TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 26, 2014

Äntligen fredag vecka 39 - Hilmersson

Äntligen FREDAG!

I denna veckas Äntligen FREDAG gör GurkMarmelad en intervju med Hilmersson! Och så kollar vi in vem som vann bildtävlingen denna vecka...

Hänt i veckan

KTM har släppt sin Elhoj FREERIDE E:
https://www.twostrokerider.se/freeride-e-the-future-is-now/
https://www.twostrokerider.se/ktm-freeride-e-spanning-pa-hog-niva/

Malossi har (efter sex år) redigerat klart en film om scootermotorn 🙂
https://www.twostrokerider.se/malossi-motorguide-scooter/

Veckans intervju

Hejsan Hilmersson! För att starta denna intervju kan du la presentera dig själv?

Hej, Robin Hilmersson heter jag, 20år gammal och för tillfället bosatt i Askersund i södra Närke. Bor ensam i en tvåa jag relativt nyligen skaffat mig och jobbar som Robotsvetsoperatör och mycket manuell svetsning där jag har en del certifikat. Huvudintresset idag är motorsport och helst då på två hjul där allt från moped till mc är intressant men även bilar i viss mån. Är jag inte i garaget eller på jobbet så fotas det en del alternativt att man hänger med vännerna på helgerna!

Spännande! Har du något favoritfordon inom motorsporten? Och ditt fotande, vad tar du bilder på?

Ian Kings "Gulf" topfuel cykel om jag ska välja ett specifikt fordon, annars är ju den svenska speedway serien intressant. Det med fotandet är väl egentligen ett intresse som legat på is ett tag nu annars var det mycket förr på olika motorrelaterade evenemang.

hilmersson_001_700

Cyklarna dem racear med i topfuel serien är riktigt sjuka, ganska stor respekt för dem!
När vi ändå är inne på fordon, vad för fordon har du haft under alla dessa år?

Instämmer helt där, en god inspirationskälla från hög nivå.
Ja man har hunnit med några stycken vid det här laget som är mer eller mindre intressanta. Första riktiga eller åtminstone nämnvärda var väl min 15-års moped, en Derbi Senda x-race 07:a som det gjordes ett mindre men lyckat projekt på och den klassades väl som en av de finare crossmopeder på den tiden. Där lades även grunden för mitt framtida intresse, nämligen racing med moped.
Två racemoppar har sedan dess byggts var av den ena var en modifierad Fs1:a med derbi motor och den andra en vidare utveckling för motorn i form av en egenhändig sprintram som för övrigt snickras vidare på idag.
Utöver detta har jag ägt/äger ett antal veteranmopeder samt sisådär en 5 bilar i varierande skick.

hilmersson_002_700
hilmersson_003_700

Om du fick välja ett av dina fordon som har varit roligast/bäst, vilket väljer du då? Motivera!

Det var ett väldigt svårt val men jag måste nog ändå säga min racemoppe. Bygget är helt unikt och med den uppbackning och alla fina ord man fått gör det mödan värd för allt slit och för och inte tala om hur roligt det har varit på alla tävlingar och allt folk man träffat.

hilmersson_004_700
hilmersson_005_941

Jag är en av flera som verkligen gillar ditt raceprojekt! Vad är det du har fått influenser av genom alla dessa år av trimmande och byggande?

Kul det uppskattas! Jag brukar skämta och säga att det var för att jag aldrig fick trimma för pappa när jag var 15 och tar ut det ordentligt på äldre dagar vilket förvisso är sant. Den verkliga anledningen är dock att jag vart oerhört inspirerad när jag på gymnasiet träffade Ludvig Gustafsson och Stefan Bergfeldt och fick se deras byggen, och sedan dess bygger vi än idag och håller kontakt genom Tivedens Motor.

Många här på forumet har säkert hört talas om Tivedens Motor, men för dem som inte vet kan du la berätta om vad som görs på Tivedens Motor?

Tivedens Motor är beprövad teknik och innovation ihop med lång erfarenhet. Bakom det lilla företaget i Sannerud, (Tiveden) står Håkan Argander med över 20års erfarenhet av tvåtaktsmotorer och som även själv delar mitt intresse för just dragrace-mopeder. Företaget utför tuning, renovering, av såväl mopeder som trädgårdsmaskiner snarlikt den lokala Allservice verkstaden fast med det lilla extra skulle jag vilja säga. portning av cylindrar i samarbete Trimbutiken.se samt en MJP bromsbänk finns på plats!

Tivedens motor låter riktigt seriöst! Har dem hjälpt dig mycket under bygget av din racemoppe?

Javisst, självklart har det varit givande att ha bra kontakter runt sig när man jagar resultat även om det bara är på hobbynivå. Jag har haft mycket hjälp från olika personer inte minst Ludvig Gustafsson som portat mina grejer.

Har du några stora drömmar kring racing och framtida byggen?

Drömmar finns även om de flesta är långt från verkligheten ekonomiskt sätt. Planerna däremot är och bygga vidare på sprintern vilket troligtvis blir det sista i mopedväg jag utför.
Självklart kommer intresset för motorer att leva kvar men vad jag gör om 10år återstår och se!

Låter spännande! Om du fick vara vem som helst för en dag, vem skulle det då vara?

Mig själv givetvis, det livet man lever är långt från perfekt men det är något jag jobbar på. Vill därför inte missa en enda dag med möjligheter att vända saker till det bättre.

Mycket bra motto! Något speciellt du skulle vilja säga innan vi avslutar denna intervju?

Vill tacka för möjligheten att uppmärksammas lite mer samt alla som på ett eller annat sätt gjort racingen möjlig, ni vet vilka ni är. Sist men inte minst vill jag tacka för alla dessa år på forumen där man lärt känna mycket folk och fått uppbackning till projekten. En ny tid är kommen där intresset för det har svalnat men kul har det varit!

hilmersson_006_700

Veckans bildtävling v39

piratenn_bild_v39_700

Vinnaren blev Piratenn!

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram