TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juni 1, 2007

Början på en stunt karriär

Början på en stunt karriär

Den här texten är riktad mot scooter stunting, vilket är lättare än cross/motard stunting. Självklart gäller det flesta av tipsen för vad du än stuntar med.

En bra början är ju att du lär dig dom lätta uttrycken.
Wheeling = Köra på bakhjulet
Stoppie = Bromsa upp moppen på framhjulet och samtidigt rulla och håller balansen.

Det finns en del special tekniker som man utgår ifrån.
Var beredd på att du förr eller senare kommer att ramla/stegra över eller slå över framåt, det behöver inte vara så allvarligt eftersom det inte går så snabbt i början. Se till att ha bra mycket skydd och hjälm är ju en självklarhet, crosskydd funkar alldeles utmärkt, kläder som täcker hela kroppen samt tunna handskar i rätt storlek, man ska ha bra känsla i handskarna.

Wheelings grunder
Som det står är bakhjulskörning den absoluta grunden i stunting och enligt mig det helt klart snyggaste+, det är inte allt för svårt att göra det. Det finns vissa saker som man bör tänka på: balansen på bakhjulet, känslan i gasen och på bromsen

Först av allt måste man bli av med rädslan för att stegra över, därför är det mycket bra att ha rygg skydd, plocka av kåporna på din scooter eller använd/köp en scooter som man inte behöver vara så rädd om när man kör, var ett gäng på 3-5st när ni ska lära er nya saker ifall någon skulle skada sig.

Det är nu man kan börja lära känna alla gränser. Ett starkt tips är: Åk i uppförsbacke så blir du av med rädslan att slå över dubbelt så fort. Kör man sakta så är det mycket svårt att balansera scootern i sidled, använd benen och överkroppen för att kompensera lutning genom att vika ut och in knäna/axlarna. Du kommer att märka ganska snabbt att balansen sitter i styret. Kör precis i den hastigheten innan draget i scootern kommer sen är det bara att gasa till och rycka som ett **. Det underlättar om man flyttar bak tyngdpunkten till längst bak på sadeln, flytta fötterna till sidan av scooterns fotplatta. Kom ihåg att tyngdpunkten ska sitta så långt bak som möjligt, det gäller hela scootern. När man känner sig redo kan man börja ge gas och försöka köra lite längre (TIPS ha högre hastighet). Tips justera gasen, vajrarna, vinkeln på bromshandtagen/pedalen för att det ska bli så enkelt som möjligt. För att kunna få optimal balans så måste man kunna styra scootern med bak bromsen när du wheelar. Tillslut fixar man det lätt som en plätt.

När man börjar bli duktigare kan man börja utveckla stunten med att stå på knäna eller sitta på styret. Alla utvecklar till slut sin egna lilla still. Tips! Svetsa eller fäst en platta (12klocka) längst bak på scootern så kan man göra dom schysta "kl. 12 wheelisarna".

Stoppiens grunder
Har man lärt sig Grunden (wheela) kan man nog gå på något lite svårare än så och tyvärr något som kan göra lite ondare om det går snett. För att kunna få upp scootern på stoppie är en stor balans sak. Man måste bromsa perfekt för att scootern resa sig på framhjulet. Se till att ha säkra och fräscha frambromsar och fräscha däck innan du kör igång (se hur du kör in dina nya grejer på inkörningen). Nu gäller det att ha en otrolig känsla i frambromsen, så ha tålamod. Börja med små lätta inbromsningar och öka sedan mera. Man lär sig mer hur scootern beter sig på framhjulet för varje gång. Efter några timmars intensiv övning kan du höja tempot, pumpa hårt med bromsen för att få upp bakhjulet sedan släppa lite för att kunna rulla på framhjulet en längre sträcka.

För att få till en snygg stoppie är enligt min mening mycket svårare än en wheelie, det kan också göra betydligt mycket ondare, tro mig. Så ta på dig mycket skydd.

Efter ett par år kan man kanske klara av att göra en halvcirkel på framhjulet innan den slår ner i backen, sitta på styret, en schysst stuntlinje är att i samma stund som bakhjulet slår ner, gasa upp den på bakhjulet.

Se upp för grus, vatten, skräp på asfalten. Kolla det noga innan eller borsta stället du tränar på.

/Per Lindblad

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram