Äntligen FREDAG!

Många har nog klickat sig in på euromans zundapprojekt, men vem är han egentligen? Här tar vi en närmare titt under skinnet...

Snabbfakta
Namn: Martin Andreasson
Ålder: 28 år
Bor: Dals-ed i dalslands urskogar.
Civilstatus: Förlovad
Jobb/skola: Jobbar som utbildare/mentor på datasupport.
Dricker helst: Proteinshake och vatten består det nog mest av.
Äter helst: Taco är nog en av favoriterna skulle jag tro men är en ganska allätare.
Favoritverktyg: Senaste tiden har det nog varit dremeln och bitssatsen som varit de absoluta favoriterna.

Berätta lite om dig själv?
Jag heter då Martin, bor ihop med min flickvän och hund (en malinois) i en lägenhet. Men planerar att skaffa hus för lite mer plats och eget.

Hur hittade du TSR?
Jag har vart medlem sedan 2011. Hittade det genom en sökning på google för att jag ville ha hjälp med en fråga angående moppen har jag för mig. Sedan blev det mer intressant med alla projekt och så att läsa runt i.

Intressen?
Där jag lägger mest tid är nog träningen där jag går upp 05:20 varje morgon och drar till gymmet före jobbet samt kastar/tränar spjut på kvällarna. När man tänker på det funderar man på hur man orkar med egentligen? Sen är ju såklart mopeden och bilen ett stort intresse med.

Projekt?
Japp, har ett projekt med en Zundapp KS50 Sport -79 som jag har hållit på med seriöst nu i drygt tre år har jag för mig.

euroman_001_700

Zundappen, berätta histiorian om den?
Ja vart ska man börja? Började nog när jag var 13år (28 nu) och polaren hade en Zundapp KS 50 sport -82 som han trimmade. Drog pluggen på något universalt rör och en Mikuni 20mm förgasare. Gick riktigt bra tyckte man då. Suget efter moped blev då stort. När jag fyllde 15 så köpte jag min första moped, en Mustang mamba med zundappmotor. Ville mest åt motorn och fick den väldigt billigt, 2000 kronor har jag för mig. Den rullade på fint, men fick vevlagerras några dagar senare vilket medförde i att den totalrenoverades. Körde med Bing 13mm och urpluggat tills jag var 17. Då införskaffades en Athena 70cc med rör och förgasare. Gick riktigt bra för ramen var så liten och lätt. Blev dock retad av alla zundappgubbar om hur ramen såg ut och hur dåligt den gick enligt dem. Svor att jag en dag skulle köra skiten ur dem. Men sen blev den ståendes några år tills jag bytte bort ramen mot en original cylinder + topp, men sparade såklart motorn. Fick då tag på en zundappram riktigt risig och sönderostad. Jag fick dock tag i alla delar som behövdes och fick den rullande. Körde med den ett år kanske och sedan stod den i många år tills jag ville ha mer effekt. Såg då Agge (ifrån tivedensmotor) på youtube och tänkte att en sådan cylinder vill jag ha att bygga på. Skickade in cylindern till honom och fick hem den, sedan testkörde jag och den gick riktigt fint. Men bromsarna var skit, så ropade hem aluminiumhjulen på tradera. Började riva ramen och skickade in cylindern på portning igen. Sedan plockade jag ner hela motorn för nu är målet inställt på 120+ och köra ifrån dem gamla gubbarna igen med en treväxlad zundappmotor. Denna gången lovar jag att det ska byggas ordentligt. Dock kommer det bli svårt såklart med treväxlad, men skam den som ger sig.

euroman_002_700 

Några andra projekt?
Har även en bil som jag byggt lite på. En V50 T5 Manuell fwd. Bytt dämpare och fjädrar samt bussningar. Steg2 autotech, elevate luftrör, 3" catback och autotech magnetventil. Montear vinge, xc grill och en läpp från seat. Går riktigt bra för att vara en gammal Volvo, 300hk och 1490kg.

Har även en Kina 4T scooter som kommer att piffas till lite under vintern. Har den som bruksmoped till jobbet. Den är fin i ramen och chassit men skall byta lager samt slitagedelar i motorn.

euroman_003_640

Några du vill hälsa till?
Klart! Vill hälsa till alla på TSR för ett trevligt forum, butik m.m. Samt Tivedensmotor för all hjälp och support genom alla jobbiga tider. Såklart även tjejen som står ut med all tid man lägger ner.

Ha det gött därute!

Länk till Zundappen
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=39223


DEA!!

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (2)

Skriven av euroman 2015-10-17 08:11

Tack för en bra intervju! :)

Skriven av spaaals 2015-10-16 16:59

härligt :)

Senast ändrad 2015-10-16 16:59