TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juli 14, 2008

Allt du behöver veta om byte till 70cc

Allt du behöver veta om byte till 70cc 

I denna guiden ska vi gå igenom allt som kan vara bra att veta om 70cc, det behöver inte alltid vara komplicerat!

Vi börjar väl från start. Jag minns själv när man var 14-15 år och skulle till och trimma, jag ville trimma med allt precis allt förutom 70cc, det var någon slags rädsla över att inget skulle fungera efter jag bytt cylinder och allt verkade krångligt tyckte jag. nu 3 år senare, ett antal 70cc och 80cc senare så insåg man hur rädd man var för så lite.
2_1774412671_img_8774__524
I den här guiden ska jag gå igenom det som kan vara viktigt att veta för en person som ska byta till 70cc och som bara kört 50cc innan.
Till att börja med, det är värt det, man blir nöjd med den effekt man får ut jämfört med 50cc, för några räcker det hela moppetiden, för andra är det bara
en början mot mer och mer trim, det blir nästan som en drog och man kan inte sluta trimma.

Ska man gå från 50cc till 70cc så ska man veta att det går köra på orginalveven, se bara till så den inte glappar och är fin så ska det vara helt lungt. man ska inte utsätta
ramlagren för övervarv det är då dom slits ut snabbt och veven glappar. Orginalförgasaren fungerar också kanonbra bara man bestyckar rätt. För att vara ärlig så funkar alla orginaldelar
till en 70cc sportcylinder men givetvis mister man effekt. Hur mycket eller hur lite beror alldeles på vilken cylinder man har och vad för orginalkomponenter man har på mopeden.

För att vara säker byter jag alltid nållager när jag sätter på en ny cylinder, jag byter även reedblad till carbon och munstycke samt vikter och fjädrar. har man råd och vill kan man byta ut
variatorn,koppling,förgasare och rör eftersom det är ingen brådska det funkar utan.

jag skulle inte lita
på oljetanken heller om jag sätter på 70cc, många tycker detta verkar jobbigt men det är de inte, koppla bara bort oljetanken och börja blanda hemma i en dunk, då vet man att mopeden inte kan skära pga för lite olja om man blandar rätt, jag har råkat ut för detta två gånger att mopeder skurit pga oljetanken inte gett den mängd olja som cylindern behövde.
hautmoteur70polinisportlc_370
är det första gången ni ska byta cylinder eller känner ni er osäker, fråga då en kompis innan ni börjar. har man otur förstör man lätt något eller monterar fel och då är det försent att komma sen så ha någon kunnig vid er sida om ni är osäker.

Slutligen kan jag säga att 70cc är väldigt roligt, mopeden blir ett nöje att köra och det är värt dom pengar det kostar att bygga en 70cc setup. var inte rädd för att byta cylindern det går bra och håller bra bara man tar hand om sakerna, så är det med allt
är man rädd om det man har håller det och slarvar man och är oförsiktig går saker sönder.

Frågor och snack tar ni här nedan i kommentarer!

Lycka nu till

// Robin "Proteam"

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram