TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: maj 19, 2008

Är mopeden svårstartad? Kolla membranen

Är mopeden svårstartad? Kolla membranen

Visst är det otroligt jobbigt när mopeden fungerar dåligt, eller inte ens startar? För dig med dessa problem så kan denna guide kanske hjälpa dig! I denna guide så får du lära dig mer om Membran/Reedventiler, vilket kan vara o saken till att din moped fungerar dåligt eller kanske inte alls startar.

membran1_315

På crossar, och andra ”smutsiga” fordon så är det väldigt vanligt att skit sätter sig i luftfilter, förgasare, insug, och på membranen, vilket resulterar till att fordonet kanske inte ens startar överhuvudtaget. Det är inte häller ovanligt att scooter- mopeder och crossmopeder får liknande problem.

Den vanligaste orsaken till att fordonet fungerar sämre när det gäller Reeds och insug, så är det att membranen är buckliga eller glappar. Beläggning av jord, olja, smuts lägger sig gärna över membranen och täpper till dem så att de slutar att fungera på rätt sätt…

Nu ska jag lära dig hur du tar bort insuget, och Reedventiler. Du kommer också lära dig att rengöra de olika delarna, vilket kan vara viktig information när du får/har problem.

1. Börja med att plocka av eventuella kåpor samt andra delar som kan vara ivägen när du skall plocka bort luftburk/luftfilter. När kåpor och andra delar som sitter i vägen är borta så skall du nu plocka bort din luftburk/luftfilter…

membran2_350

2. När luftburk/luftfilter är borta så är det nu dags för att ta av förgasaren. Jag behövde inte ta bort slangar och sådant från min förgasare, men det är möjligt att du behöver det. När du tar av förgasaren på en moped så är det alltid viktigt att man är försiktig! Om du är osäker på hur slangar och sådant skall sitta, ta ett kort på hur allt sitter! När du har ett kort, eller om du är säker när det gäller förgasaren, så är det nu tid för att ta bort förgasaren.

membran3_350

3. Nu när förgasaren är borta eller inte är i vägen så skall vi nu ta bort insuget, alltså ”slangen” som förgasaren sitter i. Dessa ”slangar” kan se ut på olika sett, så bli inte orolig om den inte ser ut som på bilderna här. Insuget brukar sitta fast med 4 stycken skruvar som du brukar behöva använda en in- sexnyckel till att få bort.

membran4_350

4. När du slutligen har insuget i handen så är det bara att plocka bort Reedventilen/Reedventilerna, som sitter precis under insuget. När insuget är borta så skall det vara jätte lätt att lyfta bort dessa…

membran5_350

5. Nu när du har ventilen/ventilerna i handen så skall du nu plocka isär alla sakerna som sitter på själva ”plast- saken”. Se bild…

membran6_234membran7_234

6. Nu så är det dags för sakerna att bada lite och bli rena och fina! Ta en glasburk, (inte mjuk- plast då bensinen fräter sönder burken) och häll ner ca 2 deciliter bensin, lägg ner alla saker försiktigt förutom packningen då den kan gå sönder i ren bensin! Låt sakerna ligga i bensin- badet ca 10 minuter gå sedan och snurra glasburken försiktigt så att bensinen kommer åt överallt i alla små gömställen. Om du hällre vill vänta 1 dag för att få samma effekt så tycker jag att det är bättre att snurra burken lite granna...

membran8_252membran9_252

7. När du skall rengöra packningen så är det bra att ta en trasa som är blöt av bensin, och så kan man försöka ta bort smutsen med trasan, istället för att riskera att packningen går sönder av ren bensin. (Då detta hände min kompis)

membran10_350

8. När du har kontrollerat att sakerna har blivit rena så är det nu dags att montera tillbaka sakerna på ”plast- biten”. Och när du har gjort detta så skall resultatet vara ungefär såhär:

membran11_350

9. Nu skall du kontrollera att membranen inte är buckliga eller sneda! Detta är extremt viktigt för annats kommer det troligen inte bli någon skillnad när du försöker starta mopeden. Om membranen är sneda eller buckliga så är det värt att försöka räta ut dem på något sätt. För att se om membranen är buckliga så skall dem vara HELT stängda när du kollar på dem.
Om det inte blir någon större skillnad när du försöker jämna ut dem så måste man köpa nya membraner eller hela kittet som inte kostar så för mycket. Troligen några 100- lappar…

membran12_453

10. När membranen är fixade så är det bara till att sätta tillbaka Reedventilen, och glöm inte packningen! När Reedventilen sitter som den skall så är det bara att montera tillbaka insuget, samt förgasare. Glöm inte häller att sätta tillbaka luftburk och eventuella kåpor och prylar som har varit i vägen!

Hoppas det går bra när du byter membran/Reedventiler

//Bredmar

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram