Bygg din egen torrkopplingDet finns färdiga så kallade "bygg din torrkoppling själv-satser" att köpa, men det är kanske inte det absolut bästa man kan ge sig på, då dessa satser är så otroligt mycket universal som det går. Massor med lösa delar som skall skruvas och loctiteas ihop... Dessa satser är dock så mycket jobb att man kan lika gärna kan göra allting själv från början. Först måste man ta bort originalkopplingskorgen så bara drevet är kvar. Här ser vi hur distansen mellan drevet och den nya eller den gamla korgen ser ut denna skall nitas fast mellan drevet och kopplingskorgen. Här ser vi hur transmissonskåpan har bearbetats. En vägg finns kvar i bakkant mot fotpinnen för att skydda föraren från att oavsiktligen fastna i den roterande korgen när motorn är igång. Här syns underdelen som p-boxen så småningom skall sitta i. Den skall svetsas fast i transmitionskåpan för att täta så att oljan inte kan rinna ur motorn. Det är mycket trångt runt vevaxelns drev och kåpan, troligen blir det inte mer än ca 2 mm gods just där. Här ser vi den omgjorda originalkopplingskorgen, ett bra sätt att spara pengar på. Nu ligger kopplingscentrumet i korgen, för att skapa plats för flera lameller så får man svarva av underdelen av kopplingscentrumet ca 1,5mm. Nu går centrumet ca 2,7mm längre ned i korgen än tidigare och en originallamell till får plats. Nu ser vi originalkopplingen med sex lameller. Alla delar är original, inget är utbytt. Vill man ha ännu fler lameller så blir det special med en gång. Här glömmer vi vad det kostar, detta är state of art pices, en ny korg svarvas i 7075 T6-alu, nästan lika dyrt som guld, men obetydligt svagare än härdat stål. Här syns det nya korgämnet på drevet. Ett kopplingscentrum från en Yamaha Yz 85cc ligger i för att se hur höjden och bredden passar. Här är skårorna urfrästa i korgen så lamellerna kan gå ned i korgen. Här är specialkorgen provmonterad på primärdrevet för att se hur det passar... Här kan ni räkna antal lameller som sitter i, OBS bara originallameller (3 mm tjocka plus 0,5mm shims)... Skulle någon ändå inte vara nöjd så går det att dunka i 13 st polinilameller, men då är kopplingen starkare än den i en av Yamahas 4-cylindriga landsvägshojar. Den har 12 lameller av samma sort som sitter i AM6 original och den håller för ca 110 Hk! En liten jämförelse mellan Billet State of Art-koppling och en kraftigt modifierad originalkoppling. Det kommer fler korta roliga reportage om bland annat tryckluftskoppling, slidmatning och annat som kan vara kul på en Minarelli AM6. // Moddlaren |