Drivpaket del 2 - HasSse justerar kedjespelet

Att ha för mycket eller för litet kedjespel kan resultera i onödiga kostnader. I värsta fall kan du även råka ut för en olycka. Här får råd om hur du justerar kedjespelet på bästa sätt.

Varför bör jag kontrollera kedjespelet?
En för löst spänd kedja
- Kan ge "pisksnärtar" som gör att kedjan töjs ut och därmed är förstörd
- En "pisksnärt" kan även göra så att kedjan går av med de konsekvenser det kan medföra.

En för hårt spänd kedja
- Töjer också ut kedjan (en "töjd" kedja sliter på dreven).
- Överbelastar både drev,drivaxel och bakaxellager vilket kan ge mycket dyra reparationskostnader.

Hur ofta bör man kolla?
- Enligt Riejus servicemanual skall du smörja var 10-20mil då kan du samtidigt också kontrollera kedjespelet.
- Tänk på att hårdkörning och dåligt väder kan göra att du behöver kontrollera oftare!

Hur ska mopeden stå när man mäter kedjespelet och varför är det viktigt?
När mopeden står på sitt centralstöd så har kedjan större spel än när den står på sidostödet.
Om du sätter dig på mopeden trycks fjädringen ihop och svingen rör sig uppåt vilket sträcker kedjan och spelet minskar.
Riktiga Crossmotorcyklar kan man vara tvungen att dra ihop ett spännband över sadeln och baksvingen för att linjera drev och sving vid justeringen.

Rieju Spike och Drac skall stå på sitt sidostöd när du mäter kedjespelet och spelet skall vara 35 - 45mm.

OBS!
För att vara riktigt säker hur du skall mäta kontrollera i mopedens servicemanual.

kedjespel_550

Bild på hur det ser ut när kedjedreven och svingen linjerar!


Kontroll av skicket på mopedens kedja.


- Dra i kedjan klockan 3 på bakdrevet (ser du halva kuggen är det dags för kedjebyte)


- Kontrollera spelet på kedjan mitt emellan fram och bakdrevet.
- Snurra runt kedjan och kolla om du har samma spel på hela kedjan.
- Skulle det vara så att kedjan är olika spänd på olika ställen tyder detta på att du har slitna drev och eller kedja.
(planerar en guide för kontroll och byte av drivpaket)

Kontroll av sträckning
- Sök upp det ställe på kedjan där du har minst rörlighet upp och ner.
- Mät mitt emellan dreven 35- 45mm spel för Rieju - Drac 50 RR Sport & Spike (kontrollera i servicemanualen om du är osäker)

Justering


- Lossa hjulaxelns bultar på båda sidor (skruva inte av dem helt)


- Justera in måttet på drevsidan först med justerbulten


- Om det finns en skala på svingen kontrollera vilket streck den står på
(eller använd ett skjutmått för att mäta).
- Justera in andra sidan på samma streck med justerbulten.


- Kontrollera att bakre och främre drevet linjerar.
- Kontrollera genom att titta om kedjan går rakt mellan fram och bakdrevet


- eller använd specialverktyget från Biltema


- När du är nöjd dra åt båda bultarna på hjulaxeln.
- Kontrollera spelet en gång till
(ibland spänns kedjan när du dragit åt bultarna).

Slutkontroll


- Sätt dig på mopeden och kontrollera sträckningen
(normalt bör spelet nu ligga på ca 25mm).
- Ta en kort provtur och kontrollera sträckningen och låsmuttrar igen.


Länk

Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!

Av HasSse666

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (4)

Skriven av JosefSWE 2012-06-09 00:06

Vad är det som händer vid en så kallad pisksnärt? :D

Skriven av riejumikäl 2011-09-23 17:23

Bergsten-
Tänkte på det också, en ganska speciell crossmoppe ;)

OnT: Väldigt bra guide, detta är minst lika viktigt som annan motorservice. Icke att förglömma :)

Skriven av Bergsten 2011-09-21 19:51

Bra guide :) Däremot så lär ju den dära Spike\'n vara lite speciell med tanke på att enilgt bilden så sitter stötdämparen vid typ bromsoket ;)

Skriven av wille95 2011-09-21 16:18

najs me crossmopapr guide :D
har dragit av en kedja redan -.- så nu skqa ja ut o kontrollera ;)