TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: februari 7, 2008

Börja köra cross?

Börja köra cross?

Ska du börja köra cross? kanske inte vet hur du ska börja? här kommer lite tips och sånt som kan hjälpa dig i början.

fox1_500

Idag så köper många ungdomar crossar, antingen för skoj åka eller för tävlingbruks, bor du i stan och ska köpa cross så tycker jag att man inte ska göra det, då måste man åka till bana och köra hela tiden och det tycker jag själv inte är så roligt, eller gör som dom som tar risken, alltså köra i stan med den. Bor du på landet så rekommenderar jag starkt att du ska satsa på en. Då har du både skog och åkrar att köra på.

Valet av cross så finns det allt från 50cc till 500cc, men dom vanligaste brukar vara 80cc och 125cc, det är ingen större skillnad på dom, det som skiljer mest är effekten, så det spelar ingen roll, men är du ung och ska köpa en så börja helst med en 80cc, det är när man är lite äldre i 16 års ålder så kan man hantera en 125 mycket lättare, men det är ju som sagt bara att lära sig, i början så förstår jag om det är svårt men man lär sig tillslut. Men det skiljer rätt stort i pris, har man pengar så kan man köpa en ny fast då är det en pris klass runt 50 000 kr, fast det finns såklart begagnat. 

Kom ihåg detta när du är ute och kör!

*Kör aldrig i någons skog om det inte är din, fråga först om tillåtelse, det gör både oväsen och en cross kan nog första skogstigar och sånt rätt snabbt. Och det är inte heller så kul för dom andra i området om det är massa med djupa ”märken” och håll i stigarna där dom går osv. Så kom ihåg fråga alltid den som äger den, om det inte är din familj själv som äger den.

*Kör inte för mycket på en åker, alltså måttligt, inte så du burnar sönder den och åker så du börjar göra stigar på den. För det är så att den som odlar på åkern på vintern/sommaren, får bidrag av EU för att kunna så. Men har man otur så åker dom och kollar det, så ser dom att man använder åkern till andra saker än att odla, då kommer dom bestämma att den som odlar på åkern inte får bidrag från EU. Åkrar som får bidrag kallas bidragberättig.

*Kör inte så mycket på vägarna, alltså som jag säger kör måttligt, det räcker med en 80cc, och bara gasa på lite på vägarna och det bli märken direkt, det är inte så kul för den som ansvarar för vägarna och måste skrapa vägen bara för att du kör sönder den. Oftast på grusvägar så brukar det också bli ”hålor” efter ett tag av såna märken. En sak som du också måste tänka på är att, aldrig Burna märken i vägen.

*Kör när det är lägliga tider, kör inte när du vill som på natten och kvällen eller på morgonen. För du får inte glömma omgivningen runt om dig, en cross gör väldigt mycket ljud ifrån sig och kan höras på kilometers avstånd. 2 taktare tycker jag låter mest, dom har ett mer skarpare ljud än 4 taktaren, den har en lite mer mörkare ljud. Men kör inte på kvällen eller på natten, får jag tror inte grannarna blir glada om du väcker dom mitt på natten/kvällen eller inte heller på morgonen.

Alternativ!

Ni kanske har en lite mark över eller du kanske kan gå med din far att du han kan offra en liten del av åkern, så kan du bygga till dig en egen liten bana med hopp och sånt. Men då måste du hålla på att gräva men du ska inte börja med en spadel, fråga din farsa om han kan ta traktorn och lägga upp lite jord där du ska ha det och sedan kan du ta spadeln och fixa till det rätt som du vill ha det.

Åk till en bana och kör, där får du köra hur mycket du vill och köra sönder den nu om du vill, men nackdelen med detta är att på en del banor är att du måste vara medlem i deras klubb för att köra eller betala, och de flesta banor runt om i Sverige kräver att du måste ha godkänt (CE) skydd på dig för att kunna få köra.

dsc00533_500

Sen kommer fråga vad behöver jag för att börja?

Det viktigaste du i första hand är att fixa skyddsutrustning, gärna till alla delar till kroppen men själv så föredrar jag att det räcker med en ryggskena eller en skyddsväst minst. Glöm inte av att köp ett godkänt skydd då får du köra på banor och dom är mycket säkrare. Skydd är en av det dyraste man behöver när man ska börja en ryggskena brukar kosta lite över tusen kroner och en väst samma där. Kom ihåg du sätter inte på dig skydd bara för någon säger till dig det, du gör det mest för dig egen säkerhet och för din framtid. Så att tänk inte på kostnaden av skyddet huvudsaken är att det ska vara bra.

Handskar: Handskar är alltid bra att ha, dom är gjorda för enduro, brukar alltid vara lite bättre grepp på så du får det bästa möjliga grepp på handtagen och bromshandtaget, kopplinghandtaget. Den skyddar för handflatorna och så du inte skrapar upp dom och skyddar för det mesta delen knogarna, det brukar sitta på knogskydd på handskarna, varför du har detta är bara för att det skvätter upp hur jädra mycket stenar och sånt som kan skada dina händer hårt, annars finns det också handtagsskydd.

Skyddväst: Är en av dom viktigaste skydden, den skyddar ryggen partiet, bröst partiet, axel partiet samt andra små ställen, det är mycket användbart, oftast så brukar såna här vara i hårt plast material. Dom lite mer proffsiga dyra sakerna brukar vara i textil och brukar kosta runt 500 kr mer. Så vad ska man välja? Det spelar ingen större roll, vill du ha i tyg så är det bekvämast men du får du betala en liten slant mer, men annars så kör på den andra och välj helst godkänt skydd.

Ryggskena: Den delen du ska skydda, detta är den viktigaste delen du ska skydda när du är ute och åker, det räcker med att du åker och ramlar och ramlar på en sten och du kommer att bryta ryggkotorna, så tänk på detta, en ryggskena kan du får för 800 kr eller dyrare. Jag rekommenderar att detta räcker i början när du ska börja träna. Men ta en riktigt titt på ryggskenan när du köper den så den ser stabil och bra ut det är viktigaste.

Stövlar: Detta är inte viktigt men jag ska säga att det är både bekvämast och tryggast, cross stövlar gör som sagt bekvämare att köra med när du kör under hårda på frestningar, i början kommer det att kännas klumpigt men det vänjer man sig. Så att kör inte med dina finaste skor du lär slita ut dom rätt snabbt. Och när du ramlar så kommer du ha mindre chans att du stukar foten eller bryter den.

Hjälm: Hjälm är också en av dom viktigaste delar av kroppen du måste skydda, köp ingen dyr hjälm i början, du kommer ändå vurpa några gånger så den kommer att bli ful sen tillslut ändå, börja med en lite slitnare och sedan kan du börja köpa lite dyrare när du kan kontrollera crossen fullt ut. En sak som är ett måste är att du måste ha ett par googles till. Med dom farterna du åker så kommer det att börja rinna ur ögonen och det kommer att komma in hur mycket skit som helst, som kan göra så du ramlar.

namnls24_297 6425000_1_3381_323

Det finns mycket mer skydd än detta att köpa som exempel, knäskydd, benskydd, men det rekommendera jag för dom som kör för tävlingsbruk. En sak också är ett när du väll har fått på dig alla skydd så kommer du våga mycket mer när du kör. Du känner dig tryggare med utrustningen, men tro inte att skydden kommer ska vara rena, du kommer nog att smutsa ner dom snabbt med alla skit som skvätter upp och i början så brukar man ramla/vurpa så det är bara att ta den smällen.

Lycka till!

Mvh // KoNG

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram