TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: december 11, 2014

Effekttest - avgassystem till scooter

Effekttest - Avgassystem till scooter

Det finns en mängd olika avgassystem på trim-marknaden, men vilka system är det som verkligen får fart på mopeden?

Vi har tagit del av tester där man jämfört ett antal system som från början är CE-godkända och strypta. Vissa av systemen som är med i testet säljs tyvärr inte längre då de utgått hos tillverkarna.

Fokus i testen ligger på effektmätning! Till vissa system följer det med variatorvikter och fjädrar, men då de sällan är exakt rätt så borde man kanske prioritera bort de tillbehören hos tillverkarna… Som alltid när man monterar ett sportsystem så måste man justera in mopeden rätt genom att prova ut exakt rätt vikter och fjädrar, för att på så sätt utnyttja kraften optimalt!

Det bästa är alltså att köpa till ett set med variatorvikter och en uppsättning kopplingsfjädrar, eller ännu bättre att direkt köpa en justerbar sportkoppling. Viktset finns från t.ex. Stage6 och Polini som båda har set med fyra olika vikter. Set med fjädrar finns från flera olika tillverkare, oftast i kombinationer med tre till fyra olika hårdheter.

Ju bättre prestanda du har i avgassystemet desto lättare är det att hitta rätt vikter. Vissa system har ett riktigt brett register och de systemen är mer förlåtande. Dvs ett avgassystem som har ett brett effektregister kan klara något gram lättare eller tyngre vikter utan för stora förluster.

Vissa system levererar kraften endast på höga varvtal för att få hög toppeffekt och topphastighet. Det blir ofta på bekostnad av vridmoment och effekt på lägre varv. För att få dessa system att fungera bra måste man justera vid vilket varvtal kopplingen tar, och det gör man med hårdare kopplingsfjädrar eller en justerbar koppling.

Motorn kommer då ha ett högre varvtal när mopeden börjar åka, men ger då bra vrid och effekt…

I dessa tester kommer du kunna se och jämföra vad olika system levererar för effekt vid olika varvtal.
Effektmätningarna är gjorda på en mycket välkänd och populär mopedmodell, Yamaha Aerox. Den vattenkylda Minarellimotorn i Aerox finns även hos många välkända tillverkare såsom Aprilia, Benelli (äldre modeller), MBK, Malaguti och även i modifierad form hos CPI, Generic och flera andra Kina-modeller.

Stage6 - Streetrace 70cc
Motoforce förgasare 17,5

Trimmet som används i testet består av följande:
- Cylinderkit: Stage6 StreetRace 70cc (timing 187° / 126°), obearbetad.
- Förgasare: Motoforce 17,5mm (110 huvudmunstycke / lågfart 60).

Allt annat på mopeden är precis som när den lämnade fabriken.

Vilket system kräver vapenlicens och vilket passar din mormor? Denna fråga går vi till botten med i dessa test!

Först ut att testas är...

leovince_touring_02_700

LeoVince Touring
(7,8hk @ 6994 rpm)

Touring hamnar i kategorin som liknar originalsystem utseendemässigt. Diskret, svartmålat och därför något känsligt för rostangrepp.

Touringsystemet är rätt tungt och lägger några extra gram på vågen.
Tack vare vikten så får man dock ett väldämpat, tyst effektsystem.

Effekten i detta system kommer rätt tidigt och redan vid 5500 rpm får man ut 4,5 hk. Toppeffekten på 7,8 hk kommer redan vid 6994 rpm i rörets ganska korta register.

Över 8500 rpm vill inte Touringsystemet vara med längre, vilket gör att systemet inte kommer att ge någon större ökning av toppfarten.

Men för dig som söker ett diskret system med bättre prestanda än originalet, så kommer detta system troligtvis funka alldeles utmärkt.

Till Stage6 streetrace-cylindern på 70cc så är detta system lite väl tamt och är verkligen inte det första eller bästa valet. 50cc eller en tam cylinder på 70cc passar bättre till detta system...

Forts följer med fler system...

(Test utfört av StreetBuzz)

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram