Börja köra cross?

Behöver du lite tips och tricks innan du börjar ge dig in på motocross sporten? Här kommer guiden som kommer hjälpa dig fram till banan!
 
3433455435435345345_800 

Om du har tankar på att börja med den här sporten, så finns det lite saker man bör tänka på innan man ger sig in på detta. Motocross/enduro må vara kul och spännande, men det ligger även mycket arbete, tid och framför allt pengar bakom denna hobby. Då ställer man sig frågan hur mycket kan det kosta, kan väl inte vara så jättedyrt? Jodå dagens reservdelar till motocross är mycket dyra vilket resulterar mycket dyr drift alltså underhåll utav hojen. Finns även eftermarknad produkter som brukar ligga i lite mindre pris, men priset är fortfarande stort. 
Har du tid och kunskapen för att kunna göra detta? Ska man ha en cross så ska man utnyttja den fullt ut, annars står den bara och drar massa pengar för lite små åk. Kunskapen viktigt? MYCKET viktigt, nu är det riktiga maskiner vi pratar om så behöver dom mer vård än en moped så det gäller att veta vad man gör när man mekar. Vi tar som exempel på en moped då behöver du knappt tvätta luftfiltret 1-2 ggr i månaden, på en motocross så måste du i stort sett tvätta den efter varje RACE (på bana) dock kanske inte lika ofta om man motionskör, men fortfarande så är det viktigt. Alternativt är att låta verkstäder sköta det jobbet, men då får du även och betala en liten peng. Sist men inte minst, utrustningen, ett måste när du kör, dock mycket dyrt! Återkommer mer om detta senare i artikeln. 
Så här har ni något att tänka på innan ni ska börja!

När du väl har bestämt dig för att börja så behöver du en hoj! Försök hitta något som passar dig, det finns mycket begagnat idag när det gäller det här området så det är bara leta. Dom mest populäraste tillverkarna idag är Honda, Kawasaki, Yamaha, Suzuki och KTM, osv. En del påstår att KTM ligger i ledning men det är mer än smaksak vad det är man vill ha. Det gäller alltså bara att hitta en hoj som passar just sig själv. 
Ja, vad är då en bra nybörjar hoj? Jag skulle rekommendera en 125cc cross, mycket bra start hoj som du kan utnyttja länge innan du byter upp dig. Storlekt mässigt så är den lagom för alla, inte nog med att effekten passar alla. Det är alltså en balanserad hoj som kan hanteras av de flesta i början. Som kanske de flesta har sett så finns det fyrtakt & tvåtakt idag på marknaden, det är dom två olika motortyperna du får välja mellan. Skillnaden är att arbetstakterna är olika vilka har sina för- och nackdelar. En tvåtakt varvar och arbetar mycket hårdare för komma fram vilket resulterar högre bensinförbrukning och mer oren förbränning, då en fyrtakt i stort sett arbetar mjukare på ett stabilare sätt/varvtal som leder till mindre bensinförbrukning. Vill man ha en snabb definition utav dom två olika typerna så är är det acceleration och bottendrag. 
 
crossbilder_003_1000
 
Du måste även skilja på motorns effekt! Säg såhär, du har en 500cc fyrtakts cross, det räcker med en  250cc tvåtakt för att kunna mäta sig med fyrtakten, så det är två helt olika typer av motorer med olika för och nackdelar. Detta är rent generellt, du kan inte säga vilken som är snabbast på bana, då allt handlar om teknik och uthållighet, dock så fyrtaktaren effektivast och bäst på bana. Men ska du börja så är tvåtaktaren ett steg före när det gäller att underhållningen, den har inte en lika avancerad motor som en fyrtakt så det blir mycket lättare att laga om något skulle hända något beroende på dina föregående kunskaper!
Idag så finns det i stort sett bara fyrtakts maskiner, Varför? Jo för dom anses gå renast och bäst på bana samt vänligast för miljön, då man kan mer eller mindre säga att tillverkarna försöker få ut tvåtaktaren ur marknaden. Vilket man har märkt under dom närmaste åren att tvåtaktaren har sakta har slutat tillverkats på vissa håll. 

När du väl har gjort ditt val med hoj osv, så gäller det hitta en som håller också! En sak du ska tänka på är att om du ska köpa en äldre hoj så måste du tänka på att det kommer bli många delar som kommer bytas ut, då man aldrig vet hur länge den och den saken hur suttit i och hur skicket är. För övrigt så gäller det hitta en fräsch hoj, som har gått så lite timmar som möjligt jämfört med delarna och även fräscha delar inuti motorn, som ny kolv etc. Kom ihåg kolla gärna om hojen har varit Motionskörd eller Ban-tävlingskörd, det är stort skillnad på kvalitét på sakerna när det gäller detta, men det beror även på hur bra ägaren har vårdat den.

