TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: april 7, 2017

AdamKnappRacing - Bidalot

AdamKnappRacing - Bidalot

I år så var det dax att prova en ny cylinder på våran tävlingshoj. Efter lite läsande om olika tillverkare så föll valet på Bidalot.

Bidalot är en franskt tillverkare som gör trimprylar i toppklass. Vi beställde hem Bidalot Racing Factory Tuningkit 80cc som är cylinderkit
och tillhörande vevparti med 44,9 i slag,så med en borrning på 47,6 så hamnar man rätt precis på 80cc. Cylinder och vev kom i två kartonger med allt man behöver för att montera ihop sakerna,plus en beskrivning på franska... Det är tur att Google Translate finns 🙂

1_700_01

Här har vi cylindern och kolven. Kolven är Bidalots egna som är extra lätt och en tunn kolvring även kolvbulten är tunnare än dom vi har haft tidigare till våran ProRace-cylinder.

2_700_01  3_700_01
 4_700_01 5_700_01

Cylindern ser riktigt bra ut,fina gjutningar och alla portar och kanaler ser perfekta ut.

6_700  7_700

Förbränningsutrymmet håller samma kvalite och med 8st infästningar så lär det inte flyga av.

8_700

En påse med alla skruvar pinnbultar och o-ringar cylinderfotspackningar i olika tjocklekar och några stickers.

9_700

Vevaxeln ser också ut som dom andra delarna,Perfekt! Den skall även vara 100% balanserad från fabriken.

10_700_01

Det följer med en ritning i beskrivningen som visar hur man ska fräsa ur blocket för att veven och kolven inte ska slå i. Man kan lägga på ritningen som är i naturlig storlek på blocket så ser man vad som ska fräsas bort(7mm i framkant (neråt) på blocket för kolven, och lite i vevens riktning för att veven skall få plats pga större slaglängd)

11_700_01

Här är motorn ihopsatt och tryckprovad. Nu återstår bara att montera i den och bestycka den riktigt

//AdamKnappRacing

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram