TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: augusti 28, 2007

ABG-Racings hemma byggda dynobänk

ABG-Racings hemma byggda dynobänk

 

Fredrik och Daniel heter de två personerna som har stått för detta unika bygge. Ett bygge som har fått ett flertal att tappa hakan. Men vad krävs egentligen för att bygga ihop en?Allt ni behöver veta står här på Twostrokerider.se!

Allt började med att racing teamet ABG från göteborg ville få ut så mycket power som var möjligt från sina hypertrimmade moppar, och till detta behövdes en Dynomobänk.

En Dynobänk mäter hästkrafterna från fordonet med hjälp av en del elektronik och en stor trumma som bakhjulet snurrar på. Därefter får man även reda på Newton meter som räknas ut av hästkrafterna och varvtalet från motorn.

- Det är ett utmärkt verktyg för att kunna ställa in sin motor på och få ut de sista tiondels extra hästarna säger Fredrik som är grundaren utav racingteamet ABG.

Vi var förstås nyfikna på detta unika bygge och var tvunga att ställa ett par frågor om deras bänk.

Bild text : Den fina 3-D skissen ABG gjorde på dynobänken.

                                                                                                    

Kan ni förklara vad en dynomobänk används till?

- Det används för att mäta hästkrafterna (kw) från bakhjulet av fordonet. sen även Nm som räknas ut av hästkrafterna och varvtalet av motorn. Sen är det ju ett utmärkt verktyg för att kunna ställa in sin motor på och få ut de sista tiondels extra hästarna.

 

Vad var det svåraste med erat bygge?

- Det svårast med bygget hittills har varit att få tillräckligt med tyngd på rullen. Nu har vi också fått våran elektronik från USA. Vi håller på att ställa in och ska även kalibrera med en annan dyno antagligen med yamahacenters dynojett.

 

Hur kom ni på ideen med att bygga dynomobänken?

    - Vi tänkte först köpa en ny men vi insåg att det skulle bli alldeles för dyrt för oss i just det skedet. Runt 60.000kr skulle kalaset gå på och då ingick även dator och alla tillbehör. Då det var för dyrt så beslöt vi oss för att bygge en egen som vi kunde skryta med. Vi började söka på Internet efter guider och hemsidor som sålde det vi behövde. Efter ett tag så hittade vi ett företag som sålde precis det som vi ville åt.

 

Vet ni några andra som har gett sig in på detta och ”snickrat” ihop en?

- Ja några från Holland , men det var inte alls likt vårt bygge. Sen så hittade vi ett par andra från sidan vi beställde saker ifrån, men även där så var de inte alls i stil med

vårt.

 

 

Vad har ni för mer planer i framtiden med ert bygge?

 

- Ja du, så som vi har det nu så e trumman på 170kg. Men den är på sträcket att vara för lätt, så vi ska efter ett år ungefär när vi fått in lite pengar på den köpa en massiv trumma till den. Ungefär lika stor som den vi har nu den kommer att väga upp mot 450kg. Tanken med en tyngre trumma är den att det tar längre tid att accelerera ut trumman och ger mer tid åt vårt program att ge en mer exakt kurva över motoreffekten.

Bild text: Den tunga trumman på 170 kg. Gör det blir trögt för bakhjulet att driva. Med ett specielt program räknar man uti från tyngden från trummar ut momentkraften.

 

Hur funkar mekanismen i eran dyno?

Ja det själva bygger på att man ska ha en trumma som väger mycket så det blir trögt för bakhjulet att driva runt trumman. och med hjälp utav vikten på trumman så räknar vårat program ut momentkraften som utväcklas, den räknas ut med en sensor och sex stycken magneter som är gämt cirkulärt spridda på trumman. När en magnet snurrar förbi sensorn så får trumman en pickup, så för varje varv det går får den sex pickups, och då räknar den ut med (moment*acceleration)/tid ut effekten i KW och och från det till Hästkrafter som är en annan mät konstant. formeln är lite mer kompliserad än (moment*acceleration)/tid men förklarar lite så man får en fattning ungefär hur det funkar.


 Huvudsakligen vad kommer detta betyda för erat Team?

- Det som är baktanken med detta bygget är att få ett verktyg som kan hjälpa oss ställa in våra race hojjar så perfekt som möjligt. Även att kunna testa nya portnings teorier för att kunna utveckla 2-tackts trimning sen att testa och jämföra olika prestanda delar. Men framförallt för att kunna få vårt Team i snar framtid att raca mot eliten i länder i södra delar i Europa.

Bild text : ABG Racing testar bänken på Borås meet.

 

 
//  TSR Redaktionen

 

 

 

 

 

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram