TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: april 4, 2014

Äntligen fredag vecka 14 - Lennarth på BoostBusters

Äntligen FREDAG (vecka 14)

Sammanfattning av vecka 14 på TSR - Persson97 intervjuar Lennarth på BoostBusters och så ser vi vem som vann förra veckans bildtävling...

Hänt i veckan

Elias (Speedway) har släppt en vidoguide på hur man klyver en Ciaomotor!
https://www.twostrokerider.se/guide-klyv-en-ciaomotor/

Veckans projekt

MisterDT50R fortsätter på sitt projekt, ¨Den trevliga DTn, kul läsning!
https://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=44230

Veckans intervju

Berätta lite om dig själv
Jag fyllde 53år för två dar sedan och borde väl sitta i en Porsche istället för att trimma tvåtaktare, kanske får råd med både och längre fram…

Jag jobbar på Volvo som chef för en beräkningsavdelning på dagarna och driver kunskapsföretaget BoostBusters på fritiden. Inom BoostBusters undervisar jag i Förbränningsmotorteknik och bedriver olika motorutvecklingsprojekt i mitt motorlaboratorium för att skapa nya kunskaper. Undervisningen sker på företag och högskolor. Nu i maj skall jag ner till in gamla skola Chalmers och hjälpa till med undervisningen i en av deras kurser i Förbränningsmotorteknik.

Hur länge har du hållit på med motorer?
Korta svaret är 42år.

Vill man veta mer så har det gått till såhär ungefär:

Jag var 10-11år när första Sachsmopeden bars hem i ett antal kartonger. Riskfritt sa pappa men några kvällar senare gjorde jag första provturen. Jag hade säkert tio olika moppar och vet med bestämdhet att jag ägde och körde 11st 125:or. Samtliga tvåtaktare. När det blev tung hoj gjorde jag några tafatta försök med fyrtaktare men det ville sig inte. Gick igenom Yamahas RD350 program i några olika generationer och ägde även två Kawasaki 500H1 trepip och en dito 750.

Under gymnasiet började jag läsa motorteknik och gjorde exjobb som behandlade teorier om kolvstyrda portar för tvåtaktsmotorer. Efter gymnasiet fick jag jobb på Husqvarna Motorcyklar som flyttade sin utvecklingsavdelning till Ödeshög i Östergötland dit ingen sann storstadsbo från metropolen Huskvarna ville flytta. Jag jobbade i två år med motorutveckling i bromsbänk. Närmare himlen kommer man inte utan att ta ner skylten på riktigt.

Jag ägnade hela min Chalmerstid åt att studera teoretisk förbränningsmotorteknik inklusive forskarstudier. Mitt examensjobb handlade om turboladdning av tvåtaktsmotorer. Därefter 11år inom olika Volvo-bolag i Göteborg med inriktning mot förbränningsmotorteknik. Jag har hunnit med fyra år på Saab/GM inom samma gebit men jobbar numera med helfordonsimulering på Volvo i Eskilstuna. En del fyrtaktare har jag också hunnit med att turboladda.

Du håller ju på med ett Am6 turbobygge, varför började du bygga på just en Am6a?

Att utveckla ny motorteknik med beräkning och framförallt provning kostar otroligt mycket pengar. Ett motorlab kostar mellan 0.5-1.0MSEK att köpa in och bygga upp. Instrument och prototypbyggnationer med handsvetsade avgaspipor enligt mina egna beräkningar och mått skall skäras ut, rullas och svetsas. Turboladdare skall inhandlas. Motorer skall köpas in. Sen går det sönder ibland… Därför är det bra om man kan välja en motortyp där det finns intressenter som kan hjälpa till att betala.

utveckling_50cc_turbo1_666

Tvåtaktsmotorer är idag ganska kommersiellt ointressanta med undantag för mopedbranschen. Sammarbetet med TS med killar som Hasse och Daniel gör det möjligt för mig att få det att fungera. AM6-motorn är en av de vanligaste växlade 50cc motorerna på marknaden med mängder av tillbehör. Att köra en 50cc motor i bromsbänk är dock inte helt lätt. Den utvecklar lite för låg effekt för att nå full harmoni med bromsbänken. Det räcker att öka till 70cc så blir motorerna mycket mer lättkörda. Tar man steget upp till 125cc så blir det ännu bättre.

Men jag har lärt mig hantera Am6 50cc nu och när jag väl kom på knepen kan man faktiskt få riktigt stora turboladdare att fungera med denna lilla motor.

Setup?
AM6-motorn är lite modifierad för att klara uppgiften. Vevaxeln är bytt till eftermarknadsvev. Kopplingen innehåller lameller från Malossi och fjädrarna har jag tagit fram med hjälp av Stockholms Fjäderfabrik.

Jag har valt att spinna runt Dellortos PHSB 24. Jag vet att det skulle fungera med en mindre förgasare men Dellorton har tillräckligt med kraft från flottören för att funka tillsammans med den bränslepump som krävs när förgasaren sitter på trycksidan. Dellorto har också bra munstycksförsörjning. Reedventilen eller membranet är från V-force.

Cylinderkitet är Malossi. Avgaspipan är av egen design och tillverkning. Tyvärr får jag säga att inga avgaspipor tycks gå att köpa färdiga som är utvecklade för en vass 50cc cylinder. Jag använder en katalytisk efterbrännkammare (EBK) nedströms avgaspipan före turbinen för att höja avgastemperaturen. Det gör det möjligt att skapa en bättre tryckbalans över motorn och det blir lättare att hitta en passande turbo.

En turbo behöver smörjas och för att klara applikationen i MC/Moped har jag valt en 12V pump från Weldon.

Du valde ju ett 125 chassi att sätta motorn i, varför?
Jag medger att det skulle vara lättare att få gehör bland mopedister om jag använt en TZR50. Men jag kommer köra demonstratorn i trafik på motorväg under utprovningen och då skall inte motorn sitta i en moped. Jag åtminstone hoppas att åtalspunkterna blir lite färre om polisen stoppar mig. Dessutom är en TZR125 från 1991 10kg lättare än en TZR50 från 2012…

installations_left_side_700
fairing_fits_again_700

Mål med projektet?
Det vetenskapliga målet är att undersöka om en encylindrig tvåtaktsmotor kan turboladdas och vinsterna med en EBK. Förutom prestandafördelar med varmare avgaser till turbinen blir ju avgaserna renare. Sen tycker jag det vore kul att sätta ett hastighetsrekord för 50cc i en registrerad MC. Jag har haft 30hk på utgående drevet så kanske räcker det till 170km/h. Jag vet att det finns riktiga streamliners som går mycket fortare och kanske hamnar min motor i en sådan lite längre fram…

Någon som hjälpt dig på vägen som du skulle vilja slänga iväg en hälsning till?
Absolut. Först min kära familj som får klara sig utan mig många kvällar. Professor GP Blair som hjälpte mig förstå grunderna för tvåtaktsmotorn. Hasse o Daniel på TS som hjälper mig med motorrelaterad hårdvara och alltid levererar. Bengt Cyren i Göteborg som är min vän sedan många år och gör allt från drevadaptrar till matlab-program för att inte tala om stöttande elektronik. Peppe Lindgren Bålsta som svetsar, fräser och svarvar. Peter Olson Lindome som bygger mina motorer och en massa annat samt hjälper till med råd inom tillämpad tvåtaktsteknik. Jöran Persåker på Persåkers Speedshop i Åkers Styckebruk som lånar ut plats o ström för mitt lab.

mjolner_540
Ett av BoostBusters tidigare projekt "Mjölner" 370kg tokig trehjuling...

Veckans tävling

Veckans tävling blir att plåta en schyst bild på moppen.
Skicka sedan den till mig via pm (Persson97) så väljer jag vinnaren.
Veckans vinnare får ni se nästa Äntligen fredag! Vinnaren får även en rabattkod hos twostroke.se med värdet 100kr!
Krav
* Bilden ska vara mopperelaterad - Dvs. allt från ett luftfilter till en bild på dig när du kör.
* Du ska ha rättigheter till bilden - Dvs. att ta en bild från google etc. är inte godkänt.
* Kvaliteten ska vara god, desto bättre skärpa, ju större chans att vinna!
Något ni undrar om tävlingen så kontakta mig (Persson97) via pm!

thera_v14_700
Förra veckans vinnare i bildtävlingen, TheRa, Grattis!

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram