TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: augusti 22, 2014

Äntligen fredag vecka 34 - SickRazer

Äntligen FREDAG! - Veckans intervju

Hej SickRazer! Berätta gärna lite om dig själv och dina moped(er?)!

Hej du! De flesta känner mig som SickRazer inom motorvärlden, men för att ta det från den mer personliga sidan så heter jag Stefan Bors och fyller 20 år i februari.

Jag har älskat fordon, speciellt bilar, ända sedan jag lärde mig gå i princip. Men mitt riktiga motorintresse började när jag köpte min Rieju Spike år 2009, något halvår innan jag fyllde 15. Vilket 2010 blev startskottet på projektet som skapade mig ett namn inom moped-communityn. I dagsläget har Spike-projektet blivit långt mycket mer omfattande än vad som var tänkt för början och planerna har utvecklats mer för varje år och är ännu inte helt fullbordade.

sickrazer_001a_700
sickrazer_001b_700

Under tiden har jag även gjort ett par mindre projekt och småfix. Bland annat på en Rieju Drac AM5, Min brors Yamaha DT50X, en Honda NSR 125 och en Volvo 940. Samt en uppfräschning av en Motorhispania Ryz Enduro.

När det gäller bilar så har jag förutom min gamla 740 A-traktor och 940 även ägt en Volvo 740 GLE, Mitsubishi Galant, V40 2.0T, S70 GLT och just nu äger jag en V70 T5!

Det mesta av min tid i dagsläget går till mitt band, men också fortsättningen på Rieju-projektet som är i "Femte stadiet" som jag kallar det och lite fix med T5:an. Jag håller även igång min Facebooksida SickTuning, här har ni länken till den: https://www.facebook.com/pages/SickTuning/153752134748597
Där kan man följa alla mina fordonsprojekt och motorrelaterade foton och filmer då jag också är rejält insatt i media och gått 3 år Filmproduktion nu på gymnasiet. Men ni kan även följa mig här på TSR: https://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=30732

sickrazer_002_480

Vad innebär det du kallar för "Femte stadiet"? Något du vill avslöja?

Femte stadiet innebär att det är fjärde gången som den blir omgjord sedan den var original. 2010, var andra stadiet, 2011-2012 var tredje stadiet och 2013-2014 var fjärde gången den blev helt ombyggd. Målet för femte stadiet är att den ska bli en av världens mest modifierade Spike/Drac.
Min vän Simon Lindgren har haft en väldigt viktig hand i det här projektet, det är han som har gjort fjärde stadiet möjligt. De förändringarna som jag ska göra nu är bland annat att...

- Färdigställa och spetsa till setupen
- Fixa dubbla kylare
- Fetare USD gaffel fram med större dubbla skivor och ok fram
- Modda kåporna lite grann
- Skaffa ett till kåpset med ny färg och motivlack som topping
- Förlänga svingen lite grann, inte sprint-stuk men ändå så att den får lite fetare bakdel
- Mer lackering, blästra och lackera motorn, byta/frsächa upp alla delar som inte redan är bytta och en hel del poleringsjobb.

Batterikonvertera elsystemet ska jag också göra så att jag kan montera på lite ljus och multimätrare bland annat också. Målet för motorn är minst 20hk så det ska bli riktigt kul att testköra den snart. Enkelt sagt är det utställningskick som gäller från och med nu!

Jasså lite som jag gjort då. Sjuk motor och fräscht utseende!
Vad kommer hända med bilen då?

Tackar, och ja ditt monster är absolut en fager syn för ögat också kan jag dela med från mig och många andra!

Just nu är bilen bara problem… Den läcker vatten, generatorn är sönder och handbromsen gick åt helvete också.. Har nämligen enbart haft problem med den sedan jag köpte den, vilket har varit standard för alla sex bilar jag har haft det senaste 1,5 året. Så nu är alternativen att jag antingen fixar det som behöver göras och säljer den eller byter den mot en kompis farsas Audi A4 med lite pengar emellan. Vilket det än blir så kommer jag sälja bilarna därför att mitt mål just nu är att ha en felfri Volvo med lagom kraft under huven som jag sedan kan ge mig på ordentligt utseendemässigt.
Men mitt absoluta huvudmål när det gäller bilar är att äga en Mitsubishi Evo VII-XI som kommer bli mitt riktiga omfattande projekt för det har varit min favoritmaskin så länge jag kan minnas.

sickrazer_003_472

Tråkigt med bilarna! EVO 9 röstar jag på iallafall...

När blir det att gå upp på större hojar då? Inget som intresserar dig eller?

Jodå. Ska faktiskt ta A2-behörighet nästa år. Efter moppetiden har mitt tvåhjuliga-intresse växt sig upp till bilintresset. Hur grymt det än är med bilar så slår INGET känslan av att köra tvåhjuligt! Tyngre Kawasaki och Honda-hojar är jag bokstavligen talat kär i.
Hade ju min Honda NSR 125 men körkortet blev aldrig av då jag tog bilkörkort först.

sickrazer_004_480

Oh ja, Honda NSR är goa! Men du som meckat och modifierat såpass med din Spike så måste du ha ett favoritverktyg, vilket skulle du vilja påstå är favoriten?

Ja du... Har faktiskt egentligen aldrig haft något garage/ordentlig meckplats och ordentliga verktyg förrän nu, så jag har ofta fått kompromissa och gjort det svårare för mig själv än vad som behövdes... Men om det är ett verktyg som inte mycket hade hänt utan så är det hammaren! Nä jag driver bara hahah, spärrnyckeln däremot har alltid varit en räddare i nöden och en favorit.

Haha hammaren är go! Är det någon/några du skulle vilja hälsa eller tacka till innan vi behöver runda av?

Förutom alla här på TSR som har följt och följer Midnight Spike-projektet så vill jag såklart tacka Simon Lindgren för sitt bidragande till projektet under året som han ägde den, Pontus Togell aka Togge för grymt portningsarbete och Benhar Bara för hjälp och tips samt båda dessa två herrar en gång till för att ha gjort Brodalenträffarna så lyckade!

Låter som du är nöjd än så länge! Längtar efter "Femte stadiet". Tack för att du ville medverka i denna intervjun!

Jadå. Tack själv för ett proffsigt jobb!

Tänkte dra några sista ord här som intervjuare på TSR.
Hej! Efter lite tråkigheter de senare dagarna kände jag att jag hellre hoppar av frivilligt ifrån mitt samarbete med TSR crew och Twostroke.se!
Vill tacka alla som följt mitt projekt jag aldrig trodde skulle bli så stort! Men även till er som läst och kommenterat gott om mina intervjuer. Nu blir det att försöka skapa sig ett namn på de andra forumen för större maskiner! Kommer naturligtvis att komma in och titta till ett par projekt emellanåt eller kanske till och med skapar ett till. Vet jag inte ännu! Kommer också finnas till hands på
TSR@fb och på min tuningsida på facebook.

Veckans Bildtävling

The GrimReaper håller i bildtävlingen och förra veckans vinnare ser ni nedan.


Veckans vinnare i bildtävlinegn blev norre! Länk till omröstningen:
https://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=57462

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram