Allt om Reedventilerna!


Från historien om då 2takt motorn kom så har den så kallad backventilen eller Reedsen varit en stor revolution i motor effekt.


vforce_full_800

Det är endast 2-takts motorn som har Reedventiler, för att förhindra att bensinen ska åka tillbaka i trycket, 4-takts motorn har dock inte det för den har ett helt annan typ av förbrännings motor. 2-takts motorn fungerar genom dess tändning och bensin/luft blandning. Av den rätta mängd av bensin & luftblandning så antänts motorn genom tändstiftet, det gör att kolven far uppåt till den når sitt såkallade (övre dödpunkt). Det är kolvens övreläge och sedan vänder den. När bensin & luftblandning komprimeras så expanderar allt kraftigt, den kraften gör så att kolven trycks ner samtidigt som det den tidigare insugna bensin & luftblandning komprimeras i vevhuset med hjälp av undersidan av kolven. Detta skapar då såkallat undertryck som öppnar reedsen, sedan när det vänder så stängs dom.

Vad är då Reedsens uppgift? Deras uppgift är att kunna stänga porten för insuget, alltså för att förhindra bensin & luftblandning trycks tillbaka in till förgasaren igen. Istället så åker gaserna och blandningen till förbränningsrummet där den gör sin effekt. Ska man förklara hur en reedventil ser ut, så är det en korg liknande sak som sitter mellan förgasaren och vevhuset. Det har 2 sidor med olika antal läppar, oftast i olika material.

Tänk såhär, reedsen, vid ca 8000 RPM, så öppnar den ca 8000 ggr i minuten, det är ca 100 st öppningar på en sekund hur sjukt är inte det?

Dagens material för reeds finns i många olika sorter,
från början var det stål läppar, vilket var det första och mest praktiska, men tills dom upptäckte alla misstag, många höll inte i längden och åkte loss och orsakade många motorhaveri. Det var ett stort misstag, dagens teknik så är det antingen Carbon, kevlar, Glasfiber, etc, det är mer för trim bruk. Den bästa blev tillslut Glas-fiber, som både höll måttet och hade den bästa reaktionstiden och därmed den bästa.

Idag så är det mer av vilken sort reeds som styr hur motorn beter sig, det är då tjocklek,vikt och material som gör effekten. Styvheten och allt som räknas in ger stor skillnad både i effekt och Responstid.

vforce_reeds_345

Ett problem som senare alla insåg som vi alla även har problem idag
som är omöjligt att komma undan ifrån är skadade/dåliga reeds. Felet är då att dom inte täter riktigt, följderna är då att motorn bli orolig på låga varv samt svårstartad. Man kan säga att det är Lågvarvsegenskaperna som påverkas, iaf mest. Du ser med ögonmått att det är en glippa mellan reedbladet och ventil korgen. Finns inte så mycket att göra än att byta ut det, som en nödlösning så kan du vända på det, annars byt.

Det ligger mer i historian än ett simpelt reedventil,
man försökte hitta ett sätt att åka effekten/hästkrafterna i 2takts motorn. För i tiden så var är det portning som var grejen, vilket det är ännu idag men det var mer förr. Dom försökte hitta sätt att öka effekten utan att höja vikten eller försvåra körbarheten. Efter många tappra försök så blev Reedventilen det mest bästa vilket som genom gick från teorin till praktiken. Som sagt det fanns många andra ideer också man många hade nackdelar och kunde inte gå genom praktiken.

V-force?

radvalve_500

Efter har hittat det mest passande lösning så kom nästa utmaning, att kunna hitta det bästa membranet. Moto Tassinari kom med sitt speciall tillverkade Vforce Delta membran, som finns idag till många fordon och är det bästa man kan köpa för pengar. Grejen med Vforce är att det är med W format, detta blir alltså då mer effekt och flödeoptimering. Med dess teknik och luftflöde än originalet så ger detta dig den bästa och med effektfullaste reedventilen på marknaden, med detta så får du den mest reaktions snabbaste förbättring i din motor någonsin.  

Ett par riktiga kvalitets reeds med rätt inställningar så kan du uppnå 2-5 Hästkrafter
beroende för motor du har osv. Reedsen ger kraft över hela registret och gör så din motor andas lättare och kan få en finare gång. Kom ihåg att trim Reeds endast gör skillnad efter du har trimmmad Midrace, sport, etc, annars gör dom ingen som helst skillnad.

Lycka Till!

Mvh KoNG

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (11)

Skriven av fesoj_92 2009-09-28 22:35

bra beskrivet, dåligt skrivet.

Skriven av Crisse 2009-09-28 22:30

Snälla, lär er stava och hur saker och ting fungerar innan ni börjar sprida falsk information..

Skriven av erikk93 2009-09-17 20:46

okej TACK äntligen nån som svarar ;) TACK!!!

Skriven av KoNG 2009-09-16 22:12

Du får mäta med ett skjutmått,

Skriven av erikk93 2009-09-16 21:29

jag har en fråga som ingen ville svara på i forumet, hur tjocka är orginal reedsen oftast? och hur vet man vilken tjocklek man har på reedsen?

Skriven av Henry 2009-09-16 18:06

Nej, Vforce är inte det bästa du kan köpa för pengar.
Annars en bra artikel.

Skriven av Jierexx 2009-09-16 17:10

Väldigt bra guide! Fortsätt med detta!

Skriven av chifen 2009-09-16 13:10

Att säga att glasfiber är det bästa är ju lite fel, beror så klart på ändamål etc. Rätt reeds kan ge skillnad även om du har originalcylinder, beroende på vad som är gjort med den förstås, är det bara effektrör så kommer det inte bli något märkbart.

Kallepalle: Han skriver ingen stans att tändpunkten är vid ÖD utan att kolven far dit, vilket ändå blir lite fel eftersom kolven skjuts nedåt av förbränningen och sedan uppåt igen men det är lite felformulerat bara.

I övrigt kanon :)

Skriven av kallepalle 2009-09-16 12:02

läste igenom en gång till, och märke att jag missförstått. bra guide!

Senast ändrad 2009-09-16 15:21

Skriven av sewa 2009-09-15 14:47

bra guide :)

Gå till sida 1, 2  Nästa