TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: mars 25, 2008

Drar du åt med rätt moment?

Drar du bultarna med rätt åtdragningsmoment?

Drar du rätt åtdragningsmoment för din variator eller topplock? eller vill du veta lite vad det innebär? Här kommer en perfekt guide om allt.

800pxdopsleutel_800

Det flesta människor gör fel när dom meckar med mopeden är att inte tänka på åtdragningsmomentet i dom viktigaste delarna på mopeden. Alla skruvar har ett åtdragningsmoment men det finns alltid några ställen där det är speciellt, där man måste veta hur man ska dra åt. Detta är inte bara på just mopeder, det är på alla motorer, som exempel bilar, motocross motorer. Men just på mopeder är dom ställena där det ska dras åt rätt är på en scooter Topplocket till cylindern och Variatorn och på en crossmoped är topplock finns många ställen men nu kommer jag berätta lite mer om just dom.

Åtdragningsmoment = Det momentet som det ska dras, alltså inte för hårt eller för löst, det ska dras åt på ett visst sätt.

De flesta tänker inte på detta när dom meckar med mopeden som sagt, men detta är mycket viktigt för mopeden, Oftast så har de flesta bara dragit åt så hårt dom kan så har dom klarat sig på det, de flesta som jag har hört har klarat sig på det, det kanske inte händer direkt men det kan hända senare.

Variatorn: På en scooter är variatorn scooterns kraftöverföring och det är där, man kan ställa in motorns drivning om man har trimmat det, Muttern från variator axeln det är den som är åtdragen på ett speciellt sätt, drar du inte åt den rätt så kan muttern dras upp där inne och allt som variatorn sitter slungas ut i variatorn under det förhållandet din moped utsätts för när du åker, det kallas centrifugal kraft. Men det är så att om du drar åt din mutter för hårt så kan du dra åt gängerna helt fel och dom kanske viker sig det minsta, så då slits dom med tiden du åker och den åker va, och när du har den för löst så… Du vet nog vad som händer då.

Topplocket: Där brukar de flesta göra fel, om dom ska byta cylinder eller något så skruvar dom bara loss topplocket och bara vrider åt så gått dom kan, men det är så att skruvar du inte rätt där så kan hela packningen där, gå sönder går den sönder så kan motorn skära och det vill man inte. Det är för att topplocket utsätts för så hög kompression från motorn och det uppstår höga temperaturer och därmed måste man dra åt helt rätt.

boot21_258
pinnbult_1024

På bilar t.ex. så är det extrem noggrannhet med sånt som topplocket i med det att den är så lång, det är så noggrant så att man måste dra åt helt rätt och att man måste just dra åt dom i en följd alltså du ska dra åt dom i en viss ordning, detta gör man för att jämna ut topplocket.

Hur hittar jag rätt åtdragningsmoment till min moped och hur gör jag? Jo en sak man först måste veta är att när man drar åt så räknar men i Nm alltså Newton Meter, det har ni säkert hört om i skolan. Det finns verktyg, det är så att du den exakta åtdragningsmomentet, En sak när man håller på med variatorn så kan man inte mäta eller dra åt variatorn med en Mutter dragare om man ska dra åt den med såna verktyg som man mäter Newton meter med. Du hittar rätt åtdragningsmoment på Internet gäller att leta sig fram eller så tar du kontakt med din återförsäljare dom brukar ha sånt. Och när du hittar ditt åtdragningsmoment så brukar den stå i Nm (Newton meter) eller KGM, 1 Kgm = 9,8 Nm.

Ordet Newton Meter betyder = är SI-enheten för vridmoment, definierad som det vridmoment som uppstår då kraften 1 newton appliceras i rotationsriktningen på ett avstånd på 1 meter från rotationsaxeln.

Saker som är Viktiga att dra i rätt åtdragningsmoment är:
- Topplock
- Variator
- Bultar
- Ramlager
- Svänghjulsbultar
- vevstake

Kom ihåg, För att kunna bestämma ett Åtdragningsmoment måste man veta:
1. Skruvens diameter
2. Skruvens hållfasthetsklass
3. Friktionsförhållandena
4. Åtdragningsförfarandet

10241_l_345

Verktyget som du använder för att dra rätt moment heter Moment nyckel och kan köpas på Jula eller Claes Ohlsons, dom billiga modellerna brukar det bara en gradmätare på och dom kan du få för någon hundring, om du vill ha en med kvalite och kanske är digital så är det upp mot hela 600 kr. Det ser exakt ut som en hylsnyckel fast men en mätare på där den då räknar Newton meter, På variatorer så måste du låsa variatorn på något sätt så du kan dra, det finns verktyg för sån här och köpa på alla dess hemsidor som säljer moped delar.

Kom ihåg du gör inte detta bara för att den ska hålla sin funktion och effektivitet du gör detta för din egen säkerhet.

Lycka till!

Mvh // KoNG
 

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram