Ta bort Variator-ringen!

• Insekts nycklar
• Mutterdragare, Ringnyckel. (Har du inget av dessa så går det även med skiftnyckel)
• Skruvmejsel

Steg 1. Börja med att skruva bort variator kåpan

Steg 2. När du har skruvat av variator kåpan så ska de se ut så här. De vi ska göra nu är att skruva av ”variator muttern” som sitter till vänster använd dig av en mutterdragare om du har eller så tar du och spärrar de och kör med skift nyckel (på höger sida sitter kopplingsklockan som ni inte ska röra        



Steg 3. Nu när du har fått av muttern så ser du fläkt remmen den ska du ta av. 

   

Bakom den så ser du variatorn som är blank på fram sidan. Ta av den,
Och bakom den så är det en liten ”ring”, det är variator ringen!

Steg 4, ta av variator ringen (variator ringen skiljer sig från scooter till scooter tex speedfight har en helt annan strypning)

 
Variator ringen

Steg 5, När du har tagit bort V-brickan så är det bara att sätta på allt som de var förut

Tack för mej!

/Victor Hultberg

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (28)

Skriven av erkan94 2009-05-23 22:20

Kan man riskera att inte få ta körkort när man fyller 18 eller få en prick i registret eller förlorare moppekörkortet om polisen tar en med dragen v-ring?? Eller blir det bara böter??

Skriven av runners 2009-05-16 23:23

En mutterdragare fungerar helt klanderfritt att dra av centrummbulten på variatorn. Man kan ofta använda en skruvmejsel och spjärna emot och hålla fast mot fläktskivan med viss försiktighet så man inte skadar kylflänsarna på denna. Men en sak som är viktigt är att man i stället för en mutteravdragare använder sig av en lång spärrnyckel och passande hylsa, sedan är det bara att rycka loss muttern. Att plocka bort variiatorringen är inte något svårt jobb när man väl fått loss bulten. På en del mopeder gör det några kilometer mera och andra nästan inte något alls. Men det är värt besväret för att ta reda på det.

Skriven av Johnnykeeway 2009-04-13 12:25

för vad ja har sett på andra bilder och allt så verkar det som om dom är olika stora eller olika utseende.. \"/ men jag vet inte hehe.. funderar på att göra detta på min Keeway F-act 50, om nån kunde lägga upp en sån guide vore deet så jääättee bra! tack i förväg ^^

Skriven av Johnnykeeway 2009-04-10 02:03

är det inte så att alla variatorer är olika från moped till moped? för jag kan inte påminna mig om att jag sett en sånhär förr^^ detta är väl en äldre modell?

Skriven av danne_fotboll_ 2008-11-13 20:11

vet nån om aerox 08 har en ring eller något annat`?

Skriven av koffepro 2008-10-01 11:55

när jag drog min v-rign så hända inte ett skit moppen gick bara 45 alltså -5 och acc vart itne bra de heller... det var bara i nerförsbakar som den gick bra annars så va de som den itne orkade varva ut eftersom jag inte har tillgång till en mutterdragare hela tiden så blev det itne av att säta på den så jag körde med den men det blev inte bättre, jag har testat och byt vikter och jag ska snart byta koppling fjädrar hoppas det hjälper men undrade bara om någon har någon erfarenhet av deta problem? jag har en pgo g-max med zx rör men när jag drog v-ringen hade jag orginal
HJÄLP BÖRJAR BLI SKIT SUR PÅ DETA PROBLEM !

Skriven av ReijuMrx 2008-09-24 17:14

\"(variator ringen skiljer sig från scooter till scooter tex speedfight har en helt annan strypning\"

var menar du me de? speedfight har variator-ring? mina polare har ju dragit sina på speedfightsen :S

Skriven av rlund 2008-09-15 21:34

min polare trodde v-ringen satt i den dära svarta saken och inte den dära silvriga. så han drog bort den och sa att v-ringen var dragen !! hehe

Skriven av rlund 2008-09-15 21:32

fett lätt det verkar att dra v-ringen!! ska göra det fast har inga verktyg för det!!!

Skriven av rlund 2008-09-15 21:27

den dära sidan går inte att gå in på!!!

fett najs guide men jag har en piaggio typhoon 99 hur snabbt tror du den går om man drar v-ringen??? :P:P

Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa