Det är inte riktigt lika lätt att dra pluggen vid avgassystemet på en derbi som det är på dem andra mopederna som t.ex. reiju o.s.v. Detta beror på att den sitter fastsvetsad, men självklart går det att ta bort den ändå. Läs mer om det här.
Det du behöver:
Insexnykel
Borr
Fil
Du börjar med att ta loss avgassystemet där vid cylindern.
Nu kommer du att se pluggen och den kommer att sitta fast svetsad, om det nu är original pluggen som sitter i, alltså om förra ägaren inte redan har pillat där.
För att få bort den så måste du borra upp den, det finns andra sätt också som att t.ex. ta en skruvmejsel och sätta där pluggen är och hamra lite lätt, då kommer den också att lossna men det är stor chans att du även skadar avgassystemet då!
Men tänk efter först för det kommer inte att gå att sätta tillbaka den sen utan då måste du göra en hemmagjord plugg så det kan vara smart att mätta diametern på original pluggen för att sedan veta vilken diameter det ska vara på den hemmagjorda.
Du måste självklart inte borra upp hela utan du kan bara fila upp den lite om du vill att mopeden bara ska gå lite snabbare, det avgör du själv. Ju mer du borrar/filar upp den ju fortare går mopeden.
När du har borrat så kan du även fila lite för att det ska bli finare. Glöm inte att byta till ett större munstycke efter att du gjort detta annars kan cylindern värmenypa eller t.o.m. skära.
Om du väljer att inte borra utan du vill istället ”hamra loss” den så ska du vara väldigt försiktig så att du inte skadar avgassystemet. Detta sättet är nog aningen svårare än att borra upp det.
Nu kanske du undrar hur du sen ska få mopeden att gå original igen, efter som att original pluggen satt fastsvetsad, då mäter du pluggens diameter(innan du tar loss den) och sen så gör du en egen plugg och sedan svetsar dit.
Har du inte tillgång till svets så rekommenderar jag dig att be någon kompis som har tillgång till det fixa det åt dig. För annars kommer den inte sitta fint om du bara sätter dit den.
När du kör utan den pluggen så kan cdi-boxen vara ett problem och detta beror på att den är strypt på endel derbi modeller och då måste du helt enkelt byta till en ostrypt cdi-box och det finns att köpa på twostroke.
Det är busenkelt att byta cdi-boxen, du bara tar loss sladdarna från den gamla cdi’n och kopplar in dem i den nya, sen är det klart!
Hur du vet om du har strypt cdi eller inte, det märker du. Om din derbi stryper vid ett visst antal varv så är den strypt. Min stryper t.ex. på 8000rpm alltså är den strypt. Men om du kan varva utan att det stryps så har du ostrypt.
(Finns även en lista om vilka derbi modeller som har strypt/ostrypt cdi i derbi-tråden, dock är den inte helt ifylld än.)
Du kan även ta bort strypningen i luftburken, detta ger motorn mer luft och blir även renare luft än om du kör med ett sportluftfilter, dock ger sportluftfilter bättre luftflöde.
Du bör även byta till lite större munstycke när du kör utan denna strypningen, men inte mer än 3-4 storlekar större.
Det är väldigt enkelt och det går även att sätta tillbaka den sen om det önskas. Den sitter precis under sadeln och du bara rycker bort den, men var försiktig för om gummit är slitet så kan det spricka när du tar bort den.
Lycka nu till med att strypa av era derbi. Är det något ni undrar över så kan ni PMa eller kommentera så ska jag försöka svara på det.
//DerbiSM