Resultat
AM6 Malossi har simulerats i GT-Power och jag har justerat förgasare och avgaspipa för att optimera gasväxlingen.
Några nyckeltal som visar statusen har plockats fram för redovisning.
Att komma ihåg är att en modell av denna typ är ganska grov och behöver kalibreras eller jämföras med prov för att man skall våga lita på den. Det kommer senare!
Bakgrund
Hårdvara för en AM6 Malossi kombination från TwoStroke har mätts upp geometriskt och en GT-Power modell har upprättats
Tanken är att undersöka motorns luftomsättning inför en turbokonvertering , se om komponenterna är bra samoptimerade och visa på några nyckelegenskaper
Utlovade 16 PS inte riktigt uppnådda. Hamnar på ca 13 PS.
DR (Delivery Ratio) är ett mått på hur mycket luft motorn omsätter.
TE (Trapping Efficiency är ett mått på hur stor andel av luftomsättningen
som stannar kvar i motorn för förbränning.
CE (Charging Efficiency) är den egentliga fyllnadsgraden
iEGR (Inter Exhaust Gas Recirkulation) är ett mått på hur mycket
avgaser man inte lyckats spola ur motorn
Detta är en AM6-motor där jag har gjort en analys
och förändrat avgaspipan och förgasaren. Nu har den 16 PS
/Lennarth