalcylle samt som jag skrivit ovan om underliggande system, fördelen däremot är att det är till ett mycket konkurrenskraftigt pris!
Doppler ER1:
Doppler ER1 är ett ganska ovanligt avgassystem som man inte ser så ofta. Effektkurvan är inte så lågvarvigt som thrower men inte heller lika högvarvigt som t ex turbokit, karaktären påminner om technigas RSG. Röret finns även i kromat utförande för några 100kr extra men personligen tycker jag att det är snyggare och mer sportigt när man kan se svetsningarna riktigt på röret. Ljuddämparen påminner om originaldämparen till senda och på så sätt är bra för att det blir mindre uppmärksammat av polis, dock inte lika snyggt enligt mig men det är ännu en smaksak.
Sammanfattning: ett i överlag bra rör som är anpassat för 50cc till 70cc sport, ovanligt och har en normal effektkurva, inget som sticker ut från mängden på så sätt. Positivt är att det är ett tyst rör, det negativa är väl att det är ett avgassystem som man går förbi utan att uppmärksamma bara, inget speciellt helt enkelt.
Gianelli 2t:
Detta är ett riktigt vinnarsystem från välkända Gianelli för den som kör med originalcylinder och har en vass effektkurva samtidigt som inte all effekt från låga varv är borta utan det finns lite kräm i botten, men det där extra kommer vid 7.5-8000 rpm och skjuter iväg upp till 12000. visst det kanske låter som att thrower skulle vara bättre efter som den har en bredare effektkurva men det går inte att jämföra med när det skjuter iväg med detta avgassystem. Detta system ligger helt klart i top 3 listan för original/sport cylindrar men ska du upp mot midrace eller 80cc sport är det dags att byta till ett mer avancerat rör. Riktig racinglook!
Sammanfattning: ett av de bästa rören för Derbis originalcylinder, skönt dock något högt ljud och en vass effektkurva, högvarvigt men ändå effekt från låga varv. Riktig racinglook med svetsade skarvar, rund ljuddämpare och klarlackad yta som klarar rost ganska så bra. Nackdelen är att på de flesta ställen du köper detta så följer inte dämparen med.
Leovince V6:
Leovince V6 är ett lågvarvigt avgassystem med bättre drag från botten än Thrower och drar inte riktigt lika långt men är ändå snäppet vassare och ger bättre effekt, perfekt för att stunta med eller för den som vill ha ett lågvarvigt system som drar på lite bättre än ”vanliga” thrower röret. Snygg dämpare och sportigt svetsad krök samt klarlackad yta. Effekten kommer på riktigt vid 7000rpm och drar vidare till ca 11.500rpm, självklart kan du varva lite till men då börjar effekten avta. Detta är ett sportrör som fungerar från allt från original 50cc till alla sportcyllar på marknaden, lite för klent för att passa med midrace cyllar som varvar något för mycket.
Sammanfattning: perfekt för stunt och dig som vill ha bra axx samt är ganska ny med mopeder och inte kan allt med inställningar eller bara gillar bottendrag och vill ha ett lite vassare system än t ex thrower. Nackdelen med detta är att det är relativt dyrt för ett system som inte används till mer än sportcylindrar.
Yasuni Cross HM:
Detta är ett vasst avgassystem som lämpar sig för sport/midrace cylindrar men fungerar såklart även bra till original. En skarp effektkurva på detta system som kommer på riktigt vid höga 8.5-9000rpm och drar iväg till ca 13000rpm. Ett relativt ovanligt system är detta också och ska inte förväxlas med vanliga Yasuni Cross då detta är några snäpp vassare. Detta rör är gjort för toppfart och inte krypkörning inne i stan!
Sammanfattning: högvarvigt midrace rör som sticker ut från mängden. Gjort för den mer erfarne som kan lite mer med inställningar och skruvande och är van vid en mer ”inspirerad” körstil. Nackdelen är att den har en väldigt hög effektkurva, nästan som ett hyperrace rör så det är inte mycket att crusa med precis.
Hebo Escape Bufanda:
Detta är ett högvarvigt system som lämpar sig för original upp till midrace cylindrar och påminner mycket om turbokit men är något tystare samt håller lite bättre kvalitet. Hebo escape bufanda och tobarro är I-princip samma system bara det att tobarro är underliggande. Effekten kommer precis som med turbokit vid 7.5-8000rpm och drar vidare till ca 12500rpm. Precis som turbokit är detta rör också gjort för hög toppfart och ett ganska kort men intensivt effektregister, inget att stunta med men om du ska köra race är detta är bra alternativ!
Sammanfattning: högvarvigt rör med turbokit liknande register, inget för stuntaren men fungerar finfint till race. Håller bra kvalitet. Nackdelen med detta är att den enligt många har en j*vligt ful ljuddämpare a la ”dildo style”
Hebo GP Replica:
Ett riktigt racing system med influenser från moto-gp och är anpassat för 70cc+ midrace cylindrar och ger en häftig effekt med ketchup effekt. Sp liknande effektkurva men är något vassare och har inte lika bra botten som sp röret och kommer ungefär vid 8-8500rpm och drar iväg till ca 13000rpm. Ett riktigt vasst midrace system som även fungerar bra till hypercylindrar. Dock inte så bra om polisen ser moppen ståendes och tanka eller liknande då detta system verkligen utmärker sig som trimmat.
Sammanfattning: ett bra midrace system för den som gillar inställningar och höga farter, effekten på detta system är väldigt bra och skjuter iväg som ett skott när väl effekten kommer.
Turbokit Lacada:
Detta är ett avgassystem som får din moped att bli väldigt stressad och varva till bristningsgränsen, låter genom hela stan och toppar mer än de flesta men avsaknaden av bottendrag känns av vid stadskörning. Detta rör arbetar väldigt fint med am6 originalcylinder och övriga sportcylindrar, när du ska upp till midrace är det dags att byta om du vill ha ut all effekt. Den har en snyggt kromad krök men dock rostar den lätt. Kolfiberdämparen är snygg men dämpar nästan inget alls då den är nästan helt tom på dämpull när den skickas ut så det kan vara att tänka på när du köper turbokit.
Sammanfattning: ett bra rör till originalcyllen som ger mycket bra toppfart och ser rätt så bra ut. Effekten kommer vid ca 7.5-8000rpm och drar vidare till ca 12000rpm med väldigt hög effektivitet. Nackdelarna med detta rör är att det rostar lätt samt låter lite väl mycket vilket är en smaksak.
Anledningen till att jag inte skrev mer rör till am6 beror på att det är ca samma effektivitet till rören från derbi till am6. skillnaden är väl att rören inte går exakt lika på de olika motorerna men har ungefär samma karaktär och effektregister men inte är lika anpassat för varandra så slipper ni fråga om det.
![]() |
//Daniel ”chifen”
Fotnot: Ketchupeffekt = när effekten kommer på höga varv och maskinen skjuts iväg ordentligt likt turbokicken med en bil med stor högtrycksturbo, mycket vanligt på 2-taktsmaskiner med hög effekt.