Nu kan du börja tänka på hur du vill börja! Antingen motionsköra eller börja direkt på bana, en del börjar direkt på det hårda och resten börjar mjukt hemma i skogen. Jag rekommenderar att börja motionsköra hemma för att lära känna sin hoj, att kunna känna vart gränserna går i början. Hela grejen går ut på att få kontroll över fordonet och det är de du ska försöka lära dig i början.  Kontrollen som du har hemma/skogen/åkern är ingenting om du jämför med banan. Så börja känn efter lite själv hur det är att köra. Därefter kan du gå upp i nivå och börja köra på bana då dom verkliga utmaningarna kommer som kurvorna samt hopp etc då det kommer bli mycket mer att tänka på.
 
5676767677_739 

Efter ditt val av typ, så behöver du kläder att åka i. Detta är även en av dom dyraste delarna när det gäller att börja. Ett komplett ställ med utrustning kan kosta runt 10.000:- beroende på vad för typ och tillverkare och för saker du har tänkt dig. Ett måste när du ska börja åka är, ryggskena, stövlar, nacksskydd, hjälm, samt övrigt skydd! Detta är absolut ett måste när du kör för din egen säkerhet. Men mer kommer behövas, om vi räknar på det lite snabbt på vad du behöver för en bana.
Detta är ett cirka pris!
Klädpaket: Handskar, crosströja, byxor = ca 2500kr.
Hjälm: Hjälm, googles = 2000kr uppåt. 
Skydd: stövlar, skyddsväst, bröstskydd, knässkydd, armbågsskydd, nackskydd, ryggskydd, etc, finns även ”all in one skydd”, allt detta sammanlagt slutar på ca 5000kr uppåt. 

Som ni ser så är det inte billigt! Men som sagt pris skiljer enormt mycket beroende på tillverkare och vart det kommer ifrån så det gäller att hitta något som man gillar själv som är billigt och som passar plånboken mest. Dock är detta en full utrustning som du bör ha på bana, men ska du motionsköra så räcker det med dom grundläggande skydden!

Nu när du har en cross och utrustning så gäller det att komma igång! Som jag har nämnt tidigare så gäller det att börja lugnt och börja gå steg för steg. Allt handlar om i början att få kontroll över sitt fordon, därefter kan man bygga på den kunskapen för att utveckla metoder för effektivast körning. Ni kommer väl ihåg eran första moped? Allt gick snabbt och man vågade inte dra på fullt och efter några mil så blev det som vilket fordon som helst. Det är kontrollen man är ute efter när man ska börja, så det gäller att ligga i när man ska träna, för vurpor och nedläggningar kommer det blir massor av, det är en del av träningen!
När man väl ha fått kontrollen över sitt fordon, så kan man gå ett steg längre, börja med att köra genom terräng som tätt skog och lite andra utmaningar, det tränar en stor del av samarbetet mellan dig och kopplingen(hojen). Under senare tid så kommer det många älskar! Att hoppa med sin cross, där gäller det även att ha rätt teknik. Jag rekommenderar att försök bygg ett litet hopp av jord och lite annat eller leta upp någon kulle där man får vara och träna lite, för den största utmaningen kommer sen på banan då hoppen är så mycket större. Kontrollen i luften är helt olikt med det på marken, mycket beror på farten man har inför hoppet, hur hoppet ser ut, hur man styra den i luften samt hur man ska landa, så det är mycket man ska ha kontroll innan man ger sig in på det stora! Så det gäller alltså att träna fram det där så det blir en vana för att klara alla situationer på en bana så bra som möjligt!
 

När du börjar känna dig redo så är det bana som gäller! Det är nu all din träning kommer ge resultat, här kommer du lära dig mer hur du hanterar ditt fordon samt ännu mer glädje! Här kommer du kunna få dra på fullt ös, genom hela banan där det är fullt av hopp och terräng och kurvor som man vill ha det. Men det är samma här, börja lugnt, känn på banan och öka stegvis tempot, kan lova er att efter första gången så kommer man vilja ditt igen och då kan man det ännu bättre! Vill man se resultat så ska man ta tid för sina varv för att se hur man förbättrar sig.
 
