TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: november 24, 2011

Däck och fälg del 1 - HasSse byter hjullager

Däck och fälg del 1 - HasSse byter hjullager

Glappar det i hjulen och känns det som att du kör en "full gris"?
Då är det dags att byta ut dina slitna hjullager! Med mina tips gör du det enkelt själv!

Delar som används i guiden:


Koyo - hjullager


Wurth - Kylspray


1. Lägg hjulet på två brädor
Notera
- Det skyddar bromsskivan
- Och underlättar även demonteringen


2. Värm runt om lagret med varmluftspistol
Notera
- Aluminiumet expanderar fortare än stålet
- Det kan "knäppa till" när lagret lossnar
- Försök undvika att värma lagret

OBS!
- Ibland sitter det en låsring över lagret som du måste demontera


3. Vänd hjulet
Knacka ur det undre lagret
Tips
- Knacka omväxlande uppe och nere på lagrets kant
- Använd drivdorn och hammare

Mät gamla lagret och jämför med ditt nya
Notera
- I detta fall ett 6202 lager
- Måtten är 35mm ytterdiam 15mm innerdiam 11mm bredd
- Kallas ibland 35-15-11
- Kontrollera vad som står på ditt gamla lager eller kolla i servicemanualen


4. Kyl ned det nya lagret
Tips
- Antingen med kylspray
- eller över natten i frysen
- eller med tryckluft på burk (vänd burken upp och ned)
Länk: Montering lager med hjälp av kyla


5. Värm fälgen där lagret skall monteras


6. Lite lagerfett underlättar monteringen


7. Lägg i det nya lagret så jämnt som möjligt på fälgen


8. Knacka försiktigt på ytterkanten av lagret.
Tips
- Har du ett lagermonteringsverktyg är det naturligtvis det bästa.
- Du kan även använda en hylsa som hjälp när du knackar ned lagret
- Eller ditt gamla lager


9. OBS! Knacka ALDRIG på inre delen av lagret!

Klart
Tips
- Smörj in hjulaxeln innan du monterar hjulet på moppen

 

 


 

 

Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram