Här ska du få lära dig allt om bestyckning, och tips och tricks på hur du ska få din moped att gå rent!
På din moppe sitter en förgasare ( i vissa fall direktinsprut istället men de ska vi inte bry os om nu ). Förgasaren har till uppgift att blanda in bensin i den luft som motorn suger i sig. Bensin-/luftblandningen ska sedan antändas och förbrännas i motorn. För att bränsleblandningen ska kunna antändas och förbrännas korrekt så måste det vara ett visst förhållande mellan bensinen och luften. Låt säga att vi har 1 liter luft. Då måste vi ha ca 70 ml bensin för att blandningen ska förbrännas bra. Förhållandet är ca 1 del bensin och 14,7 delar luft.
I förgasaren sitter då ett så kallat munstycke, som i dom flesta fallen är en liten skruv med ett litet hål igenom. Munstycket har till uppgift att reglera bensinflödet och beroende på storleken på hålet så släpper olika munstycken igenom olika mycket bensin. På detta sätt så kan man justera hur mycket bensin som motorn ska få.
För att se hur man byter munstycke gå in här: https://www.twostrokerider.se/artiklar/339
Hur märker man då om man har för litet munstycke eller ej?
Jo beroende på om man har för STORT eller för LITET munstycke så uppvisar moppen olika symptom. Har du för litet munstycke ( så kallad TUNN blandning! )så brukar motorn låta bööp bööp och vägra acca vid ett visst varv. Har du för stort munstycke ( så kallad FET blandning ) så brukar motorn va väldigt seg accad på lågvarv speciellt om man kör med trimmrör, och den kan mycket väl vara trög på högre varv. Då brukar motorn låta mer dirrdirr när den bluddrar.
Ibland går moppen helt okej även fast munstycket kan vara alldeles för litet! Vissa moppar reagerar inte alls på byte av munstycke! Och låt dig absolut inte luras av det, då de nästan garanterat kommer att leda till otrevliga följder som jag snart ska ta upp. Lättast att avgöra om man har för litet munstycke är att köra moppen, gärna på högvarv, och stänga av den direkt efter du varvat det. Sen tar du ut tändstiftet och kikar färgen. Är det vitt, ja då har du för litet munstycke! Är det svart, då har du förmodligen för stort munstycke och då kan det vara bra att byta ner ett par storlekar. Är blandningen bra så ska tändstiftet vara ljusbrunt.
Vad blir då konsekvenserna av felaktigt munstycke?
Jo har du för STORT munstycke så gör det egentligen inget. Motorn vill hellre ha för mycket än för lite bensin! Risken finns att tändstiftet tar skada efter ett tag då dom inte gillar att bli för blöta. Blandar du dessutom oljan i tanken så kan motorn få lite för mycket olja så att den blir extra blöt. Byt gärna ner dig ett par storlekar bara om du vet att munstycke är för stort.
Har du för LITET munstycke så kan hela moppen packa ihop. Till det här finns det två typer av problem beroende på smörjningen på moppen:
#1. Har du separat oljesmörjning så blandas oljan in automatiskt i bränsleblandningen och då spelar inte munstycket någon roll i smörjningen. MEN bensin har en speciell bieffekt. Bensin har en kylande effekt, häll lite på ett finger så känner du att de blir kallt. Därför så bygger motorn upp extra värme i cylindern om den får för lite bensin eftersom den ”interna” kylningen försämras. Detta leder till att kolven expanderar och till slut så värmenyper den i cylindern och fastnar helt enkelt. Detta leder till att cylinder, kolv o kolvringar skadas/ kan skadas.
#2 >Blandar du olja i tanken så har munstycket en stor roll även i smörjningen av motorn. Eftersom oljan passerar in i förgasaren genom munstycket precis som bensinen så ändras oljemängden beroende på munstyckestorleken. Då så får motorn helt enkelt för lite olja. Då så bygger motorn upp extra värme i cylindern ( dels på grund av för lite bensin ) men främst för att bristen på olja ökar friktionen mellan kolven och cylindern. Tillslut så värmenyper kolven och då sitter du i skiten!
Men när måste ja byta munstycke?
-Så fort du ändrar lufttillförseln eller avgassystemet framförallt! Sätter du t.ex. på ett sportluftfilter så får motorn mera luft. Och vad händer då? Jo förhållandet luft/bensin blir förstås fel och du måste ha mer luft. Stoppar du av någon anledning in byggskum i luftburken så blir det för lite luft till förgasare och då måste du följa med neråt med munstycket!
När det gäller avgassystem så har det också en stor inverkan på motorn. Ett originalsystem är ju fullt av strypning och ger mycket motstånd för kolven vilket gör att motorn kan suga i sig lite luft = litet munstycke! Sätter du då helt plötsligt på ett trimmsystem så kommer motorn få högre effekt och motorn kan suga in mer luft ( du brukar även kunna varva med mot originalsystemet vilket belastar motorn extra= större munstycke ) och då behövs förstås större munstycke.
Hur får jag reda på vilket munstycke jag ska ha?
-Inte genom att fråga. Här ska du helt enkelt prova dig fram. Vill du inte kasta dig in i munstyckevärlden direkt så kan du använda några tjuvknep för att kolla hur du ligger till!
Går motorn bättre med choken i så har du för litet munstycke eftersom choken stryper lufttillförseln ( =mindre luft vilket det lilla munstycket gillar ). Observera att choken är absolut ingen permanent lösning på problemet bara för att den verkar gå bra. Choken ska bara användas tillfälligt som vid kallstart.
Lira med luftskruven kan också vara en bra metod för att känna sig fram. Om motorn verkar gå bättre när du skruvat in luftskruven lite = mindre luft, så borde du ha för litet munstycke. Går motorn bättre när du skruvar ut luftskruven = mera luft, så borde du ha för stort munstycke.
Du kan strypa lufttillförseln ( tejpa för halva luftfiltret kanske) och testa och se reaktionen.
Men i slutändan så kommer vi till byta munstycke och här är det samma sak, prova och känna sig fram. När du ska ställa in och byta munstycke så försök att byta munstycken med små mellanrum. Om inte 75 passar så ska du inte smälla i ett 100, utan sätt i munstycke med ca 5-10 storlekars mellanrum. När du jobbar med munstycken så ska du helst jobba uppifrån och ner i storlek, eftersom motorn mår bättre av för mycket bensin än för lite! Olika motorer reagerar olika så det finns ingen exakt siffra på vad du bör ha! Därför så ska du inte fråga: Vilket munstycke ska ja ha? Det går endast att ge riktmärken. Istället för att hålla på och krångla så bör du investera i ett munstyckekitt som innehåller en rad olika munstycken. Kitten finns i olika storlekar ( munstycke 60-100 eller kanske munstycke 90-140 ).
Att bedöma vilket munstyckekitt du ska köpa avgörs mycket av vad du har för originalmunstycke. Har du 60 original ska du kanske inte köpa en sats med 110-150 i storlek. Försök att hålla det minsta munstycket i satsen ungefär lika stort som ditt originalmunstycke eller en aning uppåt och resten uppåt. Normalt har moppar ett originalmunstycke mellan ca 40-80.
Vid de flesta enkla ändringar som urpluggning, byte av rör och luftfilter så brukar man gå upp ca 10 storlekar per sak man ändrar normalt.
Tips!:
Många originalmoppar brukar ha ganska litet munstycke så det kan vara bra att byta upp ett par storlekar så kan man förlänga livslängden på motorn och göra den lite mer stryktålig 😉
Lycka Till Pojkar!
// KoNG & Bensinskalle