I år så var det dax att prova en ny cylinder på våran tävlingshoj. Efter lite läsande om olika tillverkare så föll valet på Bidalot.
Bidalot är en franskt tillverkare som gör trimprylar i toppklass. Vi beställde hem Bidalot Racing Factory Tuningkit 80cc som är cylinderkit
och tillhörande vevparti med 44,9 i slag,så med en borrning på 47,6 så hamnar man rätt precis på 80cc. Cylinder och vev kom i två kartonger med allt man behöver för att montera ihop sakerna,plus en beskrivning på franska... Det är tur att Google Translate finns 🙂
Här har vi cylindern och kolven. Kolven är Bidalots egna som är extra lätt och en tunn kolvring även kolvbulten är tunnare än dom vi har haft tidigare till våran ProRace-cylinder.
Cylindern ser riktigt bra ut,fina gjutningar och alla portar och kanaler ser perfekta ut.
Förbränningsutrymmet håller samma kvalite och med 8st infästningar så lär det inte flyga av.
En påse med alla skruvar pinnbultar och o-ringar cylinderfotspackningar i olika tjocklekar och några stickers.
Vevaxeln ser också ut som dom andra delarna,Perfekt! Den skall även vara 100% balanserad från fabriken.
Det följer med en ritning i beskrivningen som visar hur man ska fräsa ur blocket för att veven och kolven inte ska slå i. Man kan lägga på ritningen som är i naturlig storlek på blocket så ser man vad som ska fräsas bort(7mm i framkant (neråt) på blocket för kolven, och lite i vevens riktning för att veven skall få plats pga större slaglängd)
Här är motorn ihopsatt och tryckprovad. Nu återstår bara att montera i den och bestycka den riktigt
//AdamKnappRacing