Kortfattat om Dieselmotorn!

I det här reportaget kommer du kunna få läsa kortfattat hur en dieselmotor fungerar och vad dess principer är. 

3456_398

Historian bakom dieselmotorn, var en man vid namn Rudolf Diesel, en tysk konstruktör, som på 1890 talet konstruerade en helt ny unik motor med högre effekt och god kraft, Denna maskin blev därefter kallad Dieselmotorn. Diesel motorn sammanpressar enbart luft i motorn. När luften sammanpressas stiger temperaturen i cylindern och det bränslet som sprutar in omedelbart antänds av luftens värme. Alltså under kompressionstakten ökar luftens temperatur i motorn till en grad då bränslet antänder under högt tryck. Dieselmotorn har 4 arbetsförlopp:

1. Inloppstakten = Cylindern fylls med ren luft utan inblandning av bränsle.
2. Kompressionstakten = Sammanpressningen sker.
3. Arbetstakten = Ger en kraftig arbetsimpuls genom det höga trycket.
4. Utloppstakten = De förbrända gaserna lämnar cylindern.

Nu idag så har allt inom motor utvecklas väldigt mycket som t.ex. Diesel motorn den är mycket moderna idag och mycket bättre och starkare. Man kan säga att idag så tilläger man saker på motorerna, som turbo, kompressorer och sånt som gör den bättre, I vissa fall så trimmar man dom.

Dieselmotorer förekommer mest idag i lastbilar, bilar, bussar osv. Konstruktionen på motorerna kan variera från till vilket fordon motorn ska sitta i, men grundprincipen är ändå densamma hos alla dom olika dieselmotorerna. Dieselmotorn finns i fyrtakt och tvåtakt, men tvåtakt används oftast åt mer stora motorer som fartygsmotorer och sånt som har mer stationära motorer. I motorfordon brukar man skilja på dieselmotorernas grundtyper med hänsyn till förbränningsrummet form och insprutarnas placering. Dom indelar man i:

- Dieselmotorer med direktinsprutning.
- Dieselmotorer med förkammare.
- Dieselmotorer med virvelkammare.

 578u57_297_01 4567_297_02

Dieselmotorer med direktinsprutning är det vanligaste i dagens moderna lastbilar och bussar m.m. Direktinsprutning betyder att insprutaren är placerad med sin spridarspets inne i själva förbränningsrummet. Konstruktionen med direktinsprut är att göra förbränningsrummet så litet som möjligt. Detta har en påverkan på de flesta kylda cylindrar. Men det varierar. Målet är att få så högt tryck som möjligt med den tekniken.

Dieselmotorer med förkammare förekommer mest nuförtiden
i dieseldrivna bilar. Konstruktionen mellan förkammare och virvelkammare är nästan densamma. I båda fallen börjar bränsleinsprutningen och förbränningen i en speciell kammare, varifrån den sprider sig genom en eller flera kanaler till det vi vanligen kallar för förbränningsrummet.

Dieselmotorer med virvelkammare sitter också nuförtiden på personbilar samt traktorer. Virvelkammarens volym brukar vara större än förkammarens volym. Denna är i stort sett likadan som förkammaren, virvelkammaren är då lite starkare med sina så kallade virvelrörelser. En sak som är viktigt bland dom här är ett glödstift. Utan glödstiftet skulle det varit helt omöjligt att starta motorn när dom är kalla.

// KoNG

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (12)

Skriven av eriksson2k 2008-01-20 09:20

Kommentaren borttagen av administratör.

Skriven av swedma 2008-01-20 08:48

??

Gå till sida Föregående  1, 2

Annons

annons

Annons

annons

Annons

annons

Annons

annons

Annons

annons
Bli medlem!

Kom ihåg mig