2342353425235_717
 
När man väl kan banan med sin hoj så finns det mycket annat man kan göra! Du kan börja göra din egen bana hemma? Testa en ny bana i området? Men det viktigaste som man tänker på, att byta upp sig i storlek när det gäller crossen, när är det dags för det? Det är också en grej man måste känna efter själv, men en bra början är att se efter om man har kontroll över sin hojen på banan osv. Har du svårt med det så ska du inte gå upp i storlek det kommer bara bli svårare för dig själv samt det kan bli svåra olyckor. 
Tänk såhär, vad var det egentligen som gjorde den första hojen så kul? Jo, det var spänningen mellan gränsen till max av sin kontroll och gasen, det var de som gjorde det kul varje gång man körde, alltså farten där du inte kan kontrollera den mer, alltså det där lilla extra som man var rädd för. 
När man väl klarar att hantera allt så börjar allt bli tråkigt och man vill ha lite nya tag och krafter att utmana sig mot! 
 

I längden kan det bli tråkigt att köra själv, så jag rekommenderar att försök fånga upp intresset för dina kompisar, varför inte börja tillsammans? Det är alltid roligare att köra på bana tillsammans med någon, inte nog med att meka och kunna lösa problemen tillsammans när något problem uppstår med crossarna. Så det är en stor fördel om man vill ha något kul i fortsättningen.

Motocross/enduro är en stor sport idag! Många stjärnor och fans finns, men många underskattar det, alla som kör motocross har väl hört någon gång från någon ”Hur svårt kan det vara att gasa och styra på en bana?” Det har man fått höra många gånger, men det mer än så, största delen för seriösa är uthålligheten, alltså konditionen rent ut sagt, ett varv på banan och man börjar redan känna som om man har sprungit flera varv runt banan fast grejen här är att man ska hantera, styra, stå, ta emot fjädringen och mycket mer samtidigt, så detta kräver mycket av din Mentala och fysiska kraft vilket är en stor del av hela utav sporten. Motocross anses även vara en av världens mest fysiska ansträngande sport, det vet dom som har kört ett stenhårt varv på banan! Så det är mycket att tänka på i början men även under tiden man kör.

Med allt träningen och växande kunskap så kommer man tillslut nå sitt slut och man kommer kunna gå över till det stora att börja tävla, då allt börjar bli lite mer seriösare, då mycket tid kommer gå ut på att träna, tävla och underhålla! Alla måste börja någon gång, och för att få ett lyckat avslut måste du få en bra början!

Lycka Till!

// KoNG

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (16)

Skriven av furia FFS 2010-08-25 17:57

Bra guide! Som sagt så ska man, om man är nybörjare, börja köra 125cc 2-takt. Mycke lättare att hantera, och i längden billigare. För på en 4-takt så har du oljebyte var 5:e timme. Och bra oljor är oftast ganska dyra.

Skriven av kimjohansson 2010-06-04 19:03

bra, men skulle absolut inte rekommendera en 125cc om man ska börja direkt!! Allra bäst är ju om man passar på en 85, eller ännu hellre 65 cc. Men är man nu i över 14-15 årsåldern är 250 4-takt bättre!! Mycket mer lättkört och mycket snällare på gasen..

Skriven av dirt boy 2010-05-25 19:45

go guide men rekomenderar att man ska börja med 2 takt o hålla sig till det:D för man blir latare som förare om man kör 4 takt. själv kör jag en kawa 125 2008 :D men om man vill ha bra resultat hela tiden så e det bara ut o springa varje dag och göra armhävningar o sånt hemma :D det funkar jag låvar ;D

Skriven av janzen 2010-05-23 23:06

har velat börja nu i snart 2 år man har inte pengarna till de :(

Skriven av bengtssson 2010-05-23 11:23

försök att hitta så nya hojjar som möjligt om ni tänker köpa också! är nästan bättre att en hoj är några årsmodeller nyare och gått lite längre än att dom är gamla och gått lite. försök att hitta en hoj som är nyare än 06.

Skriven av Junne_94 2010-05-21 22:22

Bra guide. Kör Kawasaki 85cc. Dags att byta upp sig till 125:a nu.

Skriven av stektkorv 2010-05-21 07:28

blir 125cc eller 250F nästa sommer om man har cash :P Annars så om man e lite kortare/mindre så är kanske en Yz, kx eller cr80 nåt att börja med? Ja börja med en Pw80 när ja var typ 7-8 iaf

Skriven av KTM450SX 2010-05-20 22:51

Kör KTM 450 -03, ena utblås ventilen brast så man hamnar vänta till mitten av sommaren innan den kommer igång igen :D Får lägga enduro fälgarna på 125an bara :P
Btw så är det stor skillnad på 250 2-t o en 4-t 450.

Skriven av Osten R 2010-05-20 22:24

funderar på att börja då polaren har bestält en yamaha yz250f och ska sälja sin yz 125 så ska i så fall köpa den om jag på något sätt skulle ha råd :S är fett sugen :)

Skriven av yahama94 2010-05-20 21:48

grm guide, men 250:två,takt går inte bättre än en 450 fyrtakt

Gå till sida 1, 2  Nästa