TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: februari 17, 2011

Bygg din egen torrkoppling

Bygg din egen torrkoppling

Det finns färdiga så kallade "bygg din torrkoppling själv-satser" att köpa, men det är kanske inte det absolut bästa man kan ge sig på, då dessa satser är så otroligt mycket universal som det går. Massor med lösa delar som skall skruvas och loctiteas ihop...

Dessa satser är dock så mycket jobb att man kan lika gärna kan göra allting själv från början.
En stor fördel är att det bara blir en tredjedel så dyrt också.

bild_002_550

Först måste man ta bort originalkopplingskorgen så bara drevet är kvar.
Man måste även göra en distans som skall ge plats för en p-box som tätar för oljan.

bild_003_550

Här ser vi hur distansen mellan drevet och den nya eller den gamla korgen ser ut denna skall nitas fast mellan drevet och kopplingskorgen.

bild001_550

Här ser vi hur transmissonskåpan har bearbetats. En vägg finns kvar i bakkant mot fotpinnen för att skydda föraren från att oavsiktligen fastna i den roterande korgen när motorn är igång.

bild004_550

Här syns underdelen som p-boxen så småningom skall sitta i. Den skall svetsas fast i transmitionskåpan för att täta så att oljan inte kan rinna ur motorn. Det är mycket trångt runt vevaxelns drev och kåpan, troligen blir det inte mer än ca 2 mm gods just där.

bild006_550

Här ser vi den omgjorda originalkopplingskorgen, ett bra sätt att spara pengar på.
Man svarvar ur korgen ca 1,2 mm sedan filar man ner urtagen på korgens sidor där lamellerna ligger och får fäste i korgen.
Lämna ca 2 mm i botten för att behålla styrkan i korgen.

bild007_550

Nu ligger kopplingscentrumet i korgen, för att skapa plats för flera lameller så får man svarva av underdelen av kopplingscentrumet ca 1,5mm. Nu går centrumet ca 2,7mm längre ned i korgen än tidigare och en originallamell till får plats.
Man måste svarva av tryckplattan ca 2,5 mm på den sida som ligger mot lamellen.
För att sätta upp tryckplattan i svarven tar man bara bort justerskruven o sätter i ett tändstift, det är samma gänga.

bild009_550

Nu ser vi originalkopplingen med sex lameller. Alla delar är original, inget är utbytt.
Vill man ha ännu fler lameller kan man sätta i en sats Polinilameller och två original, då kan man få i sju lameller totalt i originalkorgen.

bild014_550

Vill man ha ännu fler lameller så blir det special med en gång. Här glömmer vi vad det kostar, detta är state of art pices, en ny korg svarvas i 7075 T6-alu, nästan lika dyrt som guld, men obetydligt svagare än härdat stål.

bild015_550

Här syns det nya korgämnet på drevet.

bild016_550

Ett kopplingscentrum från en Yamaha Yz 85cc ligger i för att se hur höjden och bredden passar.

bild020_550

Här är skårorna urfrästa i korgen så lamellerna kan gå ned i korgen.

bild026_550

Här är specialkorgen provmonterad på primärdrevet för att se hur det passar...
och det passar alldeles utmärkt.

bild029_550

Här kan ni räkna antal lameller som sitter i, OBS bara originallameller (3 mm tjocka plus 0,5mm shims)...
Just det 10 st lameller! den ni. Denna koppling slirar inte oavsett vad ni gör med den.

Skulle någon ändå inte vara nöjd så går det att dunka i 13 st polinilameller, men då är kopplingen starkare än den i en av Yamahas 4-cylindriga landsvägshojar. Den har 12 lameller av samma sort som sitter i AM6 original och den håller för ca 110 Hk!

bild030_550

En liten jämförelse mellan Billet State of Art-koppling och en kraftigt modifierad originalkoppling.

Det kommer fler korta roliga reportage om bland annat tryckluftskoppling, slidmatning och annat som kan vara kul på en Minarelli AM6.

// Moddlaren

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram