TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juli 15, 2007

Dags att byta förgasare?

Dags att byta förgasare?


Orkar inte moppen riktigt lika mycket som du vill, eller vill den inte varva ur på rakan riktigt?
Då kan man byta förgasare för att både få bättre acceleration och gasrespons! Byter man upp sig i förgasar-storlek blir mopeden mycket starkare och orkar därför varva ur bättre. Eller om man precis har bytt cylinder till en 70cc eller sportcylinder så kan den behöva mer bensin.

Byter man då förgasare så får man ut "de där lilla extra" ur cylinder som då kommer gå mycket bättre!
Det är många som tror att större förgasare ska man endast köpa när man ska ha en värre cylinder på men så är det inte. Det kan ju va så som sagt att mopeden inte riktigt orkar, eller att orginalförgasaren itne riktigt räcker till.
Man kan ha endast effektrör på moppen och byta upp till större förgasare och på så sätt få ut bättre acceleration.
Det gäller bara att ha i rätt munstycke. Om man nu skulle byta till en större förgasare ska man såklart inte ha i lika stort munstycke som i orginalförgasaren.
då får mopeden för mycket bensin. Så ska man byta upp i förgasar-storlek, ska man byta ner sig i munstycke!

Om man inte köper en värre cylinder samtidigt. Då behövs de oftast inte ändras så mycket på munstycket mer än 5 storlekar eller så.
Ett tips om man ska byta förgasare är att kolla vilka gängor den förgasaren har på sina munstycken. vissa har 6mm gängor och vissa 5mm. oftast är orginalförgasare på 6mm och trimm förgasare på 5mm.
Så om man byter förgasare köp men ett sett med munstycken också och testa er fram till det som känns bäst!

// Markus Karlsson

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram